Reklama
  • Wiadomości

NATO Days w Ostrawie 2015: Samolot hybrydowy sił specjalnych CV-22B Osprey

Na tegoroczne Dni NATO w Ostrawie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA (AFSOC) przysłało samolot hybrydowy Bell-Boeing CV-22B Osprey należący do 7. Dywizjonu Operacji Specjalnych stacjonującego w bazie RAF Mildenhall w Anglii. Impreza była więc doskonałą okazją zobaczenia z bliska pierwszego wielozadaniowego, turbośmigłowego samolotu pionowego startu i lądowania (VTOL), który z powodzeniem służy w jednostkach liniowych. 

  • Fot. A. Hładij/Defence24.pl
    Fot. A. Hładij/Defence24.pl
  • Fot. A. Hładij/Defence24.pl
    Fot. A. Hładij/Defence24.pl
  • Fot. A. Hładij/Defence24.pl
    Fot. A. Hładij/Defence24.pl

Na tegoroczne Dni NATO w Ostrawie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA (AFSOC) przysłało samolot hybrydowy Bell-Boeing CV-22B Osprey, należący do 7. Dywizjonu Operacji Specjalnych z bazy RAF Mildenhall w Anglii. Samolot, który powstał w wyniku doświadczeń wyniesionych z nieudanej operacji odbicia amerykańskich zakładników w Iranie w 1980 roku, łączy w sobie cechy zarówno śmigłowca, startując i lądując pionowo, jak i samolotu. To pierwsza maszyna tego typu, która trafiła do seryjnej produkcji i jest używana operacyjnie. Samolot, który wszedł do służby w 2007 roku, został do tej pory wyprodukowany w liczbie ponad 200 egzemplarzy, używanych w Amerykańskich Sił Powietrznych i Korpusie Piechoty Morskiej. Pierwszym użytkownikiem zagranicznym tych maszyn będzie Japonia. Zainteresowanie konstrukcją wyrażają także władze Korei Południowej. Z zakupu samolotów na razie zrezygnował Izrael, który postanowił przeznaczyć zaoszczędzone w ten sposób środki na program pozyskania myśliwców F-35. Koszt jednej maszyny w wersji CV-22 szacowany jest na 73 mln USD.

AFSOC używa samolotów w wersji dla sił specjalnych CV-22B, posiadającą dodatkową awionikę, w tym radar TFR AN/APQ-168 i zasobniki z systemami walki radioelektronicznej AN/ALQ-211 i AN/AAQ-24, pomagające maszynie operować w silnie bronionej przestrzeni powietrznej. Dodatkowo zwiększono także zasięg maszyny poprzez dołączenie dodatkowych zbiorników paliwa. CV-22B zastąpiły w amerykańskich Siłach Specjalnych ciężkie śmigłowce MH-53J/M Pave Low. Do tej pory dostarczono ok. 50 maszyn.

CV-22B przeszły już swój chrzest bojowy, biorąc udział m.in. w ewakuacji amerykańskiego personelu z Sudanu Południowego w grudniu 2013 roku, czy w próbie odbicia zakładników Państwa Islamskiego w Syrii w lipcu 2014 roku.  

7. Dywizjon Operacji Specjalnych wchodzący w skład 352. Skrzydła Operacji Specjalnych stacjonujący w bazie RAF Mildenhall w Anglii otrzymał pierwsze CV-22B w czerwcu 2013 roku. Jednostka przezbroiła się z samolotów MC-130H, które zostały wycofane ze stanu grupy w styczniu 2015 roku. To jedyna jednostka w Europie używająca samolotów hybrydowych Osprey. 

Maszynę, która gościła w Ostrawie, można było oglądać w środku, łącznie z kokpitem. Impreza była więc doskonałą okazją zobaczenia z bliska pierwszego wielozadaniowego, turbośmigłowego samolotu pionowego startu i lądowania (VTOL), który z powodzeniem służy w jednostkach liniowych. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama