Reklama

Siły zbrojne

Nowy Ił-76 trafi do rosyjskiego lotnictwa jeszcze w tym roku

Fot. Doomych/wikipedia
Fot. Doomych/wikipedia

Zakłady Awiastar-SP mają jeszcze w 2014 roku dostarczyć rosyjskim siłom powietrznym pierwszy samolot transportowy Ił-76MD-90A. Jest to zmodernizowany wariant słynnego transportowca z awioniką „glass cockpit”, nowym system nawigacyjnym i mocniejszymi silnikami. W 2012 roku rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło 39 maszyn tego typu. 

Produkcja tych samolotów została przeniesiona z Taszkientu w Uzbekistanie do zakładów Awiastar-SP w Ulianowsku, co spowodowało pewne opóźnienie. Celem było jednak wytwarzanie istotnych dla programu modernizacji rosyjskich sił zbrojnych, nowych maszyn transportowych na terytorium Rosji. Od 40 lat wojskowe lotnictwo korzystało z samolotów wytwarzanych przez ukraińskie zakłady Antonowa. 

Wersja transportowa, której 39 sztuk zamówiły rosyjskie siły powietrzne, to jedynie „wprawka”. Na bazie tego płatowca ma być opracowanych nawet 100 wersji specjalistycznych, w tym nowe samoloty do tankowania w locie, dozoru i rozpoznania radiolokacyjnego, dowodzenia i wczesnego ostrzegania.

Na modernizację zakładów i wdrożenie produkcji samolotów Ił-76MD-90A, Awiastar-SP w Ulinanowsku otrzymał ponad 8,5 mld rubli. W bieżącym roku na inwestycje związane z tym programem ma być przeznaczone 5 mld rubli. Pierwszy samolot Ił-76MD-90A ma trafić do rosyjskich sił powietrznych jeszcze przed końcem bieżącego roku. Szczyt produkcji zaplanowano na lata 2017-2018. Łączna sprzedaż ma osiągnąć do 2020 roku od 150 do 200 maszyn dla odbiorców krajowych i zagranicznych.

Ciężki wojskowy samolot transportowy Ił-76MD-90A jest w znacznym stopniu zmodyfikowaną wersją sprawdzonego Iła-76MD. Zmiany obejmują m.in. instalację nowych silników PS-90A, które charakteryzują się większym ciągiem, obniżonym zużyciem paliwa oraz wydłużonym okresem międzyremontowym. Dodatkowo kabina załogi została wyposażona w zestaw awioniki w standardzie "szklany kokpit” i zmodernizowany system nawigacji.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. cynik

    A my, mamy chociaż jeden samolot tej klasy???

    1. Artwi

      Nie, ale dobrze, że mają Rosjanie lub Ukraińcy - często od nich czarterujemy Ił-76 bądź An-124 do Afganistanu a wcześniej do Iraku. Bez tego np. nasze Rosomaki "przystosowane" kosztem 400 mln zł do "przewozu na pokładzie C-130" (USA, jak na "dobrego" przyjaciela przystało, nie dało nam dokumentacji C-130 i okazało się, że Rosomaka, mimo odchudzenia, C-130 nie zabierze bo zbytnio przesuwa środek ciężkości) zostałyby w Polsce (być może z korzyścią dla polskich podatników - podwójną - raz, że nam tych Rosomaków sporo natłukli a i koszty eksploatacji były mordercze, dwa - ranny dla podatnika wychodzi wielokrotnie drożej niż zabity)! :-)))))

  2. Om

    8.5 mld RUB brzmi efektowniej niż 850mln PLN i dużo efektowniej niż 280mln USD - no góra kasy, robi wrażenie

  3. ddddd

    Tylko się zbroją i zbroją, Putisz to kolejny dyktatorek co chce rozwalić cały świat. Spokojne życie już się skończyło. Już każdy wystawia rogi.