- Wiadomości
Nie będzie mostów szturmowych dla Leopardów?
Inspektorat Uzbrojenia rozstrzygnął przetargi dotyczące mostów Daglezja na podwoziu kołowym i gąsienicowym. Są to jedyne rozkładane mosty w Wojsku Polskim z których mogą korzystać czołgi Leopard 2A5 i przyszłe Leopard 2A4PL, których masa ma przekraczać 60 ton. Dostawy mostów na podwoziu kołowym MS-20 Daglezja zrealizuje konsorcjum spółek OBRUM i Bumar-Łąbędy. Przetarg na mosty szturmowe na podwoziu gąsienicowym MG-20 Daglezja-G został anulowany.

Przetargi na dostawy obu tych konstrukcji rozpisano w październiku ubiegłego roku. Zarówno kołowy MS-20 Daglezja jak i MG-20 Daglezja-G zostały opracowane przez gliwicki OBRUM. Wojsko Polskie otrzymało w 2012 roku dwa mosty kołowe MS-20 Daglezja, natomiast pojazd MG-20 powstał jedynie w jednym prototypie.
W obu konstrukcjach podstawowym elementem jest przęsło mostowe PM-20 umożliwiające przekraczanie przeszkód o szerokości 20 metrów, pojazdom gąsienicowym o masie do 63,5 tony (klasa MLC70) lub kołowym do 73 ton (MLC110). Oznacza to, iż mosty systemu Daglezja są obecnie jedynymi w Wojsku Polskim pozwalającymi na wykorzystanie przez czołgi Leopard 2A5 i przyszłe Leopard 2A4PL. Przęsło PM-20 ma regulowaną szerokość w zakresie 3-4 metry, długość całkowitą wraz z rampami wjazdowymi 25,5 metra i masę całkowitą 15 ton.
Przęsło jest w przypadku mostu towarzyszącego MS-20 zbazowane na naczepie ciągnionej przez pojazd Jelcz C662D.43. W wariancie mostu szturmowego MG-20, który przeznaczony jest do stawiania przepraw mostowych w warunkach bojowych, bazę stanowi wydłużone o jedno koło podwozie czołgu T-72. Jego masa wynosi 55 ton.
Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez Inspektorat Uzbrojenia, w postepowaniu dotyczącym dostawy 10 mostów MS-20 na podwoziu kołowym zwycięzcą zostało konsorcjum gliwickich spółek Obrum i Bumar-Łabędy. 7 pojazdów powinno zostać dostarczonych w 2015 roku, a pozostałe trzy w roku 2016. W postępowaniu złożono jedną ofertę, która została zaakceptowana.
Przetarg dotyczący mostu szturmowego na podwoziu gąsienicowym MG-20 Daglezja-G obejmował realizację prac wdrożeniowych, w tym budowy dwóch egzemplarzy mostów. Całość prac powinna zakończyć się do listopada 2016 roku umożliwiając uruchomienie produkcji seryjnej. Polska armia potrzebuje około 30 pojazdów tego typu, które mogłyby towarzyszyć czołgom Leopard 2 w warunkach bojowych, w każdym terenie, posiadając podobne możliwości trakcyjne i opancerzenie umożliwiające forsowanie przeszkód.
Postępowanie dotyczące mostów na podwoziu gąsienicowym zostało jednak anulowane 18 lutego 2015 roku przez Inspektorat Uzbrojenia bez podania przyczyn. W związku z tym wprowadzenie stosownych mostów samobieżnych z których mogłyby korzystać czołgi Leopard 2 nadal wydłuża się, ograniczając możliwości realnego działania najnowszych wozów Wojska Polskiego. Nadal nierozstrzygnięta jest też kwestia pojazdu wsparcia technicznego, mogącego skutecznie holować w terenie czołg Leopard 2A5 a w przyszłości również Leopard 2A4PL.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS