Reklama

Siły zbrojne

Pierwsze H125 w siłach zbrojnych Kataru

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Emirskie Siły Powietrzne Kataru przyjęły do służby pierwsze śmigłowce Airbus H125. Wszystko wskazuje na to, że nie pochodzą one od producenta, ale zostały wyleasingowane od prywatnej firmy.

Śmigłowce zaprezentowano podczas uroczystości państwowych z okazji promocji rocznika w głównej uczelni wojskowej Kataru - College of Al Zaeem Mohammed bin Abdullah Al Attiyah. Widoczne były na płycie bazy Emirskich Sił Powietrznych Kataru w Al Udeid, znanej też jako Akademia Katarskich Sił Powietrznych.

Należy jednak podkreślić, że najprawdopodobniej nie były to maszyny dostarczone w ramach umowy zawartej w trakcie ubiegłorocznych targów DIMDEX, zakładającej dostawę 16 śmigłowców szkolnych H125 oraz 28 egzemplarzy NH90 (16 w wersji TTH i 12 w wersji NFH). Strony nie podały wtedy do publicznej wiadomości przewidywanego i oczekiwanego terminu dostaw.  Według nieoficjalnych źródeł, maszyny mają trafić do odbiorcy w połowie 2020 r.

image
Kabina H125 / Fot. Airbus Helicopters

Celem leasingowania maszyn ma być wcześniejsze rozpoczęcie programu szkolenia pilotów, instruktorów i obsługi naziemnej, by w momencie rozpoczęcia właściwych dostaw dysponować już przygotowaną kadrą.

H125 to wersja rozwojowa AS350 B3. Jest to produkowany przez Airbus Helicopters lekki, cywilny śmigłowiec. Zasilany turbowałowym silnikiem Safran Arriel 2D może przenosić do 6 pasażerów i 300 kg  ładunku (lub 1400 kg samego ładunku). Występuje w wielu różnych wersjach - m.in. HEMS (ratownictwa medycznego), pasażerskiej, transportowej, szkolno- treningowej, czy dla służb porządku publicznego. Śmigłowiec ten pobił rekord świata wysokości dla startu i lądowania - lądując i startując z wierzchołka Mt. Everest (8848 m n.p.m.).

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Rzyt

    20 takich lepiej było kupić dla niz te 7 bh... Szybkie, zwrotne, małe. A tak mamy duże, wolne i drogie maszyny