Siły zbrojne
Pierwszy śmigłowiec AW139 dostarczony na Maltę
Skrzydło Lotnicze Sił Zbrojnych Malty odebrało pierwszy z dwóch zamówionych śmigłowców AgustaWestland AW139. Głównym zadaniem nowych helikopterów będzie patrolowanie granic morskich wyspiarskiego kraju oraz prowadzenie misji poszukiwawczo-ratowniczych. Jest to szczególnie istotne w obliczu rosnącej nielegalnej emigracji z Afryki Północnej do Europy.
Pierwszy fabrycznie nowy AW139 został dostarczony na Maltę przez AgustaWestland w lipcu 2014 r. Oficjalna ceremonia przyjęcia maszyny do służby miała miejsce 6 sierpnia. Drugi śmigłowiec ma trafić na śródziemnomorską wyspę w grudniu bieżącego roku. Siły Zbrojne Malty pozostawiły sobie również opcję na zakup trzeciej maszyny. Zamówienie złożone przez Maltańczyków obejmuję także wsparcie logistyczne oraz pakiet treningowy dla 10 pilotów i 20 mechaników. Helikoptery dołączą w służbie do dwóch maszyn Agusta-Bell AB212 i trzech ex-libijskich Aerospatiale SA316B. Zakup jest częścią programu mającego na celu wzmocnienie możliwości Sił Zbrojnych Malty, a finansowany jest z Europejskiego Funduszu Granic Zewnętrznych.
Dostarczone na Maltę śmigłowce są wyposażone w szereg narzędzi do wypełniania założonych zadań, takich jak system do obserwacji termograficznej FLIR wysokiej rozdzielczości, radar poszukiwawczo-pogodowy, konsola misji, morski transponder, system komunikacji satelitarnej, czteroosiowy autopilot z funkcją SAR, silny reflektor i zewnętrzny podnośnik ratowniczy. Śmigłowce napędzają dwa silniki turbowałowe typu Pratt & Whitney PT6-67C o mocy 1702 KM. Dysponują one dużym marginesem mocy, co przekłada się na większe bezpieczeństwo eksploatacji.
Do chwili obecnej AgustaWestland sprzedała 790 helikopterów AW139 do 210 odbiorców cywilnych i wojskowych w 60 krajach. Flota maszyn tego typu wylatała już ponad 1 mln godzin. AW139 jest wspólnie z modelami AW149, AW169 i AW189 częścią dużej rodziny śmigłowców produkowanych przez AgustaWestland. Wszystkie te maszyny dzielą ze sobą tą samą filozofię projektowania i koncepcję kokpitu. Takie podejście umożliwia integrację działań w takich obszarach jak szkolenie, naprawy czy konserwacja dla użytkowników różnych wiropłatów z tej samej rodziny.
(AH)
bubu
tylko mi się dziub nie podoba w tym aw139 ,tak samo jak w pendolino pinokio też był z włoch ? im już tak chyba zostało a no i na YT oglądałem lot tego śmigłowca - jego silnik jest za głośny ,albo łopaty tak chałasują jak tego nie zmienią to się nie nadaje dla nas ,my potrzebujemy cichych jak koło szpitala u mnie londują i przelatują jakieś takie to są bardzo ciche
Generau
buhahahaha
Autor komentarza
kiedy koniec przetargu na śmigłowce dla polski (wyłonienie zwycięzcy)?
jmw
Pierwsze śmigłowce szturmowe planuje się wprowadzić na uzbrojenie w 2017r. Początkowo program Kruk przewidywał wprowadzić do 2022 roku 12 śmigłowców, a kolejnych 18 po roku 2022. Przetarg miał się rozpocząć w 2018r. W związku z sytuacją na Ukrainie program przyspieszono i rozpoczęcie prac analityczno-koncepcyjnych zapowiedziano jeszcze w tym roku.
Autor komentarza
kiedy ogłoszenie końca przetargu i wyłonienie zwycięzcy w polsce?