Siły zbrojne
MSPO 2020: Leopard 2PL z Czarnej Dywizji
Podczas XXVIII MSPO w Kielcach prezentowany jest zmodernizowany czołg Leopard 2PL. Jest to jeden z 5 dotąd dostarczonych siłom zbrojnym pojazdów tego typu, noszący barwy 10. Brygady Kawalerii Pancernej, należącej do 11 Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej (tzw. Czarnej Dywizji). Maszyna otrzymała nowe przyrządy obserwacyjno-celownicze, elektryczny napęd wieży i wiele innych istotnych modyfikacji, z których najbardziej widoczną jest dodatkowe opancerzenie wieży, na pierwszy rzut oka identyfikujące te pojazdy.
>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2020 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<
Umowa dotycząca modernizacji czołgów Leopard 2A4 do standardu 2PL została zawarta w 2015 roku i dotyczy wszystkich pojazdów znajdujących się na wyposażeniu 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa i 1. Brygady Pancernej z Wesołej. Pierwotnie zakładano, że dostawy czołgów zakończą się w 2021 roku (uwzględniając opcję na dodatkowych 14 maszyn), jednak z różnych powodów są one opóźnione. Zgodnie z ostatnim aneksem z grudnia 2019 roku zmodernizowanych zostanie 142 czołgów do końca lipca 2023 roku. Wartość umowy wzrosła do 3,29 mld zł.
Prezentowany pojazd pochodzi z pierwszej partii pięciu czołgów Leopard 2PL dostarczonych do wyposażeniu 10. Brygady Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa. To co na pierwszy rzut oka odróżnia pojazd Leopard 2PL od bazowego Leoparda 2A4 to dodatkowe, modułowe opancerzenie wieży oraz nowe przyrządy celownicze. Działonowy i dowódca otrzymali polskie kamery termowizyjne III generacji KLW-1 Asteria produkcji PCO. Dodatkowo zabudowana w czołgach Leopard 2A4 głowica PERI R17A1 została zmodyfikowana do wersji z dalmierzem laserowym, stosowanej w najnowszych wozach Leopard 2A7.
Pod pancerzem ukryto wiele innych zmian, takich jak modernizacja systemu kierowania ogniem oraz dostosowanie armaty do nowszych rodzajów amunicji: DM63A1 z podkalibrowym pociskiem przeciwpancernym, jak również DM11 z programowalnym pociskiem odłamkowo-burzącym. Wymieniono również hydrauliczny system poruszający wieżą i armatą, zastępując go elektrycznym, co m. in. wymusiło zastosowanie APU. Kierowca, podobnie jak dowódca i działonowy otrzymał nowy dzienno-nocny system obserwacji, wyposażony m. in. w kamerę cofania KDN-1 Nyks produkcji PCO. Wprowadzono również wiele innych zmian, związanych z ergonomią i wzrostem masy pojazdu po modernizacji.
>>> MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO MSPO 2020 - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL <<<
fflyer
Modernizacja Leopardów była konieczna choć bardzo kosztowna, ale bez pilnych zakupów nowoczesnej amunicji i intensywngo szkolenia będzie niewielka siła bojowa tych wozów.
Tiger
Leopardy to zlomy i tyle