Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy Bielik w powietrzu

Fot. Leonardo.
Fot. Leonardo.

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych informuje, że w dniu dzisiejszym miał miejsce pierwszy lot samolotu M-346 Bielik po przyjęciu maszyn do służby. Start odbył się z lotniska w Dęblinie. 

Pierwszy lot polskim samolotem M-346 Bielik 16 lutego br. wykonał na lotnisku wojskowym 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego kpt. pil. Mirosław Kopeć w asyście włoskiego pilota. Podczas lotu ćwiczone były procedury awaryjne m.in. podejście do lądowania z jednym włączonym silnikiem, z otwartymi i zamkniętymi klapami.

Jak podaje DGRSZ pierwsze loty na samolotach M-346 z biało-czerwoną szachownicą wykonają instruktorzy, będą one obejmowały wznowienie nawyków, które piloci nabyli podczas szkolenia we Włoszech oraz treningi doskonalące i sprawdzenie rozwiązań szkoleniowych.

Polski rząd podpisał w lutym 2014 roku kontrakt na dostawę ośmiu samolotów szkolnych M-346 Master dla Sił Powietrznych wraz z opcją na dostarczenie czterech kolejnych maszyn. Całkowita wartość kontraktu podpisanego z włoską firmą Alenia Aermacchi (obecnie część koncernu Leonardo) wyniosła 1,167 mld zł i obejmuje oprócz samych samolotów  pakiet logistyczny, dostawy części zamiennych oraz materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia i pełną dokumentację techniczną. Pierwsze dwa Mastery przyleciały do Dęblina w listopadzie 2016 roku, kolejne były dostarczane parami w 2017 roku. 

Samoloty Bielik bo tak Mastery nazywają się w Siłach Powietrznych RP nie mogły jednak zostać włączone do składu sił powietrznych ponieważ nie mogły symulować uzbrojenia zgodnie z założeniami umowy. Jak poinformował w marcu 2017 roku portal Defence24 MON w związku z tym problemem rozpoczęto naliczanie kar umownych w wysokości 0,1% wartości danej dostawy za każdy dzień opóźnienia, a odbiór samolotów wstrzymano. 

Jak poinformował w grudniu 2017 roku ówczesny wiceminister obrony Bartosz Kownacki wartość kary wynosi ok. 100 mln złotych czyli tyle ile w przybliżeniu wart jest jeden samolot M-346 Master wraz z pełnym pakietem. 

W styczniu 2018 roku Inspektorat Uzbrojenia przesłał do koncernu Leonardo zapytanie ofertowe w kwestii pozyskania kolejnych 4 samolotów M-346. Zapytanie obejmuje również opcję na 4 maszyny. W sumie więc liczba posiadanych przez Siły Powietrzne RP Bielików może zostać podwojona.  

Reklama
Reklama

Komentarze (23)

  1. St. Marynarz

    Nie ma pana AM i samolot już może latać.

    1. Harry 2

      A dlaczego masz pretensje do pana AM? Przecież to samolot produkowany we Włoszech i nie spełniał wymogów jakie MON postawił producentowi. Wprowadzanie właściwych parametrów/opcji trwało miesiącami, a później sprawdzenie samolotu i przygotowanie pilotów.

    2. Kristo

      To min. Macierewicz był winien temu,że Włosi nie wypełnili zobowiązań?Ciekawa logika...

    3. St. Marynarz

      Ta....., i nagle po kilku dniach Włosi spełnili wszystkie wymagania? W artykule nie ma żadnego zdania na ten temat.

  2. happy

    w obliczu braku pieniedzy i niewielkiej liczby maszyn w naszych silach lotniczych zakup maszyn szkolnych zamiast szkolno-bojowych to marnotrastwo.

    1. Jan

      Oczywiście szkolenie się na \"bojowych\" (i zużywanie resusów) gdzie godzina lotu jest kilkukrotnie droższa, to same oszczędności.

  3. swejk

    Jeżeli po doświadczeniach z offsetem F -16, nie byliśmy w stanie wyegzekwować zasad kontraktu na samoloty szkolne to jak mamy się bronić przed potencjalnym agresorem ?

    1. leon

      Jak to nie \"byliśmy w stanie wyegzekwować zasad kontraktu\"? Przecież kary zostały naliczone i jeden Bielik będzie za free. Czytać nie umiesz?

  4. tyle

    PZL TS-8-Bies. Całkowicie polska konstrukcja włącznie z silnikiem. Prace rozpoczęły się w 1953 r , prototyp został oblatany, uwaga w lipcu 1955 r. Łza się w oku kręci jak Polska została intelektualnie i technologicznie wyniszczona.

    1. Lewandos

      Tylko to czasy stalinowskie były... Zimna Wojna, etc. Generalnie często tak bywa, że w militarystycznych dyktaturach sprawniej jakoś to wszystko idzie niż w demokracjach liberalnych...

    2. dropik

      serio ? to kiedy to niszczenie się zaczęło , bo już w 1939 nasza mysl konstruktorska nie dawała rady, a realnie już znacznie wcześniej i nie jest to wcale dziwne. moze mniej wiary na nadzwyczajność naszego narodu ?

    3. Hektor

      To skąd wzięły się eksportowe sukcesy chociażby takich maszyn jak PZL P.24? Dlaczego bombowiec PZL P.37 Łoś uznawany jest za jeden z najlepszych w swojej klasie? Dlaczego Indie zakupiły samoloty szkolne TS-11 Iskra? Dlaczego władze ZSRR zablokowały TS-16 Grot?

  5. niki

    Bielik to drapieżny ptak, który uzbrojony jest w bardzo ostre szpony i potężny dziób. Nasz Bielik to powinien nazywać się Glapa albo Wróbel.

    1. Extern

      Dokładnie, szkoda że zmarnowano taką fajną nazwę na nieuzbrojoną szkoleniową maszynę.

    2. -CB-

      A co, mamy w najbliższych planach zakup dziesięciu różnych typów statków powietrznych, że \"fajnych\" nazw zabraknie? Gdyby to był nasz jedyny problem...

  6. technik

    Bielik to powinien być Margańskiego a nie rosyjska maszyna wyprodukowana we Włoszech a zakupiona przez nas na kredyt udzielony w zachodnim banku.

    1. hadeset

      do technik________Marganskiego? to poczytaj jak gosc ktory oblatywal ten badziew o malo sie nie zabil na tym szrocie taki to byl cudowny ten Bielik (jeden , jedyny lot wykonal ten samolot) - zreszta nastepne jego (Marganski) latajace koszmarki tez sa nie lepsze jak np EM-11 Orka z fatalnymi wlasciwosciami pilotazowymi - generalnie gosc sie rzuca z motyką na slonce wymyslajac co rusz nastepne latajace drzwi od stodoly ktorych nikt nie produkuje i nie chce bo sa po prostu złe! - my to mozemy najwyzej europalety produkowac i to na licencji - pod scislym nadzorem! ewentualnie kartofle i buraki uprawiac! jestesmy technologicznym dnem dna!

    2. stary

      Widiziałem ten samolot Margańskiego dawno temu u nas w Mielcu latał nad lotniskiem .No mnie się podobał.

    3. technik

      A F-117 miał dobre właściwości lotne?

  7. jio

    rosyjski Mig w włoskim wdzianku jaki to ma sens i o co tu chodzi to nie wiem embarga itp. duperele by na końcu nie okazało się że zostaliśmy z głową w nocniku nie bójmy się wrogów tylko strzeżmy się przyjaciół 1939 nic nas nie nauczył

    1. magol

      Co najwyżej Jak...Konstrukcja istotnie bazuje na rosyjskim samolocie, ale Konsytukcji OKB Jakowlewa, Jaku-130. Poza tym było to początkowo wspólne przedsięwzięcie Włochów i Rosjan. Rosjanie odpowiadali min za płatowiec, Włosi za dostosowanie tegóż do zachodnich standardów. Później w wyniku rozbratu powstały dwie konstrukcje, Jak 140 i M 346.

