Reklama
  • Wiadomości

NH90 sprawdziły się w Mali. Czy zastąpią Caracale we francuskim specpułku?

Po doświadczeniach płynących z eksploatacji NH90 w Mali francuskie siły zbrojne planują - wcześniej niż zamierzano - zastąpić nimi helikoptery H225M Caracal, używane obecnie przez pułk śmigłowcowy 4 RHFS (4e Régiment d’Hélicoptères des Forces Spéciales) - jednostkę wchodzącą w skład wydzielonych wojsk specjalnych Francji.

Francuski Cougar i NH90 podczas operacji w Mali - fot. Airbus Helicopters/Frederic Lert
Francuski Cougar i NH90 podczas operacji w Mali - fot. Airbus Helicopters/Frederic Lert

Dwa śmigłowce NH90TTH Caimane trafiły do Mali w listopadzie 2014 r. wraz z francuskim kontyngentem, są użytkowane wraz ze starszymi H225M Caracal oraz AS532 Cougar. Intensywna eksploatacja w trudnych warunkach klimatycznych i przy znacznym obciążeniu zadaniami operacyjnymi potwierdziła, zdaniem personelu francuskich wojsk lądowych, wysokie walory tych maszyn. Piloci szczególnie dobrze ocenili zwrotność nowych śmigłowców, systemy zapewniające świadomość pola walki i klimatyzację, która znacząco poprawia warunki wielogodzinnej pracy w gorącym klimacie. Obecnie w misji Barkhane w Mali biorą udział dwa NH90TTH należące do 1e Régiment d'Hélicoptères de Combat (1 RHC), a kolejne dwa śmigłowce mają trafić tam w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Na podstawie informacji z Mali i ogólnej oceny dostarczonych dotąd maszyn, planowane jest wprowadzenie NH90 w wariancie zoptymalizowanym do wymagań do pułku śmigłowców wspierającego działania francuskich formacji specjalnych, między innymi słynnej GIGN. 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales, bo taką nazwę nosi ta jednostka, należy do Brygady Wojsk Specjalnych. W skład 4 RHFS wchodzi sześć eskadr śmigłowców, wydzielonych z sił powietrznych i wojsk lądowych, w tym jedna eskadra śmigłowców szturmowych Tiger, jedna lekkich śmigłowców Gazelle i cztery transportowe, wykorzystujące maszyny Puma, Cougar i Caracal.

Zgodnie z informacjami portalu IHS Janes, w lipcu tego roku personel 4 RHFS odwiedzi lotnicze centrum testowe w Gemstat, aby zapoznać się z maszynami NH90 i zaopiniować modyfikacje niezbędne dla maszyn przeznaczonych do zadań specjalnych. Celem jest opracowanie do końca roku wymagań dla wersji specjalnej, która już w 2018 r. miałaby trafić na wyposażenie pułku. Oznacza to, że program wymiany maszyn zostałby przyspieszony o wiele lat. Śmigłowce NH90 mają zastąpić używane obecnie maszyny H225M Caracal, które zostaną przekazane siłom powietrznym, mają jednak pozostać w dyspozycji wojsk specjalnych m. in. do operacji morskich. W 4 RHFS mają docelowo pozostać maszyny transportowe MH90 i Cougar oraz śmigłowce szturmowe i lekkie.

NH90 w wersji ”specjalnej” najprawdopodobniej zostaną wyposażone w dodatkowe optoelektroniczne systemy obserwacyjne, rozbudowany system komunikacji i łącza cyfrowe oraz liny desantowe. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama