Reklama
  • Wiadomości

Najnowsza wersja MiG-29 dla lotnictwa Rosji

Rosyjskie siły powietrzne otrzymały pierwszą partię zamówionych w kwietniu 2014 roku myśliwców Mig-29SMT. Na mocy umowy lotnictwo Federacji Rosyjskiej zostanie wzmocnione 16 samolotami tego typu, które uzupełnią 28 maszyn, które weszły do służby po tym jak z ich odbioru zrezygnowała Algieria. Zakup najnowszej obecnie dostępnej wersji MiG-29 jest rozwiązaniem pomostowym związanym z opóźnieniami programu MiG-35. 

  • Fot. migavia.ru
    Fot. migavia.ru
  • Fot. Alex Beltyukov. Wikipedia, CC BY-SA 3.0
    Fot. Alex Beltyukov. Wikipedia, CC BY-SA 3.0
  • Fot. migavia.ru
    Fot. migavia.ru

O przekazaniu rosyjskim siłom powietrznym pierwszej partii zamówionych w kwietniu 2014 roku myśliwców Mig-29SMT poinformował serwis rg.ru, informację potwierdził producent (RSK MiG). Nowe samoloty, w liczbie, której nie podano do publicznej wiadomości trafiły do bazy lotniczej koło miasta Astrachań, niedaleko ujścia Wołgi do Morza Kaspijskiego gdzie znajduje się dowództwo 116. Centrum Treningu Bojowego. 

Na mocy wspomnianej umowy lotnictwo Federacji Rosyjskiej zostanie docelowo wzmocnione 16 samolotami Mig-29SMT, 14 jednomiejscowymi i 2 dwumiejscowymi (MiG-29UBM). Uzupełnią one flotę 28 maszyn tego typu, które zostały wcielone do służby w rosyjskich siłach powietrznych po tym jak z ich odbioru zrezygnowała Algieria. W odróżnieniu od tych maszyn samoloty wyprodukowane dla Rosyjskich Sił Powietrznych zostały wyposażone w wewnętrzną szynę z systemami walki elektronicznej. 

Zakup najnowszej obecnie dostępnej wersji MiG-29 jest rozwiązaniem pomostowym związanym z opóźnieniami programu MiG-35. Pierwotnie Rosja planowała kupić ok. 30 samolotów, które są bardzo głęboką modernizacją MiG-29, dostosowującą tą wiekową konstrukcję do standardu myśliwca generacji 4++ ale oficjalne zamówienie nie zostało do tej pory złożone.  

Samolot MiG-29SMT różni się od wcześniejszych wersji tych myśliwców unowocześnionym radarem Żuk-M/ME wyposażony w lżejszą antenę, nową awioniką, "szklanym kokpitem" z trzema dużymi ekranami wielofunkcyjnymi, nowym wyświetlaczem HUD, poprawionym system nawigacyjnym i zwiększonym zasięgiem (do 1550 km) dzięki widocznemu z zewnątrz powiększonemu zbiornikowi paliwa na kadłubie. Mieszczący go charakterystyczny „garb” to najbardziej wyróżniający się z zewnątrz element odróżniający wersję SMT od starszych maszyn. Wyposażenie i uzbrojenie tej wersji jest w dużym stopniu zunifikowane z samolotem pokładowym MiG-29K.

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama