Reklama

Siły zbrojne

Niszczyciel min ORP „Kormoran” zwodowany

„Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i marynarza. Nadaję ci imię Kormoran” - tymi słowami Pani Maria Karweta, matka chrzestna okrętu rozpoczęła manewr wodowania pierwszego polskiego niszczyciela min.

W ceremonii wzięła udział między innymi Pani Premier Ewa Kopacz, wicepremier – Minister Obrony Narodowej Tomasz Siemoniak, Wiceminister Obrony Narodowej Czesław Mroczek oraz Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych generał broni Mirosław Różański.

fot. M.Dura

Uroczystość rozpoczęła się od złożenia meldunku prezesowi stoczni Remontowa Shipbuilding Andrzejowi Wojtkiewiczowi o gotowości jednostki do wodowania przez Budowniczego Dariusza Waśniewskiego i od przekazania prezesowi Wojtkiewiczowi certyfikatu potwierdzającego gotowość jednostki do wodowania przez Dyrektora Pionu Nadzorów Polskiego Rejestru Statków Janusza Dillinga.

ORP „Kormoran” przed wodowaniem na suchym doku – fot. M.Dura

Okręt był opuszczany do wody w suchym doku. Kadłub jednostki był pomalowany, ale nie miał jeszcze zewnętrznego wyposażenia. Nie było również osprzętu i anten na maszcie.

ORP "Kormoran" już poza dokiem - fot. A.Nitka

fot. M.Dura

W czasie wystąpień oficjalnych podkreślano, że nowy niszczyciel min powstaje według polskiego projektu i w polskiej, prywatnej stoczni w stu procentach należących do polskiego kapitału. W międzyczasie zrealizowano szereg inwestycji pozwalających na budowę przez Remontowa Shipbuilding okrętów przeciwminowych (np. klimatyzowana hala prefabrykacji niezbędna do pracy z materiałami specjalnego przeznaczenia, największa w Gdańsku suwnica bramowa o nośności ponad 300 ton oraz nowa linia montażowa pozwalająca na seryjną produkcję jednostek pływających), które według prezesa stoczni mogą się przydać w dalszych projektach okrętowych.

Moment opuszczenia do wody nowego niszczyciela min - fot. M.Dura

Będzie to pierwszy od ponad 20 lat okręt zbudowany dla polskiej Marynarki Wojennej siłami wyłącznie polskiego przemysłu. Zgodnie z zapowiedziami prezesa Stoczni Remontowa Shipbuilding „…realizacja kontraktu przebiega zgodnie z planem i bez zakłóceń… zrealizowany dziś kolejny etap budowy potwierdza gotowość do zdania okrętu w przewidywanym terminie”.

Przypomnijmy, że pierwsze laboratoryjne próby modelowe niszczyciela min Kormoran II rozpoczęły się już kilka tygodni po podpisaniu umowy we wrześniu 2013 r. W kwietniu 2014 r. odbyła się uroczystość cięcia pierwszych blach (kadłub okrętu budowany jest ze stali niemagnetycznej) natomiast 23 września 2014 r. w rocznicę podpisania umowy uroczyście położono stępkę pod nowy okręt.

Pędnik dziobowy zapewniający dynamiczne pozycjonowanie okrętu podczas działań przeciwminowych i lepsze manewrowanie na trudnych akwenach - fot. M.Dura

Według premier Kopacz „Polska się zmienia…obszary dotychczas zaniedbane nabierają blasku… ale w tym wszystkim należy pamiętać o obronie…”. Nowy okręt „…będzie niewątpliwie zwiększał bezpieczeństwo żeglugi na trasach morskich, ale nie tylko na trasach morskich, również na poligonach morskich”.

Decyzją mojego rządu zwiększyliśmy budżet Ministerstwa Obrony Narodowej do 2% PKB. Te 2 % PKB będzie miało swoje odzwierciedlenie już w budżecie na rok 2016. Dzięki temu możemy modernizować polską armię…Jeśli chodzi o modernizację Marynarki Wojennej mamy w planie następnych 10 lat wydatki blisko 16 miliardów złotych. To jest nasz priorytet.”

fot. M.Dura

Chcę życzyć żeby nigdy tego rodzaju sprzęt nie musiał interweniować budując nasze bezpieczeństwo, ale gdy już go mamy … zbudowanego na innowacyjnej polskiej technologii to wiemy że w razie potrzeby, oby jej nigdy nie było, będzie nas skutecznie chronił”.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (32)

  1. piotras

    Najnowsze wypusty floty francuskiej fregaty rakietowe typu FREMM też mają podobne "pofałdowania" nie ma co się czepiać. link http://img801.imageshack.us/img801/6417/fggg1.jpg

