Ostatnie dni są interesujące w związku z wydarzeniami wokół wielozadaniowych samolotów bojowych Saab JAS-39C/D Gripen eksploatowanymi w Czechach i na Węgrzech.
Przeczytaj także: Lotnictwo wojskowe Czech (AD 2013)
W przypadku tego pierwszego kraju cały czas nie zakończyły się negocjacje w sprawie wydłużenia leasingu czternastu maszyn – najnowsza oferta szwedzka wd. słów premiera Petra Nacasa, jest nie do przyjęcia przez Czechów. Sprawa rozbija się, tradycyjnie, o pieniądze – za kolejne dziesięć lat eksploatacji Praga miałaby zapłacić około 8 mld Euro. Jeśli strony nie dojdą szybko do porozumienia, służba Gripenów zakończy się i Czesi będą zmuszeni poszukać innego typu wielozadaniowego samolotu bojowego.
Zobacz również: RPA uziemia niemal połowę floty JAS-39 Gripen
Dodatkowo Węgrzy przygotowują swój kontyngent lotniczy do udziału w natowskiej misji Baltic Air Policing, której celem jest osłona przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Według ogłoszonego kalendarza, węgierskie Gripeny pojawią się nad krajami bałtyckimi w 2015 roku.
(ŁP)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie