Reklama

Siły zbrojne

Morscy piloci ewakuowali chorego z platformy wiertniczej

Zdjęcie ilustracyjne. Fot: Fot./BLMW/kmdr ppor. Marcin Braszak.
Zdjęcie ilustracyjne. Fot: Fot./BLMW/kmdr ppor. Marcin Braszak.

W środę (30.06) w godzinach popołudniowych załoga dyżurna SAR z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego, po raz kolejny pospieszyła z pomocą choremu pracownikowi platformy wiertniczej. Mężczyznę z podejrzeniem zapalenia wyrostka robaczkowego ewakuowano na ląd.

Jak podaje Dowództwo Generalne RSZ, dyżurna SAR z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni-Babich Dołów, postawiona została w stan gotowości alarmem ratowniczym: "pomoc medyczna” o godzinie 13.08. Jeden z pracowników platformy wiertniczej Petro Giant, znajdującej się ok. 70 km na północ od Władysławowa, wymagał natychmiastowej hospitalizacji. Załoga śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego W-3WARM Anakonda, dowodzona przez kpt. pil. Pawła Estala, wystartowała w kierunku platformy o godzinie 13.23, lądując na jej pokładzie o godzinie 13.54.

Cztery minuty później śmigłowiec, z poszkodowanym na pokładzie, wystartował w drogę powrotną. O godzinie 14.30 Anakonda wylądowała na lotnisku Oksywie i poszkodowany został natychmiast przekazany służbom medycznym. 

Była to 701 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW i 12. przeprowadzona w tym roku. W tym czasie udzielono pomocy 370 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi.

Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Na wyposażeniu Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej pozostaje obecnie osiem śmigłowców W-3WARM. Maszyny W-3 wprowadzano od przełomu lat 80. i 90. XX wieku do 2002 roku. W latach 2014-2020 przeszły one jednak modernizację i unifikację do standardu W-3WARM. Dziś wszystkie morskie Anakondy wyposażone są w głowicę FLIR z kamerą termowizyjną, kamerą światła widzialnego z zoomem i wskaźnikiem laserowym, reflektor dużej mocy, system identyfikacji jednostek pływających AIS oraz cyfrowy system sterowania silnikami FADEC. Maszyny otrzymały także oświetlenie przystosowane do użycia gogli noktowizyjnych i nowe malowanie. W wypadku dwóch śmigłowców przebudowanych z maszyn W-3T w wersji transportowej nie zdecydowano się jednak na ingerencję w konstrukcję kadłuba i instalację pływaków.

Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze