Siły zbrojne
Pierwsze H125 w siłach zbrojnych Kataru
Emirskie Siły Powietrzne Kataru przyjęły do służby pierwsze śmigłowce Airbus H125. Wszystko wskazuje na to, że nie pochodzą one od producenta, ale zostały wyleasingowane od prywatnej firmy.
Śmigłowce zaprezentowano podczas uroczystości państwowych z okazji promocji rocznika w głównej uczelni wojskowej Kataru - College of Al Zaeem Mohammed bin Abdullah Al Attiyah. Widoczne były na płycie bazy Emirskich Sił Powietrznych Kataru w Al Udeid, znanej też jako Akademia Katarskich Sił Powietrznych.
Czytaj też: AH-64E polecą do Kataru w przyszłym roku
Należy jednak podkreślić, że najprawdopodobniej nie były to maszyny dostarczone w ramach umowy zawartej w trakcie ubiegłorocznych targów DIMDEX, zakładającej dostawę 16 śmigłowców szkolnych H125 oraz 28 egzemplarzy NH90 (16 w wersji TTH i 12 w wersji NFH). Strony nie podały wtedy do publicznej wiadomości przewidywanego i oczekiwanego terminu dostaw. Według nieoficjalnych źródeł, maszyny mają trafić do odbiorcy w połowie 2020 r.
Celem leasingowania maszyn ma być wcześniejsze rozpoczęcie programu szkolenia pilotów, instruktorów i obsługi naziemnej, by w momencie rozpoczęcia właściwych dostaw dysponować już przygotowaną kadrą.
Czytaj też: Włochy: Rusza budowa katarskich korwet
H125 to wersja rozwojowa AS350 B3. Jest to produkowany przez Airbus Helicopters lekki, cywilny śmigłowiec. Zasilany turbowałowym silnikiem Safran Arriel 2D może przenosić do 6 pasażerów i 300 kg ładunku (lub 1400 kg samego ładunku). Występuje w wielu różnych wersjach - m.in. HEMS (ratownictwa medycznego), pasażerskiej, transportowej, szkolno- treningowej, czy dla służb porządku publicznego. Śmigłowiec ten pobił rekord świata wysokości dla startu i lądowania - lądując i startując z wierzchołka Mt. Everest (8848 m n.p.m.).
Rzyt
20 takich lepiej było kupić dla niz te 7 bh... Szybkie, zwrotne, małe. A tak mamy duże, wolne i drogie maszyny