  2. adleR

    to wynik spawania i zastosowania blachy amagnetycznej ...wygląda jak każdy inny z taka blachą ...to tyle, cieszmy się bo POLSKIE firmy go budują ...nasza dobra technologia, naprawdę jesteśmy w te klocki dobrzy ...i mamy technologie i kody źródłowe na miejscu - to jest sukces

  3. Art37

    Tragedia wygląda jak okręt idący na złom a nie zwodowany do służby,te odkształcenia jak w okrętach z I wojny Światowej

    1. Boczek

      Tragedia jest to, ze mama w Polsce 40 mln Macierewiczów znających się na wszystkim nie posiadając wiedzy elementarnej. Co gorsza posługiwanie się internetem osiągnęło chyba jedynie 3% społeczeństwa. No i potem mamy takie komentarze.

  4. Niewierny

    Pofalowane blachy - po prostu całe arkusze blach odkształcone POTĘŻNIE to efekt min . prywatnej firmy niby polskiej co to się z angielska nazwała się "syf-bilding" ? czy jakoś tak.... Na dziobie statku są liczby - dotyczące zanurzenia jednostki. Jeśli arkusze blach były szerokie/wysokie na ok. dwie stopy =61cm / to ja dziękuję, rzeczywiście niezły pachwork , klejonka z maleńkich kawałeczków - może jakaś chińszczyzna?. Jeśli tak małe fragmenty blach tak strasznie powykrzywiało prawdopodobnie zjechano technologię: [ wielki pośpiech bo, plan sześcoletni, bo prywaciarz, ograniczenie kosztów produkcji itd] : - żle dobrano materiały ( jeśli blachy za cienkie to łatwo to podziurawić i posłać marynarzy na dno) - z pośpiechu tak szybko spawano ( prywaciarz ogranicza koszty, orząc spawaczami a poganiając tempo) psując technologię spawania, bele szybciej .... Tak zepsuto kiedyś w st.Szczecińskiej chemikaliowiec, który poszedł na żyletki- niedobrana technologia spawania do stali. Podobnie sknocono spawaniem atomówkę[instalacje elektrowni] w Finlandii Więc nadmierna szybkość spawania może połączona z cienkością blach dać takie efekty. Sprawdzi się "w praniu". Poszukajcie sobie o statkach Liberty z II WŚ - tam właśnie złe spawanie spowodowało , że nagminnie szły na dno topiąc ludzi.... Ot jak się czasem za szybko robi, bo pośpiech jest wskazany przy łapaniu pcheł.

    1. Sulfur

      Też pierwsze, co zauważyłem to ta blacha.

    2. paw

      Zobacz sobie zdjęcia amerykańskich okrętów lub innych czołowych flot, wyglądają identycznie. Tak wygląda trasowanie blach w przemyśle stoczniowym. W porównaniu z niektórymi zdjęciami amerykańskich A.Burke które widziałem wygląda bardzo dobrze. Mniejsze arkuszy blachy wynikają z specyfiki technologii stali amagnetycznej.

    3. Pepe

      Przyjrzyj się dobrze zdjęciom swoich niedoszłych Mistrali

  5. Gottard

    Wielozadaniowy krążownik przewagi minowej ORP Kormoran, drżyjcie narody

  6. qaz

    na prawdę sądzicie że podczas inwazji na polskę najeźdźca będzie zaminowywał bałtyk?

    1. były_kanonier

      Tak. Nadal jest to najtańszy i najbardziej skryty sposób przeciw wrogim okrętom. Do tego najnowsze miny rozróżniają obce i własne jednostki pływające.

    2. Lehu

      Dobre pytanie, najsilniejszymi polskimi jednostkami są niszczyciele min. Stosowanie min przeciwko innym polskim jednostkom jest nieopłacalne i nieefektywne - po prostu miny są za drogie.

  7. sailor navy

    Gottard widać że jeszcze się jeszcze sporo musisz nauczyć, w tym przypadku określenie "niszczyciel min" jest tłumaczone z angielskiego określenia Minehunter. Może kiedyś doczytasz o różnicy między Minehunter a Minesweeper. Nie wystawiajcie bzdurnych komentarzy na temat na który nie macie pojęcia.

    1. Gottard

      Kol. Sailor navy, Nawet żargonowe określenie Minehunter, Minenjagdboot z hunt czy jagd oznacza łowić, łapać, poszukiwać a nie niszczyć. Jesteście żałośni i tyle, leczenie kompleksów niższości? Może być poławiacz min, wyławiacz min a nie żaden niszczyciel. Destroyer to niszczyciel o ile kolega rozumie o czym mówię, to takie duże 5000-10000t , bardzo groźne, szare dziwo, nie wiedzieć czemu z uzbrojeniem i to nawet jądrowym jak np. Burke Class. Ale takie cudeńka mają w prawdziwej navy, niestety. Capasci?

