- Wiadomości
Pierwszy śmigłowiec AW139 dostarczony na Maltę
Skrzydło Lotnicze Sił Zbrojnych Malty odebrało pierwszy z dwóch zamówionych śmigłowców AgustaWestland AW139. Głównym zadaniem nowych helikopterów będzie patrolowanie granic morskich wyspiarskiego kraju oraz prowadzenie misji poszukiwawczo-ratowniczych. Jest to szczególnie istotne w obliczu rosnącej nielegalnej emigracji z Afryki Północnej do Europy.

Pierwszy fabrycznie nowy AW139 został dostarczony na Maltę przez AgustaWestland w lipcu 2014 r. Oficjalna ceremonia przyjęcia maszyny do służby miała miejsce 6 sierpnia. Drugi śmigłowiec ma trafić na śródziemnomorską wyspę w grudniu bieżącego roku. Siły Zbrojne Malty pozostawiły sobie również opcję na zakup trzeciej maszyny. Zamówienie złożone przez Maltańczyków obejmuję także wsparcie logistyczne oraz pakiet treningowy dla 10 pilotów i 20 mechaników. Helikoptery dołączą w służbie do dwóch maszyn Agusta-Bell AB212 i trzech ex-libijskich Aerospatiale SA316B. Zakup jest częścią programu mającego na celu wzmocnienie możliwości Sił Zbrojnych Malty, a finansowany jest z Europejskiego Funduszu Granic Zewnętrznych.
Dostarczone na Maltę śmigłowce są wyposażone w szereg narzędzi do wypełniania założonych zadań, takich jak system do obserwacji termograficznej FLIR wysokiej rozdzielczości, radar poszukiwawczo-pogodowy, konsola misji, morski transponder, system komunikacji satelitarnej, czteroosiowy autopilot z funkcją SAR, silny reflektor i zewnętrzny podnośnik ratowniczy. Śmigłowce napędzają dwa silniki turbowałowe typu Pratt & Whitney PT6-67C o mocy 1702 KM. Dysponują one dużym marginesem mocy, co przekłada się na większe bezpieczeństwo eksploatacji.
Do chwili obecnej AgustaWestland sprzedała 790 helikopterów AW139 do 210 odbiorców cywilnych i wojskowych w 60 krajach. Flota maszyn tego typu wylatała już ponad 1 mln godzin. AW139 jest wspólnie z modelami AW149, AW169 i AW189 częścią dużej rodziny śmigłowców produkowanych przez AgustaWestland. Wszystkie te maszyny dzielą ze sobą tą samą filozofię projektowania i koncepcję kokpitu. Takie podejście umożliwia integrację działań w takich obszarach jak szkolenie, naprawy czy konserwacja dla użytkowników różnych wiropłatów z tej samej rodziny.
(AH)
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]