Siły zbrojne
Pięć MiGów-21 wróciło z Ukrainy
Pięć zmodernizowanych na Ukrainie myśliwców MiG-21 bis chorwackich sił powietrznych dotarło bazy lotniczej Pleso pod Zagrzebiem. Dwa samolotu odbyły już próby w locie. Kolejne trzy wymagają montażu i malowania nim będą mogły wzbić się w niebo.
Chorwacja miała wycofać te dość wiekowe maszyny do końca 2013 roku. Brak decyzji co do zakupu nowych myśliwców, lub też całkowitej rezygnacji z tego typu samolotów, zmusiły siły zbrojne do modernizacji posiadanych MiGów-21 bis.
Zagrzeb zdecydował się na ofertę ukraińską, która obejmowała modernizację i remont 7 samolotów oraz zakup kolejnych 5 myśliwców MiG-21 bis za sumę szacowaną na niemal 14 mln dolarów. Za pośrednictwem przedsiębiorstwa Ukrspecexport beneficjentem kontraktu stały się ukraińskie państwowe zakłady lotnicze Odessawiarenserwis w Odessie.
Jak poinformowało chorwackie ministerstwo obrony pięć zmodernizowanych maszyn dotarło do kraju drogą lądową w częściach. Po zmontowaniu pierwsze dwa myśliwce już oblatano. Trwa montaż i przygotowanie do testów pozostałych trzech. Chorwaci uzależniają przekazanie zapłaty za kontrakt od wyników prowadzonych w kraju testów Ukraińskie władze zobowiązały się ze swojej strony do realizacji całej umowy, niezależnie od dalszego przebiegu wydarzeń na południu kraju – informuje ministerstwo obrony Chorwacji.
Chorwackie myśliwce zostały nie tylko zmodernizowane, ale również zyskały nowe malowanie niskiej widoczności, w którym zgodnie z obecnymi standardami, biało-czerwone szachownice zastąpiły symbole sił zbrojnych malowane czarno na szarym tle.
Ukraina podpisała w 2013 roku jeszcze jeden kontrakt na modernizacje i remont chorwackich maszyn latających. Dotyczył on sześciu śmigłowców Mi-8.
Tankista Gieroy
Tuż po odebraniu MIgów 21 z remontu i modenizacji w Odessie nieomal doszło do katastrofy podczas oblatywania jedego z nich (silnik zgasł na wysokości 13 000 m i tylko cudem udało się uruchomić na 6 000 m: http://viralnewschart.com/ShowLink.aspx?linkId=54793033 Po tym fakcie liczne usterki znaleziono równiez w pozostałych maszynach. Inwestycja chorwacka jest kompletnie nieudana.
cergel
Dlaczego Litwa, Łotwa i Estonia nie kupią sobie takich Migów? 14Mln $ za 5 szt? Lepiej mieć takie jak nic i żerować min na Polskich Migach 29...
Amoroso
Fajnie że je odnowili, ale i tak mają symboliczną wartość bojową. Szczególnie malowanie niskiej widoczności to w tym typie zabieg bezcelowy, który przyniesie minimalną poprawę. Musiało mocno przycisnąć Chorwatów, że na takie coś się zdecydowali.
BieS
W Europie tylko Chorwacja, Serbia i Rumunia używają "ołówków". Nie widzę żadnej poprawy jeżeli chodzi o malowanie - w razie konfliktu i tak wiadomo skąd wystartowały - to nie II wojna światowa, że by maskować oznaczenia przynależności. Ciekawi mnie, czy coś poprawili w awionice, uzbrojeniu, czy radarze? Jeśli nie, to znowu tylko "podmalówki", trochę nowych nitów i wyczyszczona dysza jak w naszych "29".
ciekawe
Amerykańskie F-16 z Włoch często ćwiczyły z MiG-21 z Rumunii i Bułgarii i jak można było przeczytać w wielu numerach Air Forces, często od MiGów-21 dostawały srogie baty. Można też przeczytać tam opinie amerykańskich pilotów F-16, że w górskich warunkach Bałkanów "MiG-a-21 często wcześniej na tle ziemi można dostrzec wzrokiem niż na radarze F-16" i że "ćwiczenia odbiegały realiami od ćwiczeń w USA gdzie "level zero" było ustanawiane na 6000 stóp, gdzie radary pracowały dużo lepiej. Gdy jeszcze w Polsce były MiGi-21 to mjr (wtedy) Dariusz Pacek na MiG-21MF (gorszy od bisa) wygrał 8 kolejnych walk sparingowych z amerykańskimi pilotami F-16. Amerykanie mogli się przekonać, że Polacy to nie Arabowie.
Arek
Jak sie nie ma kasy to trzeba kombinowac. Chorwacja od kilku lat jest w kryzysie i pieniedzy na tak drogie zakupy brak. Zobacz jakim wielkim wysilkiem byl zakup przez Rumunie i Bulgarie starych F16 z Portugalii.
Viktor
Czy nie lepiej dla takich krajów kupić coś w stylu bojowego hawka?
mw
Na czym polegała ta modernizacja?
Arek
Super malowanie. Beda ladne modele Miga 2