Reklama

Siły zbrojne

Patria ujawnia zamówienie dla ZEA. Transportery będą produkowane w Polsce

Fot. Patria.
Fot. Patria.

Koncern Patria poinformował o złożeniu zamówienia na transportery AMV przez Zjednoczone Emiraty Arabskie. Zaznaczono, że pojazdy będą wyprodukowane w Polsce. Wozy tego typu są budowane w naszym kraju jako KTO Rosomak, przez spółkę Rosomak S.A.

Koncern Patria Land Systems Oy poinformował oficjalnie o umowie na pojazdy Patria AMV zawartej z siłami zbrojnymi Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Szczegóły kontraktu są objęte tajemnicą, jednak rozmowy na ten temat prowadzone były od wielu lat.

Mika Kari, prezes działu handlowego Patria Land przekazał, że kontrakt stanowi rozszerzenie realizowanej z powodzeniem współpracy pomiędzy siłami zbrojnymi ZEA i spółką Patria. Zaznaczył, że armia Zjednoczonych Emiratów Arabskich jest zadowolona z wykorzystania istniejących pojazdów AMV. Stwierdził też, że pojazdy będą produkowane przez polskiego partnera spółki Patria w ramach bardzo ciasnego harmonogramu czasowego.

Te pojazdy będą produkowane przez naszego polskiego partnera w ramach bardzo ciasnego harmonogramu czasowego. Zawarta obecnie umowa jest bardzo znacząca dla Patrii, jesteśmy z tego zadowoleni i oczekujemy na przekazanie tych pojazdów.

Mika Kari, prezes działu handlowego Patria Land

Pierwsze zamówienie sił zbrojnych ZEA na transportery AMV zostało upublicznione przez spółkę Patria w 2008 roku, również wtedy jednak nie podano oficjalnie szczegółów. Wiadomo natomiast, że pojazdy typu AMV były prezentowane z wieżami rosyjskich bojowych wozów piechoty BMP-3, używanych w armii Zjednoczonych Emiratów Arabskich, właśnie z myślą dostarczeniu ich z tego typu uzbrojeniem do ZEA. 

Ze spółką Patria współpracują zakłady Rosomak S.A., należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej i produkujące transportery AMV na licencji jako KTO Rosomak.

Czytaj więcej: Pierwszy eksportowy Rosomak przekazany. "Wygrywamy przede wszystkim wysoką jakością"

 

 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (10)

  1. rezerwa

    Pojazdy takie w naszych warunkach terenowych i atmosferycznych powinny być gąsienicowe.

    1. okolice

      Czy mogę prosić o uzasadnienie takiej opinii? Dziękuję.

  2. maniek

    No to już wiemy co to za eksportowe otwarcie roku... czyli ze strony naszego MON zamówień raczej nie będzie na Rośki, skończą tą partię 307 szt i tyle (bo nie wyrobią się czasowo, chyba że zamówienie realizowane razem z Finami... tak jak w przypadku ZEA) Zatem wypada czekać na Rosomaka 2, żeby następny zakup to była już druga generacja...

    1. the xXx

      Dla Słowacji jeszcze będą 30 szt. docelowo potrzebują około 100 szt. Jaskółki ćwierkają że w 2016r to jeszcze nie koniec

  3. Krzysiek

    To właśnie pokazuje iż właściwa współpraca z inną firmą daje Korzyści i Perspektywy. Nasz tak zwany przemysł zbrojeniowy powinien zastanowić się nad strategicznymi partnerami zagranicznymi. Chodzi o to żeby produkować coś dla Polskie Armii i mieć perspektywy sprzedaży tego uzbrojenia na inne rynki!

  4. wvs

    Brawo Rosomak SA!

    1. Krzysiek

      W końcu jakaś dobra wiadomość :-)

  5. ...były pracownik ;)

    Mocny akcent w historii "ROSOMAKA" - oby wszystko poszło zgodnie z założeniami - & nowy rozdział otwarł się szeroko dla "firmy" z Siem-wic :) Gratulacje & Powodzenia

  6. Bla

    Oj, żeby nic nie spaprali.... to albo może być duże zwycięstwo dla naszej zbrojeniówki albo jeszcze większa klęska. Co ciekawe - to Patria wygrała ten przetarg i Rosomak SA będzie tylko zajmował się produkcją - także sukces idzie na konto Finów, choć widać, że popłaca ulokowanie zakładów w Polsce w ramach offsetu.

    1. o_0

      Panie, a niby co mogą spaprać? Przecież już budowali AMV i te jeżdżą, niby co mogą w takim razie spartolić? Nawet defetyzm musi mieć jakieś granice.

  7. Roman Stefic

    Sadly! True is that Croatian military concern "Duro Dakovic" spent more than 5 years in testings, working on all levels with UAE. Duro Dakovic is the biggest Patria's partner and not only good quality but good political references helped a lot in this matter! Now, Polish concern got this job without really references.

    1. JJ

      Without real references? Rosomak S.A. is a company which had produced the the biggest quantity of AMV's. It's more than 600 vehicles. Moreover there are implemented hundreds of streamlines in construction of AMV after 10 years of using in Polish Army and intervention in Afghanistan. Third argument is that Patria wouldn't give the production for such important and reach full client as United Arab Emirates to the company which can't produce this vehicle with the highest quality.

  8. rapid

    Jeśli się nie mylę to ZEA kiedyś zakupiła 15 szt. AMV 8x8 ze szwedzką wieżą AMOS (moździerz) do przetestowania ,pomyślne testy miały być początkiem nowych zakupów

  9. Teodor

    Najbardziej dziwi fakt tych wież od BMP3, czyżby Rosjanie zaczęli sprzedawać te wieże, czy też może Rosomak S.A. ma wykupić licencję na produkcję?! Proponuję także uważać na te reżimy czasowe: "Te pojazdy będą produkowane przez naszego polskiego partnera w ramach bardzo ciasnego harmonogramu czasowego". - które to mogą albo zatkać moce produkcyjne choćby w kwestiach moździerza, czy też ver. z wieżą bezzałogową i pociskami SPIKE. Szybkie terminy realizacji mogą także skutkować karami finansowymi i o tym należy pomyśleć, skoro coś wspominano o kosztach 4mln za egzemplarz.(http://www.defence24.pl/296492,pierwszy-eksportowy-rosomak-przekazany-wygrywamy-przede-wszystkim-wysoka-jakoscia).Oczywiście mogą to być dwie różne sprawy, jednak to malowanie...

    1. LOL

      Przecież my dostarczamy Patri same kadłuby... A wieże ZEA sobie na nie wkładają jakie chcą.

    2. Win10

      Kluczem jest tutaj Finlandia która ma świetne stosunki z Rosją (budowa linii kolejowych czy dróg łączących miasta w obu krajach, produkcja przemysłowa czy budowa lodołamaczy etc). Jestem w 200% pewny że gdyby to sama Polska firma miała realizować zamówienie, to Rosjanie nigdy by się nie zgodzili. Na niedawnych wystawach ZEA wykazywało zainteresowanie AU-220M Bajkał (57mm) , może pójdą od nich jakieś pieniążki na Rośki również z tym modułem ? Samo zamówienie oznaczać musi że Bachcza-U zdobyła bardzo dobre recenzje podczas konfliktu w Jemenie, to przecież tam ZEA stosowały swoje BMP-3M (aktualnie przechodzą chyba modernizacje w Kurganie). Fajnie byłoby zobaczyć takie wieże na naszych wozach. W Runecie można zobaczyć materiały co 2A70 (100mm) jest w stanie zrobić z modyfikacjami BTR-80, BMP-2 czy T-72. A jest to sprzęt wciąż używany przez "niestabilne emocjonalnie "FR czy Ukrainę. Testy chyba były związane z wprowadzeniem do produkcji nowego ammo dla 2A70. Mam pytanie: Istnieje jakiś podobny moduł wieżowy jak Bachcza-U ( w sensie 100/5mm + 30mm)? Wiem że Belgowie coś tam majstrowali, może Ukraina ?

  10. ghost

    Wieża od BMP-3 jest zapewne załogowa, z koszem w kadłubie. Być może ZEA zamówią w przyszłości wieżę bezzałogową jak np. ZSSW-30, zwiększając możliwości swoich transporterów. Bezzałogowych alternatyw dedykowanym AMV jest mało i coraz bardziej polska konstrukcja wyróżnia się na tle pozostałych.

Reklama