Reklama

Według komunikatu PZL Świdnik szefowa resortu obrony Włoch zapoznała się 10 listopada ze zdolnościami produkcyjnymi zakładów, jak również z wykorzystywanymi technologiami. Zwróciła ona uwagę, że włoskie inwestycje w Świdniku przyczyniają się między innymi do wzmocnienia stosunków z Polską, jak i zbudowania podstaw dla dalszej współpracy, w której będą mogły uczestniczyć również przedsiębiorstwa przemysłowe z innych branż.

Zakłady PZL Świdnik oferują śmigłowce AW-149 w postępowaniu ogłoszonym przez Ministerstwo Obrony Narodowej w celu pozyskania 70 wiropłatów wielozadaniowych. Zgodnie z zapowiedziami spółki w wypadku wyboru maszyn tego typu dla Wojska Polskiego w Świdniku będzie realizowana ich produkcja. Wcześniej zademonstrowano projekt linii montażu końcowego wiropłatów, która ma według deklaracji zostać ulokowana w spółce PZL Świdnik w wypadku podjęcia przez MON decyzji o zakupie AW-149.

Minister obrony Włoch wzięła również udział w spotkaniu z wicepremierem Tomaszem Siemoniakiem w Warszawie. Zgodnie z komunikatem resortu szef polskiego MON podkreślił, że władze RP są zainteresowane ciągłą obecnością rotacyjną sił NATO w Polsce i na terytorium innych krajów. Roberta Pinotti podziękowała za udział we wspólnych szkoleniach i wyraziła nadzieję na ich kontynuację. W trakcie spotkania poruszano między innymi kwestie związane z wdrożeniem postanowień szczytu w Newport.

Resort obrony zamierza pozyskać 70 śmigłowców w wariantach wielozadaniowo-transportowym, bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR) oraz zwalczania okrętów podwodnych. Mają one przede wszystkim zastąpić wiropłaty Mi-8, Mi-14 i Mi-17. Na początku października bieżącego roku termin składania ofert został przesunięty na 28 listopada. Zgodnie z deklaracją sekretarza stanu w MON Czesława Mroczka z posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej wybór wykonawcy powinien nastąpić do końca lutego przyszłego roku.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. Gugga

    A AugustaWestland dalej brnie w AW-149?

    1. Tyberios

      A co innego może zaproponować pod takie wyrwane z kosmosu wymagania?

    2. marek

      gratulacje dla ujecia - w tle Sokol i Mi - 2 !!! Jak znam Wlochow - ten ostatni przemaluja i nazwa AW200 !!! a po podwieszeniu 4x Malutka - bedzie AAAtttttaaakkt Heli dla WP......i wygrana w przetargu bo : produkowany w Polsce i tani, bo cene ustawia na 25% ceny przestarzalego AH64G....

    3. Big Jim

      i koniecznie z AWACS-em :)

  2. Andrzej A. Mroczek

    PZL Świdnik, Rzeszów i Okęcie nie powinny być nigdy sprzedane zagraniczny firmom, to był szczyt głupoty i nieodpowiedzialności.

    1. Tyberios

      Lepiej żeby zbankrutowały, ludzie na bruk poszli i wszystko pod wyprzedaż syndyka tak? Gdyby nie zewnętrzny inwestor to by to wszystko padło i poszło w cholerę. Skocz do Mielca albo Świdnika i powiedz pracownikom i ich rodzinom że to że mają pracę jest szczytem nieodpowiedzialności i głupoty... zachęcam. Potem jak chcesz to w szpitalu ci mogę gazetki przynosić do poczytania jak cię w gips wsadzą.

    2. Hipek

      Właściwa kolejność powinna być taka, że wybiera się /bądź samemu opracowuje/ produkt, kupuje licencję /w tym przypadku/ a następnie produkuje w swoich zakładach a nie sprzedaje strategiczne gałęzie przemysłu i traci się de facto nad nimi kontrolę . To chyba nie ulega żadnej wątpliwości.

  3. Jeronie

    Po to sprzedaliśmy Świdnik, by nadal produkowali tam małe i średnie śmigłowce i je sprzedawali. My potrzebujemy większych śmigłowców jak MI 17, bo tylko takie będą wielozadaniowe w różnych środowiskach. Agusta to wiedziała i Sikorsky to wiedział, ale skoro zaproponowali te małe śmigłowce, to znaczy, że się już wcześniej dogadali, kto który przetarg sobie wygra. Jedni chcą rakiety, inni śmigłowce, a jeszcze inni okręty podwodne. I przez te przetargi wojsko nie może sobie kupić to czego potrzebuje, tylko to co wygra w przetargu.

    1. Tyberios

      Nie bredziaj chłopie, zaproponowali to co mogą w ramach PRZETARGU! określonego przez MON. Jeżeli chcesz kupić vana, mówisz że kupujesz vana, mędolisz że kupujesz vana i przychodzisz z kasa odliczoną na vana... to przecież ci w salonie nie zaproponują ciągnika balastowego.

  4. ADHD

    PO co sprzedaliśmy "Świdnik" za marne 300mln ... a teraz wydjemy MLD na zakup maszyn ... gdybysmy ogłosili przetarg na budowę nowego śmigłowca w Polsce w naszej fabryce skorzystalibyśmy na tym wielokrotnie ...

    1. Tyberios

      Toć Sikorsky chce je składać w Mielcu, AgustaWestland w Świdniku a Airbus obiecuje gruszki na wierzbie że też fabrykę wybuduje jak wygra. No to każdy spełnia te twoja wymagania to o co c'mon?

  5. Arek

    Jak im tak zależy na "dobrych stosunkach" to gazoport powinni już skończyć a i w Tychach rozpocząć produkcję nowego samochodu z przyszłością a nie produkcję przenosić do Turcji ( następna cwaniara w stylu amerykanów )

    1. Arek

      Zgadzam sie I to należy im uświadomić. Coś za coś tym bardziej , że za to płacimy