  8. ewa

    Proszę mi wytłumaczyć, dlaczego kadłub nowego Kormorana jest taki pognieciony, jakby z gardła wyciągnięty.

    1. evo

      Bo to amelinum :P

    2. Boczek

      Chętnie, ale może w jakiś inny sposób niż na tym nieco kulejącym forum, bo 4 raz nie chce mi się pisać.

    3. mlynarz

      poszycie statku czy okretu nigdy nie jest idealnie gladkie, przy blachach cienkich czyli o niewielkiej grubosci jest jeszcze trudniej, nie zawsze opracowana technologia spawania sie sprawdza, jedynie w przypadku jachtow sportowych i to luksusowych stosuje sie specjalne sposoby by powierzchnia burt byla gladka. okretowi , ktorego zadaniem jest walka nie jest to potrzebne.

  9. taki jeden

    Pierwszy raz widzę okręt pospawany z tak małych arkuszy blach i tak pofałdowanych.

    1. Boczek

      To naprawdę niewiele widziałeś - abstrahując od tego, że arkusze (na tyla na ile widać, a niewiele widać) są całkiem normalne. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/US_Navy_110126-N-6320L-821_The_Royal_Malaysian_Navy_corvette_KD_Kelantan_%28175%29_is_underway_in_the_Strait_of_Malacca.jpg i przy innym moim poście K130.

    2. becks`a

      zrobiony z żyletek

  10. Willgraf

    zatem okręt został zwodowany przed ukonczeniem - znowu SHOW !

    1. Dbr

      Gratuluje ignorancji !!! Praktycznie każdy okręt na świecie jest wodowany przed ukończeniem !

    2. Boczek

      F125 (F222) - wodowanie w Hamburgu 31. marzec 2014 planowane przekazanie okrętu 30 Listopada 2016. Realne w wyniku opóźnienia programu 2018-2020. Ludzie, proszę, zanim zaczniecie pisać wytknijcie trochę głowy z tej "polskiej studni"

  11. Gottard

    mine countermeasures vessel - to po polsku przeciwminowiec lub jednostka przeciwminowa, ale niszczyciel ??? Ani to nie wynika z angielskiego Destroyer ani niemieckiego Zerstörer. Czemu się tak ograniczać, może np. wielozadaniowy krążownik przewagi minowej, bo przecież krąży i przeciw minom. To jest przeciwminowiec czy trałowiec przeciwminowy. Ktoś i z tym powinien zrobić porządek, bo od samego mieszania herbata nie staje się słodsza. Wprowadzają chaos i jeszcze jakieś niewinne dziecię z przedszkola pomyśli że Polska ma jakieś niszczyciele, będzie dumnie wypinać pierś jaką my jesteśmy potęgą. To żałosne i tyle.

    1. Boczek

      Ach, są również specjaliści, którzy łodzie podwodne nazywa się okrętami....

  12. DK

    Dobrze, że wodujemy kolejny okręt. Ale potrzebujemy również okrętów typowo bojowych, uderzeniowych np. fregat rakietowych

  13. Raider

    No nareszcie jesteśmy gotowi na inwazję Rosji.

    1. tomaszek

      a co? rosja obrzuci nas minami??

  14. Esteta

    Nie można go było zrobić jakoś ładnie, pomarszczony jakiś taki hehe

  15. cerg

    "Kadłub jednostki był pomalowany, ale nie miał jeszcze zewnętrznego wyposażenia. Nie było również osprzętu i anten na maszcie.". Pewnie wewnątrz też niewiele było. Ale jedno było na pewno - kampania wyborcza. A tak co do samego okrętu - ktoś wie dlaczego okręt (powierzchnia kadłuba" wygląda jakby był "pognieciony"? Domyślam się, że to jakaś warstwa ochronna?

  16. Tyberios

    I tak się buduje okręty... daje się zlecenie PRYWATNEJ stoczni która ma w żywotnym interesie budować szybko i dobrze. I jest, szybko, sprawnie i jak na razie w zakładanym przedziale funduszy. Można?! MOŻNA!

    1. chateaux

      Ta prywatna stocznia tez nie dalaby rady, gdyby MON finansowal budwe Kormorata, tak jak budowe Gawrona - 70 tyś. złotych rocznie, jak za ministra psychiatry obrony Klicha.

    2. Rychuu

      O tym samym pomyślałem. Gdyby Gawrona budowała prywatna stocznia, to dziś mielibyśmy trzy Korwety.Bo raz, że lepsze wykorzystanie zasobów, a dwa, że szybka budowa nie dałaby czasu na zmianę wymagań gestora.

