Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy śmigłowiec AW139 dostarczony na Maltę

Fot. www.afm.gov.mt
Fot. www.afm.gov.mt

Skrzydło Lotnicze Sił Zbrojnych Malty odebrało pierwszy z dwóch zamówionych śmigłowców AgustaWestland AW139. Głównym zadaniem nowych helikopterów będzie patrolowanie granic morskich wyspiarskiego kraju oraz prowadzenie misji poszukiwawczo-ratowniczych. Jest to szczególnie istotne w obliczu rosnącej nielegalnej emigracji z Afryki Północnej do Europy. 

Pierwszy fabrycznie nowy AW139 został dostarczony na Maltę przez AgustaWestland  w lipcu 2014 r. Oficjalna ceremonia przyjęcia maszyny do służby miała miejsce 6 sierpnia. Drugi śmigłowiec ma trafić na śródziemnomorską wyspę w grudniu bieżącego roku. Siły Zbrojne Malty pozostawiły sobie również opcję na zakup trzeciej  maszyny. Zamówienie złożone przez Maltańczyków obejmuję także wsparcie logistyczne oraz pakiet treningowy dla 10 pilotów i 20 mechaników.  Helikoptery dołączą w służbie do dwóch maszyn Agusta-Bell AB212 i trzech ex-libijskich Aerospatiale SA316B. Zakup jest częścią programu mającego na celu wzmocnienie możliwości Sił Zbrojnych Malty, a finansowany jest z Europejskiego Funduszu Granic Zewnętrznych.

Dostarczone na Maltę śmigłowce są wyposażone w szereg narzędzi do wypełniania założonych zadań, takich jak system do obserwacji termograficznej FLIR wysokiej rozdzielczości, radar poszukiwawczo-pogodowy, konsola misji, morski transponder, system komunikacji satelitarnej, czteroosiowy autopilot z funkcją SAR, silny reflektor i zewnętrzny podnośnik ratowniczy. Śmigłowce napędzają dwa silniki turbowałowe typu Pratt & Whitney PT6-67C o mocy 1702 KM. Dysponują one dużym marginesem mocy, co przekłada się na większe bezpieczeństwo eksploatacji.

Do chwili obecnej AgustaWestland sprzedała 790 helikopterów AW139 do 210 odbiorców cywilnych i wojskowych w 60 krajach. Flota maszyn tego typu wylatała już ponad 1 mln godzin. AW139 jest wspólnie z modelami AW149, AW169 i AW189 częścią dużej rodziny śmigłowców produkowanych przez AgustaWestland. Wszystkie te maszyny dzielą ze sobą tą samą filozofię projektowania i koncepcję kokpitu. Takie podejście umożliwia integrację działań w takich obszarach jak szkolenie, naprawy czy konserwacja dla użytkowników różnych wiropłatów z tej samej rodziny.  

(AH)

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. bubu

    tylko mi się dziub nie podoba w tym aw139 ,tak samo jak w pendolino pinokio też był z włoch ? im już tak chyba zostało a no i na YT oglądałem lot tego śmigłowca - jego silnik jest za głośny ,albo łopaty tak chałasują jak tego nie zmienią to się nie nadaje dla nas ,my potrzebujemy cichych jak koło szpitala u mnie londują i przelatują jakieś takie to są bardzo ciche

    1. Generau

      buhahahaha

  2. Autor komentarza

    kiedy koniec przetargu na śmigłowce dla polski (wyłonienie zwycięzcy)?

    1. jmw

      Pierwsze śmigłowce szturmowe planuje się wprowadzić na uzbrojenie w 2017r. Początkowo program Kruk przewidywał wprowadzić do 2022 roku 12 śmigłowców, a kolejnych 18 po roku 2022. Przetarg miał się rozpocząć w 2018r. W związku z sytuacją na Ukrainie program przyspieszono i rozpoczęcie prac analityczno-koncepcyjnych zapowiedziano jeszcze w tym roku.

  3. Autor komentarza

    kiedy ogłoszenie końca przetargu i wyłonienie zwycięzcy w polsce?