    2. Marta

      Bez przyjaciół nic w życiu nie zdziałasz dziecino. Jeszcze cię tego życie nie nauczyło? W 1939 wrogów też się nie baliśmy i co z tego wyszło? Silni, zwarci, gotowi, pokonani i okupowani.

    3. Extern

      Nie prawda, Rosjanie na tym nie zarabiają, Włosi trochę nie elegancko podebrali im technologię płatowca i sami teraz blachy produkują oraz wkładają zachodnie bebechy i jest to już zachodni samolot.

  8. Czarny

    Chyba wloski samolot w polskich barwach!

  9. Pzl

    Iryda nie podchodzila bo mogła uzbrojenie przenosic i blokowala sprzedaz mielca i mon klekał na kolanach aby jej nie odebrac gotowych 18 samolotow.A teraz jak pysznie bielik sobie nazwali .

    1. Bash

      Przecież iryda to była latająca trumna.

    2. Moan

      Nie do końca trumna wystarczy poczytać bo jak można sprostać zamówieniu jeśli wymagania co do płatowca były ciągle zmieniane chciano coraz to więcej od irydy więcej uzbrojenia mocniejszy silnik a kiedy dogadania się z angolami odnośnie silnika, mon zerwał kontrakt oczywiście były wypadki ale tego się nie uniknie jankesą zdarzają się one przy każdym nowym samolocie.

    3. dropik

      iryda oblatana 10 lat po alpha jetcie - wazyla tonę więcej i miała mieć silniki 2/3 do 2 razy slabsze. Iryda miała byc samolotem szkoleniowym dla pilotow su22 . ogolnie to dziwne co wypisujsz

  10. KOSA

    Uważam , że zakup kolejnych 4 szt. SZKOLNYCH maszyn Master to dobry ruch. Ale uważam, że nie powinno się kupować tylko 4 jak to było w opcji; ale ze względu na koszty i negocjacje i nasze potrzeby dążyłbym do kupienia 4 szkolne + 4 szkolno - bojowe FT plus ( KOLEJNE 12 SZKOLNO BOJOWE FT) Tak by rzeczywiście powstała Eskadra . Podobnie uważam , że nasze prawie 40 mln Państwo stać na posiadanie 6 - 9 eskadr samolotów Bojowych. MAMY 3 eskadry F 16 BLOCK 52plus , optowałbym za zakupem kolejnych 32 szt. F 16 w najnowszej wersji F-16 Block 70 Super Viper, ale również od razu z opcją na kolejne 32 szt. F35; z dostawami od 2026r. a dostawy F16 od 2022 r. Pozwoliło by to płynnie wymienić nasze SU 22 i Mig 29. A do tego czasu mamy na czym się szkolić 12 MASTER plus 28 ORLIKI TC II. Trzymam kciuki za mądre decyzje. Tylko niech nie spierniczą tego jak w przypadku offsetu za zakup pierwszych naszych F16.

  11. Włoch

    Nasze stare su 21 bije ten samolot na glowe tyllo elektronike wymienic ale postepu mon dokonał powinni odrazu ze 100 medali przyznac A nastepne za sprzedane zaklady pzl I irydre .jaki bielik wloch.

    1. Raptor

      Su-21 a co to za samolot ,no i ta Irydra tez jakas nie znana , widze ze tu sami fachowcy .

    2. Kristo

      Jeśli już , to Su-22. Bije go na głowę w kategorii wykorzystania bojowego, bo niestety kupiliśmy samolot wyłącznie do szkolenia i niestety za niemałe pieniądze. Jasne,że w szkoleniu może okazać się całkiem dobry (gdy Włosi oczywiście dostosują go w końcu do ustalonych wymagań),tyle,że przy szczupłości naszych sił powietrznych, zakup samolotów wyłącznie szkolnych, to średnio udana inwestycja.

