Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2018: Bomby dla F-16 z polskich zakładów od 2019 roku

Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Podczas targów MSPO 2018 Nitro-Chem zaprezentował makiety bomb z rodziny Mk 80. Na mocy zawartej w zeszłym roku umowy licencyjnej już w przyszłym roku w bydgoskich zakładach rozpocznie się produkcja bomb lotniczych Mk 82. 

MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

Umowa na produkcje w Polsce bomb Mk 82 zawarta została w listopadzie 2017 roku pomiędzy zakładami Nitro-Chem S.A. (wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej) oraz RWM Italia (grupa Rheinmetall Defence). Dzięki niej w Polsce produkowany będzie stosowany w bombach materiał wybuchowy tritonal na potrzeby procesu wypełniania bomb produkowanych w polskich zakładach i we Włoszech. Do tego Nitro-Chem  będzie zajmować się  elaborowaniem korpusów bomb dostarczanych przez partnera włoskiego. Będą one wytwarzane jako jeden element, a następnie poddawane obróbce cieplnej. Dzięki temu otrzymywana jest pożądana fragmentacja. Bomba ma 2,2 metra długości i średnicę 27,3 cm. Przy wadze całości 227 kg, sam materiał wybuchowy wypełniający nabój może mieć masę 87 kg. 

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Nitro-Chem podczas MSPO 2018 seryjna produkcja bomb ma ruszyć w połowie przyszłego roku, a pierwsza ich partia trafi do Sił Powietrznych RP do końca 2019 roku. Jesienią tego roku wyprodukowana zostanie pierwsza partia do badań certyfikacyjnych.

Bomby Mk 82 z polskich zakładów mają również potencjał eksportowy. Nitro-Chem nie wyklucza również pozyskania licencji także do wytwarzania cięższych bomb Mk 84 o masie 907 kg, gdyby występowało takie zapotrzebowanie ze strony polskich sił powietrznych. 

W dalszej kolejności forma planuje także pozyskanie technologii do produkcji 907 kg bomb Mk 84. Bomby wytwarzane w zakładach Nitro-Chem mogą służyć zarówno 

Bomby rodziny Mark 80 mogą być używane zarówno, jako konwencjonalne bomby swobodnie spadające, jak również możliwe jest użycie ich korpusów wraz z zestawami naprowadzania precyzyjnego. Przykłady takich rozwiązań to Paveway (ang. Precision Avionics Vectoring Equipment) pozwalający na naprowadzanie bomby przez podświetlenie laserem lub JDAM (ang. Joint Direct Attack Munition) dający bombie zdolność do samonaprowadzania się na cel za pomocą kombinowanego systemu INS/GPS (korzystającego z systemu nawigacji inercyjnej oraz systemu nawigacji satelitarnej).

Bomby rodziny Mark 80 przenoszone są zarówno przez samoloty produkcji amerykańskiej (A-10, F-15E, F-16, F/A-18, B-52, B-1B, B-2, F-22 i F-35), europejskiej (Panavia Tornado, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Dassault Mirage 2000, SAAB Gripen), innych sojuszników USA (np. koreańskie A-50 czy japońskie F-2) jak również niektóre inne typy (np. malezyjskie samoloty Su-30MKM produkcji rosyjskiego koncernu Irkut, które zostały przystosowane do przenoszenia bomb Mk 82 wraz z zestawami GBU-12 Paveway II. 

Bomby Mk 82 są używane także przez polskie siły powietrzne. Ich nosicielami są myśliwce F-16C/D Jastrząb. 

MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

Reklama

Komentarze (2)

  1. nikt

    Chyba komuś trochę nie wyszedł artykuł. Poprawcie go

  2. Ryszard

    @Wliigraf Czekamy na mądry komentarz.

Reklama