Reklama

Siły zbrojne

Ostatni brytyjski Chinook HC6 dostarczony

Fot. Boeing
Fot. Boeing

Koncern Boeing dostarczył czternasty, ostatni z zamówionych przez Wielką Brytanię śmigłowców Chinook HC6 (CH-47F). Uroczystość przekazania tej maszyny zbiegła się z 35 rocznicą eksploatacji maszyn typu Chinook przez brytyjską armię. Obecnie w służbie RAF jest 60 tych ciężkich śmigłowców. 

Maszyna dostarczona 7 grudnia 2015 roku jest ostatnim śmigłowcem w nowym standardzie HC6, przekazanym Royal Air Force na mocy zamówienia z 2009 roku. Pierwotne zamówienie opiewało na 24 egzemplarze, liczbę tę jednak zmniejszono do 14 w wyniku cięć budżetowych i restrukturyzacji armii. Chinook HC6 to przystosowana do brytyjskich wymagań wersja nowego śmigłowca Boeing CH-47F Chinook. Maszyny posiadają nowe wyposażenie, w tym system elektronicznego sterowania lotem firmy Boeing.

Prototyp Chinooka HC6 oblatano w marcu 2013 roku, a w lipcu do Wielkiej Brytanii dotarły trzy pierwsze maszyny. Oczywiście, 14 śmigłowców nie będzie w stanie zastąpić licznej, lecz starzejącej się floty brytyjskich Chinooków, które służą w RAF od 1980 roku. Dlatego od grudnia 2008 roku są one głęboko modyfikowane w ramach wartego ponad 408 mln funtów Projektu Julius.

Projekt Julius obejmuje modyfikację 46 maszyn Chinook HC2, HC2A i HC3, tak aby bliższe były standardowi HC6. Otrzymują one nową, cyfrową awionikę opartą o standard Thales TopDeck, z wyświetlaczami wielofunkcyjnymi, cyfrową mapą i innymi standardowymi obecnie opcjami oraz zmodernizowanym systememy FLIR. Stare silniki wymieniane są na mocniejsze jednostki typu T55-714. Zmodyfikowane Chinooki HC2 i HC2A (Ch-47D) noszą oznaczenia HC4 oraz HC4A. Maszyny typu HC3, będące nieco uboższą wersją śmigłowców sił specjalnych MH-47E, noszą po modernizacji oznaczenia HC5.

Projekt Julius ma zapewnić starszym wersjom Chinooka drugą młodość i możliwość służby u boku maszyn Chinook HC6 co najmniej do roku 2025.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. AS1

    To jest maszyna ktora godnie moze zastapic mi8/17 w wojskach ladowych 20 szt (16 transportowych + 4 MH-47 dla wosk specjalnych) . Tak jak pisalem we wczesniejszych moich postach , karaluch do kosza , kupujemy UH-72 za Mi-2 , UH-60M/SH-60R za Sokola/Mi-14/karman , CH-47F za Mi8/17 i AH64E za Mi24 , nie bez powodu caly sprzet jest Amerykanski (tak wiem lakota jest niemiecka , ale produkowana w us) , tylko oni moga nam szybko sprzet , a co wazne na , dlugoterminowy kredyt !

    1. aiksde

      Sprzet tak ale na części zaminne tak jak w przypadku F-16 bedziemy czekać miesiącami

    2. Rocco

      Nie nadaje się do zastąpienia Mi8/17. To jest inna klasa śmigłowca. Chinook jest ciężkim śmigłowcem transportowym, Mi-8 to średnie (ktoś coś kiedyś przebąkiwał o potrzebie zakupu sześciu ciężkich śmigłowców) . SH-60 chcieliśmy kupować do fregat, ale nie było na to zgody kongresu USA dlatego wzięliśmy SH-2

    3. Davien

      Tylko zobacz ile by to kosztowało i zapomnij o offsecie .