Siły zbrojne
Nowy typ latających tankowców w lotnictwie Rosji
Rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło dwa samoloty-tankowce Ił-96-400TZ, bazujące na pasażerskim Ił-96, wykorzystywanym między innymi przez Władimira Putina. Maszyny tego typu uzupełnią starzejącą się flotę rosyjskich samolotów do tankowania w locie.
Obecnie rosyjskie siły powietrzne posiadają 20 samolotów Ił-78, będących modyfikacją transportowego Ił-76 wyposażoną w uniwersalne podwieszane agregaty do tankowania w locie UPAZ-1. W identyczne urządzenia umieszczone pod skrzydłami ma być wyposażony również Ił-96-400TZ. Będzie on operować na dystansie do 3500 km przenosząc 65 ton paliwa, które przetaczane będzie do innych maszyn za pomocą elastycznego przewodu.
Rosjanie od pewnego czasu rozważali wprowadzenie nowych maszyn, gdyż niebawem Iły-78 zaczną wyczerpywać swój resurs i powinny zostać wycofane. Decyzja o zaupie tankowców na bazie pasażerskiego Ił-96 jest o tyle interesująca, że bardziej logicznym następcą Ił-78 wydaje się Ił-478. Analogicznie do poprzednika, jest to specjalna wersja transportowca Ił-478 (noszącego też oznaczenie Ił-76MD-90A). Niewykluczone, że zakup dwóch tankowców ma na celu podtrzymanie linii produkcyjnych samolotów Ił-96. Równie prawdopodobne jest, iż stanowią one tymczasowe rozwiązanie do czasu rozpoczęcia produkcji maszyn Ił-478.
W przypadku samolotu Ił-96-400TZ Rosjanie po raz pierwszy wykorzystali popularną na Zachodzie koncepcję zmodyfikowania do funkcji latającego tankowca dużego samolotu pasażerskiego, podobnie jak miało to miejsce z maszynami Boeing KC-767A, KC-46 Pegasus czy Airbus-330 MRTT.
olo
Ciekawe jak ruskim opłaca się robić samoloty de facto na jeden rynek ?
kzet69
W Rosji nie istnieje pojęcie "opłaca" przynajmniej w sektorze wojskowym... Gdyby się zajęli tym co sie opłaca to by zaczęli produkować podstawowe dobra, których ich ludności brakuje a nie czołgi i rakiety...
Derek
Od kiedy to Rosja nie eksportuje samolotów ?