- Wiadomości
Ostatni brytyjski Chinook HC6 dostarczony
Koncern Boeing dostarczył czternasty, ostatni z zamówionych przez Wielką Brytanię śmigłowców Chinook HC6 (CH-47F). Uroczystość przekazania tej maszyny zbiegła się z 35 rocznicą eksploatacji maszyn typu Chinook przez brytyjską armię. Obecnie w służbie RAF jest 60 tych ciężkich śmigłowców.

Maszyna dostarczona 7 grudnia 2015 roku jest ostatnim śmigłowcem w nowym standardzie HC6, przekazanym Royal Air Force na mocy zamówienia z 2009 roku. Pierwotne zamówienie opiewało na 24 egzemplarze, liczbę tę jednak zmniejszono do 14 w wyniku cięć budżetowych i restrukturyzacji armii. Chinook HC6 to przystosowana do brytyjskich wymagań wersja nowego śmigłowca Boeing CH-47F Chinook. Maszyny posiadają nowe wyposażenie, w tym system elektronicznego sterowania lotem firmy Boeing.
Prototyp Chinooka HC6 oblatano w marcu 2013 roku, a w lipcu do Wielkiej Brytanii dotarły trzy pierwsze maszyny. Oczywiście, 14 śmigłowców nie będzie w stanie zastąpić licznej, lecz starzejącej się floty brytyjskich Chinooków, które służą w RAF od 1980 roku. Dlatego od grudnia 2008 roku są one głęboko modyfikowane w ramach wartego ponad 408 mln funtów Projektu Julius.
Projekt Julius obejmuje modyfikację 46 maszyn Chinook HC2, HC2A i HC3, tak aby bliższe były standardowi HC6. Otrzymują one nową, cyfrową awionikę opartą o standard Thales TopDeck, z wyświetlaczami wielofunkcyjnymi, cyfrową mapą i innymi standardowymi obecnie opcjami oraz zmodernizowanym systememy FLIR. Stare silniki wymieniane są na mocniejsze jednostki typu T55-714. Zmodyfikowane Chinooki HC2 i HC2A (Ch-47D) noszą oznaczenia HC4 oraz HC4A. Maszyny typu HC3, będące nieco uboższą wersją śmigłowców sił specjalnych MH-47E, noszą po modernizacji oznaczenia HC5.
Projekt Julius ma zapewnić starszym wersjom Chinooka drugą młodość i możliwość służby u boku maszyn Chinook HC6 co najmniej do roku 2025.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]