  17. Dziki

    Dołączam się do pytania "Wiesława". Dlaczego kadłuby "Ślązaka" i "Kormorana" nie są gładkie? Nie wygląda to najlepiej. Czy to celowy zabieg?

    1. jutin

      Bo to jest Stealth.

    2. Stelle

      To jest kwestia dopasowania blach na montażu i ich pospawania. Odksztalcenia montażowe i spawalnicze mozna minimalizowac, ale całkowicie ich sie nie da wyeliminowac, to jednak z pewnościa można to wykonać lepiej, aniżeli ten stan jaki widzimy. Ponadto kadłub mógłby być pokryty dodatkowymi materiałami ochronnymi, które tuszowałyby przy okazji to nierówne poszycie.

  18. pawel

    PrzyPOmnieli sobie teraz o wojsku i o polskim przemyśle, a 8 lat tylko produkty zagraniczne

    1. qqqqqqq

      Więc czemu PGZ ma tylko 5 mld zł przychodów w tym roku.

  19. weteran

    Super. Tylko po co nam kolejny okręt do niszczenia min. Jak dobrze pamiętam to ponad połowa polskiej floty to okręty do trałowania i niszczenia min. Ciekawe kto to zbiorowisko ochroni prze lotnictwem lub okrętami ofensywnymi. Polskiej flocie są potrzebne nowe okręty uderzeniowe z silnym uzbrojeniem p-lot i rakietami manewrującymi a nie kolejne trałowce.

    1. Cynik

      Wziąwszy pod uwagę fakt, że rosyjska flota bałtycka ma może z 5 okrętów, które są coś warte i że jej bazy są w zasięgu naszych NSM, to właśnie miny mogą być ich jedyną szansą na przeszkadzanie nam na Bałtyku,

  20. jscky

    Na co nam marynarka zeby uciekala na zachod tj 39 ? Powinnismy miec tylko OP.

  21. Cool

    Przez najbliższe 4 lata po wyborach pis będzie szukał przestępstw oraz zmniejszy budżet MON, zatrzyma caracala, budowę okrętów, tak jak próbował uziemić Rosomaka.

    1. j-23

      prorokuj dalej..... prosimy

    2. enk1

      Tego się najbardziej boję. Na ich chore pomysły trzeba będzie kasy. A najłatwiej uwalić jakiś program z modernizacji technicznej wojska. Parę miliardów skapnie, bo w końcu po co nam śmigłowce czy artyleria.

    3. Pirelli

      Brednie towarzyszu Cool, brednie

  22. Zarkis

    A tak w ogóle to jaki sprzęt plot ma być na nim zainstalowany, bo w ciąż nie mogę tego wykopać. Gromy/Pioruny odpalane z ręki? Poprady? Czy może jakieś porządne pociski plot typu Mistral?

    1. Ukryta opcja nierosyjska

      Przecież Mistral to ta sama klasa co Grom.

  23. sorbi

    Przedwyborcza agit KIełbasa na wodzie. CHwali sięrząd ,który tylko w jednym roku skanibalizowali budżet ł MON na 3mld 200mln zł i teraz nie mają za co kupić OP, czy kolejnej eskadry F-16, która była w planach. WIęc kręcą i dalej przedłużają i odkładają w czasie

  24. NAVY

    [...]Będzie to pierwszy od ponad 20 lat okręt zbudowany dla polskiej Marynarki Wojennej siłami wyłącznie polskiego przemysłu[...] - smutne ale prawdziwe jednak światełko w tunelu się zaświeciło..... [...]„Decyzją mojego rządu zwiększyliśmy budżet Ministerstwa Obrony Narodowej do 2% [...] - a gdzie byliscie przez 8 lat rządów PO !?

    1. serio?

      Projekt zaczęto w 2009 roku, jesli myslisz, że zwodowanie okretu wojennego to tylko efekt przedwyborczego strachu o reelekcję i szybkich ruchów na 2-3 miesiące przed wyborami to gratuluję!!! Znaczy, że mimo wszystko mamy doskonałe stocznie, które są w stanie zaprojektować i wybudować okręt!!!

  25. wesołek

    czyli trałowiec zbudowali ? jestem w szoku

    1. Willgraf

      na razie kadłub do trałowca - bo osprzętu brak

    2. Boczek

      "jestem w szoku" - ja tez, bo nie wiedziałem, ze w mojej ojczyźnie, aż tylu Macierewiczów znających się na wszystkim. Trałowiec jak ten, to jeżeli chodzi o kadłub, to troszkę wyższa półeczka jeżeli chodzi o sztukę okrętową niż fregata albo korweta. Wesołek, to nie człowiek z którego się wszyscy śmieją - jak teraz. No chyba, że tak chciałeś? No ale, żeby zaraz dawać sobie obciąć palec dla uciechy towarzystwa...?

Reklama