Reklama

Siły zbrojne

MiG-31 rozbity. Rosyjskie lotnictwo w coraz gorszym stanie [WIDEO]

MiG-31 w powietrzu nad akwenem wodnym
MiG-31 (zdjęcie podglądowe)
Autor. mil.ru

W obwodzie murmańskim w Rosji z powodu pożaru rozbił się myśliwiec przechwytujący MiG-31 - poinformowała rosyjska agencja informacyjna TASS, powołując się na służby bezpieczeństwa.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny

Reklama

Agencja TASS informuje, że doszło do zapalenia się jednego z dwóch silników odrzutowych samolotu, w następstwie rozbił się on wpadając do jeziora. Potwierdzają to filmy, które pojawiły się w sieci. Dwuosobowa załoga prawdopodobnie się katapultowała. To już piąty samolot tego typu zniszczony od początku roku 2022 i czwarty od momentu rosyjskiego uderzenia na Ukrainę.

Na początku roku 2023 Rosja miała w linii 95 tych samolotów w wersji myśliwca przechwytującego i 12 MiG-31K w wersji nosiciela hipersonicznych pocisków Kindżał. Rozbita dziś maszyna raczej na pewno należała do wariantu myśliwskiego.

Reklama

W obwodzie murmańskim MiGi-31 (zmodernizowanej wersji BM) stacjonują w bazie Monczegorsk i należą do 98. Samodzielnego Pułku Lotnictwa Mieszanego. Służą tam wspólnie z bombowcami Su-24M.

Chociaż MiGi-31 nie wchodzą nad Ukrainą w strefy bezpośrednich starć z lotnictwem i obroną powietrzną broniącego się kraju, to tylko w ubiegłym roku w wypadkach Rosja utraciła co najmniej cztery takie maszyny. Przyczyną były zdarzenia, wynikające – jak się wydaje - głównie z zużycia tych maszyn. Są one używane w działaniach wojennych do odpalania z terenu Rosji rakiet R-37M przeciwko ukraińskim samolotom.

Czytaj też

MiG-31 był produkowany do 1994 roku, najmłodszy z tych samolotów ma więc 29 lat. Jest to wiek kwalifikujący te samoloty do wycofania, szczególnie, ze są to maszyny zdolne do osiągania wyjątkowo dużych prędkości (do 3000 km/h), a co za tym idzie są jeszcze bardziej podatne na zużycie niż klasyczne myśliwce.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. Prezes Polski

    95szt. to może i było. Pytanie ile z tego nadawało się do lotu. Jeśli najbogatsze siły powietrzne, mające młodsze samoloty osiągają średnio 70-80%, to można przyjąć, że sowieci mają wskaźnik nieco niższy, być może 50-60%. A to oznacza, że miną jeszcze dwa, trzy lata, zdarzy się kilka kolejnych wypadków i pozostanie im 30-40szt. sprawnych. A to, biorąc pod uwagę obszar, który mają zabezpieczać już wielka bida. Zapaść sowieckiego lotnictwa jest nieuchronna.

    1. Nabosaka

      O jakich najbogatszych siłach powietrznych mających młodsze samoloty mówisz? Średnia wieku samolotów USAF to 29 lat. Dane na rok 2022. Większość europejskich krajów NATO ma średni wiek samolotów niższy niż USA.

  2. ostatni

    Oczywista oczywistosc- Powarzam - Strasznie Rosja czy chinami to dla dzieci co nie maja wiedzy jak to wyglda narawde.

    1. Rusmongol

      @ostatnichinol. Nie blaznuj już.

  3. DBA

    Nic dziwnego jak na sowiecką technikę. W latach 80 tych XX w polskie i sowieckie stacjonujące na terenie PRL działało w trybie podwyższonej gotowości bojowej i lotów wykonywano sporo. Praktycznie co tydzień w biuletynie DWLot były komunikaty o "wypadkach nadzwyczajnych" i pogłoski oraz plotki o "przyziemieniach" u sowietów. Teraz kiedy ruscy zafundowali sobie wojenkę i więcej trzeba latać to i więcej ich spada.

  4. papa lebel

    Pewnie zmęczenie materiału. Akurat w tym przypadku sowieckie "gniotsa nie łamiotsa" nie ma zastosowania:)

    1. GB

      Na filmiku widać pożar silnika. Silniki do MiG-31 skończyli produkować w latach 90 XX wieku. Teraz jadą na częściach zamiennych z kanibalizowanych samolotów, ale i te części są coraz starsze.

Reklama