    3. Antex

      Co to jest Su-21 ? Chyba pomyliło Ci się z MiG-iem?

  12. Harry 2

    Zakup bez korzyści dla polskich firm zbrojeniowych. Samoloty bez możliwości użycia bojowego. To już lepiej było zakupić w Rosji uzbrojonego JAKa albo w Chinach jego podróbkę

    1. Tom

      jakby dobrze pokombinować to taki samolot mógłby przenosić zasobniki niezależne WRE maskując grupy uderzeniowe F-16 (np. SAAB ma takie zasobniki do kupienia)

    2. Opty

      O jakiej korzyści mowa przy zakupie kilku sztuk? Drugie pytanie - jaką w naszych warunkach operacyjnych wartość bojową przedstawia uzbrojona wersja tego samolotu? I trzecie pytanie powiązane z drugim: Jaki jest koszt - efekt zakupu wersji szkolno- bojowej Mastera? Czwarte pytanie - jaka jest kompatybilność produktów zza Wielkiego Muru z systemami natowskimi?

    3. Zbys

      W naszych warunkach kazda to wersja/model uzbrojenia nie przedstawia zadnej wartosci dla MONu !!! I rozwiazuja ten dylemat niekupowaniem i nieprodukowaniem.

  13. Warrant officer

    Należy jak najszybciej przystąpić do szkolenia nowych pilotów. Innej drogi nie ma jak prowadzenie szkolenia na zakupionych Bielika. Zakup kolejnych 8 to dobry krok. Drugim krokiem to zakupienie samolotów bojowych, gdy będzie wystarczająca liczba pilotów. Obecnie jest ich ok 60ciu. Wyszkoleniejednego pilota f16 w Usa to 2,5 mln dol.

    1. Gts

      Oczywiscie ze kolejna partia powinna zostac zakupiona, dodatkowo poki jest mozliwosc nalezy wpiac sie w produkcje F-16 w greenville. Dla fanow F-35 przypomne ze koszt jego utrzymania jest obecnie 4x wyzszy niz F-16. F-16 jest owszem drozszy od Gripena ale nie ma sensu mnozyc konstrukcji u nas zwlaszcza ze Gripen tylkow 30% nalezy do SAABa i niestety kluczowe komponenty sa francuskie, brytyjskie i amerykanskie. Sytuacja jest taka ze amerykanie sie smieja ze nie wazne czy wygrywa w przetargu F-16, czy Jas-39 to koszt amerykanskich czesci jest zblizony. O Gripenie mozemy myslec jesli nie bedzie juz mozliwosci pozyskania nowych F-16 V block 70. Zakup jaki jest dla nas optymalny to 3 eksadry, a idealem byloby gdyby udalo sie pozyskac 6.

    2. Kozi

      Mi się wydaje że max możliwości to dwie eskadry F16 plus modernizacja naszych do wersji block70

  14. Taktak

    Ja bym jeszcze sprubował kupic przez orbana migi 35 za jabłka bo za kawe juz sprzedaja jak szopka to na calego. Ruski pomimo embarga jakos mu nie przedzkadzalo kola pod gasienice do czolgow w polsce brac pociagami. Pomimo szumow firmy jakos sobie radza.

  15. pyta

    Pytanie do tych co się znają, czy te samoloty są nam rzeczywiście potrzebne? Nie wystarczą symulatory i dwumiejscowe F-16? Jeżeli jest ich za mało to czy nie lepiej byłoby za tą cenę kilka sztuk dokupić?

    1. Opty

      Chodzi o koszty godziny lotu. Dla Mastera są o wiele niższe niż dla efa. Efy również nie tracą niepotrzebnie resursów co jest dość istotnem przy naszej liczbie jastrzębi.

    2. xawer

      Porównaj koszt godziny lotu!

    3. B777

      godzina lotu Bielika jest 6-7 x tańsza od godziny lotu dwumiejscowego F-16

  16. hadeset

    w cos ten super Bielik jest uzbrojony? nie? a to szkoda - kolejna przereklamowana zabawka o zerowej wartosci bojowej za pieniadze podatnikow - od razu napisze ze wiekszosc tego typu samolotow na swiecie ma mozliwosc podwieszania uzbrojenia ale oczywiscie nie u nas tym bardziej ze samolotow bojowych mamy tyle co kot napłakał! bedziemy sie bronic honorem! jak w 1939!

    1. Gts

      Daj spokoj to samolot szkolny, i niech wreszcie spelnia swoje zadania. Wraz z orlikiem bedzie stanowil dobra baze do szkolenia naszych pilotow i teraz bedzie sie to odbywac znacznie taniej niz jakby mieli sie uczyc za wielka woda i na F-16. Kiedys tez sie zastanawialem czemu nie sa uzbrojone i ktos mi ladnie wytlumaczyl ze mija sie to z celem. I na serio skonczcie juz fachofcy GP narzekanie ze to nie polska konstrukcja bo sami nic podobnego nie jestesmy w stanie zbudowac. A nawet jak bedziemy chcieli to wyjdzoe jak zawsze 20 leteni opoznienie, 10x wiekszy koszt, jakosc pozostawiajaca wiele do zyczenia no i nowoczesnosc majaca sie tak jak autosan do MANa, czyli tez jakies 30 lat w plecy.

    2. arona

      ...\"przereklamowana zabawka o zerowej wartosci bojowej\". Nie musi mieć wartości bojowej bo to samolot szkolny, a nie maszyna bojowa wybitny specjalisto od zagadnień lotniczych. W marynarkach wojennych wielu państw używa się żaglowców w szkołach morskich. Sami mamy taki - ORP \"Iskra\", a ostatnio zbudowaliśmy dwa na eksport, do Wietnamu i Algierii. Jakie to uzbrojenie ma \"Iskra\" ?? Nie posiada uzbrojenia i jakoś nikt z tego powodu rąk nie załamuje !

    3. Bash

      To wskaż chociaż 3 uzbrojone samoloty szkolne na uzbrojenie sił NATO. Wersja LIFT kosztuje tyle, że taniej kupić F16.

  17. 02ns

    Dlaczego nie zakupiono w wersji bez uzbrojenia

    1. Bash

      Zakupiono w wersji bez uzbrojenia.

  18. Janosik

    Super !!! Jak dobrze pójdzie będziemy mieć 16 Masterów. W razie wojny posłużą zapewne do ataków typu kamikadze bo tylko tak mogą atakować. Fabrycznie nie przenoszą uzbrojenia. Brawo jeszcze 64 Mastery i sprawę samotów mamy załatwioną no i ta oszczędność że nie trzeba kupować uzbrojenia....super.

    1. Paweł

      A tak w szczególe, jaka jest myśl przewodnia Pana wypowiedzi? Bigos? Przecież to są samoloty szkolne. Nic więcej.

    2. Bash

      Przecież to samoloty szkolne po co mają mieć uzbrojenie? Zdecydowana większość współczesnych armii nie kupuje samolotu klasy LIFT bo to jest bezsens.

  19. Red

    Dzięki Ci Donald

  20. JSM

    Raptem 16-18 lat opóźnienia. To powinno być zrobione PRZED zakupem F-16 żeby piloci nie latali na mega drogie szkolenia w Stanach.

  21. dfg

    Przecież to nie są polskie samoloty, w sensie produkcji, a włoskie na wyposażeniu polskiego lotnictwa wojskowego.

  22. Wwert

    Tak jakby kabina byla za mala dka naszego Orla...

  23. ryszard56

    Proszę zakupić ze dwie eskadry najnowszych F-16 I F-15 do walki elektronicznej