- Wiadomości
ORP Hydrograf po remoncie i modernizacji
Pierwsze próby morskie, po generalnym remoncie i modernizacji w Gdańskiej Stoczni Remontowej rozpoczął okręt rozpoznawczy ORP Hydrograf (263) projektu 863. Całe wydarzenie miało miejsce 18 grudnia.

ORP Hydrograf jest jednym z dwóch okrętów tej klasy, służących obecnie w naszej flocie, drugim z nich jest ORP Nawigator (262). Jednostki zostały wybudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku (obecnie Remontowa Shipbuilding S.A.). Podniesienie bandery na ORP Nawigator miało miejsce 17 lutego 1975 roku, a na ORP Hydrograf 8 maja 1976 roku.
Obecne prace remontowe i modernizacyjne są efektem podpisania 7 grudnia 2017 r. umowy między Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum firm: Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A., KenBIT sp. j i AM Technologies Sp. z o.o. Sp. K., które jako jedyny oferent wygrało ogłoszony 30 maja 2016 roku przetarg ograniczony na „dostawę, montaż i integrację systemów rozpoznania na okrętach ORP Hydrograf, ORP Nawigator oraz naprawę główną i dokową ORP Hydrograf”. Pomimo, że wartość złożonej oferty przekroczyła kwotę przeznaczoną na realizację umowy, Inspektorat Uzbrojenia nie anulował postępowania, ale wystąpił o korektę Planu Modernizacji Technicznej, a więc o zwiększenie środków na realizację założonego celu.

Umowa ta o wartości prawie 97 mln PLN obejmuje:
- dostawę, montaż i integrację systemów wsparcia elektronicznego ESM (Electronic Support Measures) na obu okrętach rozpoznawczych;
- dostawę, montaż i integrację systemu dowodzenia rozpoznaniem i systemu odbiorczo-antenowego na okręcie ORP Hydrograf;
- dostawę, montaż i integrację Szerokopasmowych Systemów Rozpoznania na obu okrętach rozpoznawczych;
- dostawę, montaż i integrację systemu optoelektronicznego na okręcie ORP Hydrograf;
- naprawę główna i dokową okrętu ORP Hydrograf.
Taki zakres prac wynika z tego, że ORP Nawigator w latach 2010-2013 przeszedł już kompleksowy remont połączony z modernizacją w gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej S.A. Zakres prac obejmował wykonanie modernizacji okrętu w pełnym zakresie. Wszystkie systemy i urządzenia jednostki zostały zdemontowane i w 95% wymienione na nowe.

Pomimo tego, że unowocześnienie posiadanych okrętów cieszy, to wiele wskazuje na to, że prawdziwą przyczyną modernizacji jednostek, które zostały wprowadzone do linii ponad czterdzieści lat temu, jest zastopowanie z powodów finansowych programu pozyskania ich następców o kryptonimie „Delfin”. Z punktu widzenia doraźnych celów jest to zrozumiałe, ponieważ zamiast wydatkowania kilkuset milionów złotych na budowę dwóch nowych okrętów rozpoznawczych wydanych zostanie niecałe sto milionów na unowocześnienie posiadanych. Oby jednak nie było to kolejne rozwiązanie „pomostowe”, które ma celu głównie odsunięcie problemu w czasie.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu