Siły zbrojne
Niemieckie śmigłowce NH90 nie mogą wspierać NATO
Uziemienie może grozić flocie śmigłowców wielozadaniowych NH90 Bundeswehry ze względu na problemy techniczne w układzie napędowym. Raport sporządzony dla niemieckiego ministerstwa obrony mówi, iż maszyny nie będą się kwalifikować do wsparcia operacji NATO i innych działań poza granicami kraju do roku 2016, a być może niezbędne będzie wstrzymanie ich lotów. Problemy ujawniło awaryjne lądowanie NH90 mającego wspierać misję w Afganistanie.
Maszyna startująca z Uzbekistanu do lotu ewakuacyjnego w ramach misji ISAF doznała awarii układu napędowego i systemów pokładowych w cztery minuty po starcie. Mimo to załodze udało się wylądować awaryjnie w rejonie uzbeckiego miasta Termes. Przyczyną wypadku okazało się zgięcie wału napędowego i awaria przekładni głównej.
Zdarzenie miało miejsce w czerwcu i spowodowało przeprowadzenie ekspertyzy oraz zamówienie przez niemieckie ministerstwo obrony zewnętrznego raportu na temat eksploatacji śmigłowców NH90. Jak podaje dziennik Die Welt, dokument sporządzony przez firmę P3 mówi o problemach technicznych związanych z eksploatacją maszyn tego typu. Zarejestrowano awarie systemów napędowych kilku śmigłowców, szczególnie tych, które są intensywnie eksploatowane i ich silniki są uruchamiane wielokrotnie w ciągu dnia.
Jak dotąd niemieckie ministerstwo obrony nie zdecydowało się na uziemienie floty 35 użytkowanych NH90, lecz zarządziło przeprowadzenie szczegółowych sprawdzeń ich jednostek napędowych. Wprowadzono również specjalną instrukcję, która m. in. określa odstępy czasu w jakich śmigłowce mogą startować, aby ich silnik mógł ostygnąć pomiędzy poszczególnymi uruchomieniami. W ocenie raportu P3 tego rodzaju obowiązkowe opóźnienia w startach oznaczają, że NH90 nie posiadają pełnej gotowości operacyjnej do wspierania misji NATO i innych działań poza granicami kraju. Być może uda się rozwiązać problemy w tym zakresie do 2016 roku – głosi dokument.
AS
Te śmigłowce nie były by tak awaryjne gdyby nie fakt, że wspieranie NATO równa się działaniami przeciw Rosji.
say69mat
def.24.pl: Uziemienie może grozić flocie śmigłowców wielozadaniowych NH90 Bundeswehry ze względu na problemy techniczne w układzie napędowym. say69mat: Ciekawe, które to z państw, uczestników projektu NH90 jest odpowiedzialne za produkcję i jakość systemu napędowego??? W tym rzeczonych ... 'wałów'??? Czyżby ... Airbus Helicopters France??? Aż niemożliwe ... !!! Ale tak podają w Wikipedii ... : Major components are produced by each of the shareholding companies: Airbus Helicopters France 31.25% (Engines, Rotors, the Electrical, flight control and the core avionics systems) /... i dalej:/ /.../AgustaWestland 32% (Rear fuselage, main gearbox, hydraulic system, automatic flight control and plant management systems, power plant and the NFH mission system)/... za wiki:http://en.wikipedia.org/
w
Slepy jestes? Main gearbox robi AW.
qwerty
Niemcy są po prostu bardzo skrupulatni. U nich zdolny do lotu oznacza bez ŻADNEJ usterki a u nas bez POWAŻNEJ usterki. Na tym polega różnica.
hp7
pękający wał napędowy to raczej poważna usterka
Eldon
Po niezdolnych do lotu samolotach mamy teraz popsute śmigłowce. Bundeswehra robi wszystko, aby udowodnić że w razie jakiegoś najbliższego konflitku nie będzie w stanie wysłać swoich wojsk w ramach NATO. Czyżby Merkel chciała sobie zapewnić alibi do siedzenia z założonymi rękami, jak Putler rozpocznie inwazję... Jakoś nie chce mi się wierzyć, że bundeswehra ma taki popsuty i niesprawny sprzęt.
prześladowany przez cenzurę
Jak boisz się "Putlera rozpoczynającego inwazję" to zgłoś się na leczenie psychiatryczna bo cierpisz na poważne zaburzenia (fobie, urojenia itp.).
asad
Aż ciśnie się na usta pytanie czy Niemcy celowo nie wymyślają problemów ze sprzętem (nie tylko śmigłowce) żeby wykręcić się z obowiązków wobec NATO w razie ewentualnego konfliktu. Bo aż nie chce się wierzyć że armia czołowej gospodarki europy ma uziemione wszystkie śmigłowce wielozadaniowe, większość myśliwców czy nawet transportery opancerzone