Reklama

Siły zbrojne

Fot. MON/Wikimedia Commons

Mi-2 będą latać dłużej

PZL-Świdnik zrealizuje „wykonanie na rzecz jednostek wojskowych lotnictwa Sił Zbrojnych RP w latach 2018÷2021 prac określonych biuletynem technicznym Nr P/O/U/R/5023/E-260/06 wraz z aneksem nr 4 na śmigłowcach Mi-2” - informuje 3. Regionalna Baza Logistyczna Wydział Techniki Lotniczej. 

Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej w Krakowie rozpoczął negocjacje z zakładami PZL Świdnik na temat remontów wydłużających resurs śmigłowców Mi-2 znaj­du­ją­cych się na wypo­sa­że­niu jed­no­stek Sił Zbrojnych RP w latach 2018-2021 pod koniec lutego 2018 roku. Całkowita końcowa wartość zamówienia to ponad 13 mln złotych netto. Decyzja o udzieleniu zamówienia zapadła ostatecznie 30 marca 2018 roku. 

Negocjacje podjęto jedynie z PZL-Świdnik gdyż, jak czytamy w uzasadnieniu – „W wyniku przeprowadzonej przez Zamawiającego analizy rynku potencjalnych Wykonawców ustalono, że jedynym podmiotem gospodarczym uprawnionym do realizacji usługi będącej przedmiotem zamówienia jest Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego ,,PZL-ŚWIDNIK” S.A.”. Jak wskazywał Defence24.pl pod koniec lutego br., nie jest to informacja zaskakująca, gdyż PZL-Świdnik był producentem śmigłowców Mi-2 przez 40 lat, co przełożyło się na liczbę około 5500 maszyn wprowadzonych do służby na całym świecie. 

Przypomnijmy, że obecnie w służbie pozostało około 40 maszyn Mi-2, systematycznie wycofywanych ze względu na wyczerpanie resursów. Ze względu na swój wiek Mi-2 już dawno powinny doczekać się następcy. Z uwagi na to, jak również szerzej rozumiane potrzeby sił zbrojnych MON zapowiedział na 2018 rok uruchomienie programu o kryptonimie Perkoz, który będzie dotyczył lekkiego lub średniego śmigłowca wielozadaniowego. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (32)

  1. Świdniczanin

    Lepszy byłby śmigłowiec Kania lub Mi 1

  2. Misiek

    Nie rozumiem ( Ze względu na swój wiek Mi-2 już dawno powinny doczekać się następcy) przecież SW-4 Puszczyk miał być następcom i to w latach 1996 - 2000 Mi-2 czy nie? A teraz nasi latają na zabytkach a SW-4 będą brali Anglicy na bezzałogowy śmigłowiec SW-4 Solo .

    1. zły

      SW-4 nie jest żadnym następcą Mi-2 bo to mniejszy śmigłowiec. Sokół mógł nim być gdyby go nadal rozwijano.

    2. Davien

      Ani SW-4 ani Sokół nie miały byc następcami Mi-2 Sokół miał byc nastepcą maszyn Mi-4.

    3. -CB-

      Tak po prawdzie, to oba właśnie miały być następcami (a właściwie zastępcami) Mi-2. Oczywiście nie w linii prostej i nie konstrukcyjnie, ale pod względem zadań. Część zadań miały przejąć SW-4 (choćby te dyspozycyjne czy szkolno-treningowe), a część do których Mi-2 był trochę za mały (np. ratownictwo, wspieranie pola walki) miały wypełniać Sokoły. Nie można patrzeć tylko na wielkość czy parametry...

  3. kołalsky

    Król jest nagi. Dwa lata mielenia tematu przez polityków a efekt ten sam jak za poprzedników. Potworna niemoc decyzyjna ...

  4. mati

    te wszystkie ruskie śmigłowce w polskiej armii to szrot nie mający żadnej wartości na polu walki. GOŁY black hawk uh-60 to koszt podobno kilkanaście mln usd. skoro prosty przetarg trwa u nas 10 lat, to powinniśmy zrobić jeden duży na te 80 black hawków (wielozadaniowych, takich do wszystkiego) i byłby spokój na 40 lat. i niech nikt nie mówi, że na to nie ma kasy. skoro jest 23 mld zł na 500+ (rocznie !) to ten 1 mld usd na śmiglaki tym bardziej by się znalazł.

    1. Davien

      UH-60M w wersji transportowej to na eksport ok 40mln$ wiec nie kilkanascie, nawet dla USA kosztuja po ponad 20 mln za sztuke.

  5. JK

    Pudrowanie trupów, ale powiedzmy sobie wprost - wymiana wszystkich Mi-2 to spory koszt. Priorytetem powinna wydatków powinna być obrona przeciwlotnicza, artyleria, i rakiety przeciwpancerne dla piechoty i pojazdów oraz systemy rozpoznania i walki radioelektronicznej. Żadne śmigłowce nie przetrwają konfrontacji z rosyjską wielowarstwową opl . Nawet Apacze nie potrafiły przebić się przez Iracką opl gdy trafiły na na dobrze przygotowaną obronę, a co dopiero gdy pisać o rosyjskiej

    1. wuwuzela

      Dokładnie. Najpierw trzeba określić jakie zadania wypełniają te maszyny, czy można te zadania wykonać inaczej (np drony w przypadku rozpoznania, bezpieczna cyfrowa transmisja zamiast przewożenia oficera łącznikowego z mapą w torbie). Potem zastanowić się, czy koniecznie potrzeba relatywnie dużej maszyny dwusilnikowej, bo może wystarczą opcjonalnie pilotowane SW-4... a na drugim biegunie, czy nie lepiej, jak już, kupić mniej ale większych maszyn klasy Sokoła i większych.

    2. Davien

      A to ciekawe bo wąłsnie Apache w Iraku wysłąno do eliminacji radarów wczesnego ostzregania i wybiły je bez strat włąsnych. Co jak co ale to napewno było silnie bronione

  6. Technik SiL

    Drodzy Panowie mylicie palca z ..... Mi 2 to śmigłowiec do szkolenia młodych pilotów po szkole Orlat w tej to szkole latają na Sw4 i jest to śmigłowiec jedno silnikowy wykonywane są na nim ćwiczenia z godnie z harmonogranem ćwiczeń w szkole potem przesiadają się na mi 2 i ta nauka już jest inna i inne nawyki a przede wszystkim chodzi o nawyki i czas spędzony w powietrzu pamiętajcie że lepsza na początek do nauki jest znana konstrukcja i tak naprawdę bbezawaryjna niż super cacko które lata za pilotów

    1. pilot KUKURUŹNIKA

      p . Technik....do nauki mają być śmigłowce Guimbal G-2 Cabri

  7. ESDA

    No niestety ale ewidentnie widać że w MON nie ma pieniędzy na zakupy. Mon doskonale zdaje sobie sprawę że zakup Wisły jest gigantycznym finansowym przedsięwzięciem. Z przykrością widze jednak że nasze SP tak wychwalane za jakąś \"jakość\" na tle innych rodzajów sił zbrojnych zaczynają pikować w dół. Nasze F16 (których jest za mało) zaczynają tracić na jakości i za chwilę będą wymagały poważnych modernizacji o których nikt nie myśli, Herculesy już teraz powinny być zastępowane przez młodsze/nowe maszyny - o tych samolotach nawet nikt się nie zająknie. MI24 to w tej chwili latający złom, MI2 złom.....MW tez żłomem stoi i brak dużych śmigłowców do ratowania ludzi to ZBRODNIA.

  8. Kowalskiadam154

    To i tak lepiej niż w BRD gdzie Bundeswehra musi do ćwiczeń wypożyczać helikoptery ratownicze od ADAC bo te wojskowe przestały latać :-)

    1. mi6

      mama mi zawsze mówiła \"ty nie patrz na innych ty patrz na siebie\" :)

  9. Dropik

    Jak to mówił minister Blaszczak: skończymy z dziadostwem. Czy jakoś tak

    1. mi6

      \"skończymy\" to czas przyszły :)

  10. Lechu mikojan

    Szkoda ze wycofano migi21!!! Tez byly to piekne ( jak nie najladniesze ) maszyny latajace!!

  11. Xxx

    Remonty wydłużające resursy najuboższych, najsłabszych, najstarszych, beznadziejnych \"strucli\"??? Czemu nie ma planów wydłużenia resursów dla Mi24 i wreszcie ponownego ich uzbrojenia w ppk??? TO miałoby jakikolwiek SENS! A Mi2 ??? PO CO?

  12. zxxc

    o Matko Jedyno! Widze ze to nasza odpowiedź na 80 lat w amerkańskiej służbie B-52. Tylko że przy bombowcach tak można robić (po zmianie sliników i elektroniki). Tutaj widze to słabo.

    1. zły

      Aż strach pomyśleć co będzie naszą odpowiedzią gdy Amerykanie zdecydują się na przywrócenie do służby pancerników Iowa co rozważali w październiku zeszłego roku...

    2. Extern

      W dyspozycji Agencji Mienia Wojskowego ciągle na kupca czeka okręt rakietowy Metalowiec, więc spoko damy radę :-).

    3. wza

      Przywrócimy do służby Błyskawicę i kuter pościgowy Batory. A tak na poważnie, to mamy coś innego niż Mi-2?

  13. Cogito

    Drodzy Państwo myślę, że nie macie racji komentując tutaj kolejne genialne posunięcie MON. Ruch ten jest tylko i wyłącznie przykrywką przed prawdziwym lamparcim skokiem naszych sił lotniczych. Analizując dokładnie ostatnie posunięcia MON oraz środki wydatkowane z budżetu państwa chciałbym zwrócić uwagę na niebanalny i śmiały krok a mianowicie mam na myśli obwiezienie po wszystkich bazach w Afganistanie relikwii Jana Pawła Drugiego. Tym prostym ruchem nasz Rosomaki w Afganistanie dostały + 100 do pancerza oraz co najmniej +50 do celności. Sami zaś żołnierze otrzymali bonus w okolicach + 40 lub 45 do żywotności i morale. Wspomniany powyżej lamparci skok jakościowy naszych sił powietrznych będzie zapewne objawiał się w zakupie co najmniej dwóch pęków piór ze skrzydeł Archanioła Gabriela dla naszych sił powietrznych. Tym oto mistrzowskim ruchem nasze helikoptery ale i samoloty ( zapewne w pierwszej kolejności wspomniane MI - 2 oraz SU - 22 ) otrzymają potężny zastrzyk do swych statystyk bojowych i będą mogły pozostawać w służbie co najmniej do 2055 r. A tak na poważnie to obwiezienie relikwii uważam za marnotrawienie pieniędzy, zaś remonty MI - 2 za akt desperacji MON.

    1. TTT

      Trafione w samo sedno! MON jeszcze powinno wskrzesic ks. skorupke co by prowadzil naszych piechurow na bagnety! Bo juz niedlugo tylko bagnety im zostana...

  14. Roshedo

    Zmodernizować od razu wszystkie 40 sztuk - do spółki z ukraińskim Motor-Sicz do standardu Mi-2 MSB bo jak znam życie to będą czekać na następce jeszcze z 10 lat

    1. SOWA

      Dni Motor-Sicz są policzone (zakup przez Ukrainę francuskich śmigłowców, zakład produkujący silniki jest w chińskich rękach w dodatku ostatnio chiński inwestor wywiózł całą dokumentację).

    2. Davien

      Po pierwsze to Cinczycy kupili 41% ale bardzo szybko ich działąnia zostały zablokowane przez Ukrainę z uwagi na interes narodowy wiec daruj sobie. Motor Sicz nigdy nie produkował smigłowców ale silniki wiec znowu wpadka.

  15. Gts

    Cp tu komentowac, o biedzie intelektualnej na stanowiskach kierowniczych w MON i innych fomacjach pisuje od dawna... za chwile z racji niedofinansowania bieda intelektualna znajdzie sie na szczeblu pracownikow, ktorzy faktycznie cos robia a wtedy skonczy sie jakakolwiek sensowna dzialanosc. Z reszta wydaje sie ze \"Rubikon juz zostal przekroczony\" bo w wielu miejscach juz nie ma czego ratowac.

  16. vvv

    na szczescie zamiast caracali mam...nic :) czyli wystarczy przekreslic resurs z 2018 na 2078 i problem rozwiazany...brawo PIS

    1. ewp

      Zamiast caracali mamy Wisłę.

  17. -CB-

    \"Całkowita końcowa wartość zamówienia to ponad 13 mln złotych netto.\" - obojętnie ilu sztuk to dotyczy, wystarczy na parę puszek farby i kilka paczek pudru... O żadnym poważnym remoncie (nie mówiąc już o modernizacji) za takie pieniądze mówić nie można. Po prostu znowu podkręcą licznik i niech się piloci martwią...

  18. Patcolo

    Ręce opadają

  19. Luke

    Będą bo musza bo nie ma nowego smiglowca na horyzacie!

  20. say69mat

    Ponieważ pojawiają się doniesienia medialne, że w przetargu organizowanym przez MSWiA na śmigłowce dla Policji zwyciężył AH i jego konstrukcje H135M oraz H145M. Z kolei typem śmigłowca średniego - wybranego przez policjantów - w procedurze bezprzetargowej jest amerykański MH/UH60M. Stąd, jakim cudem - w przypadku sił zbrojnych - zamiast wymiany parku latającego śmigłowców małych i średnich mamy do czynienia z procedurą przedłużania resursu cokolwiek archaicznych wiropłatów??? Rozumiem, że tergo typu rozwiązanie przyjęto w ramach realizacji polityki interoperacyjności naszych sił zbrojnych w wymiarze sojuszniczym???

    1. gosc

      bo mamona na wsparcie usa sie konczy.

  21. 2% PKB liczone wg stanu na rok bieżący

    Pierwsze dwa najdalej do końca roku, lub marca 2019 ;)))) W pierwszej kolejności zostaną przekazane do WOT, następnie dla wojsk specjalnych i SAR dla MW. hihihihihihi - ale w jednym muszę im przyznać rację - będą to najprawdziwsze śmigłowce z polskich fabryk ;)))

  22. SZELESZCZĄCY W TRZCINOWISKU

    jeśli marzenia miały by być radosne i spełnione to w ramach \"Perkoza\" tylko i wyłącznie opcja .... AH H145M.......a realnie naprawa MI-2 w kooperacji z Ukraińskim \" Motor-Sicz\" w oparciu o ich silnikowe koncepcje ...

  23. ŚWIERGOT

    w ramach programu \"Perkoz\" to zakup MH-6 Little Bird oraz jego szturmowy wariant AH-6 Little Bird... wymienione śmigłowce w pełni zaspokoją zadania jakie stawiane są wojsku a co najważniejsze sprawdzone bojowo przez wojska specjalne ... lub na miarę naszego \"misia\" wdrożyć śmigłowce Guimbal G-2 Cabri...bo SW-4 świetny były polski produkt zatrzymany na pewnym etapie rozwojowym ..byłby w sam raz dla programu \"Perkoz\" pod warunkiem gdyby miał dwa silniki a którego koncepcje i prototypy testowano gdy \"Świdnik\" był jeszcze Polski ......

  24. dawo

    Matko i jeszcze Świdnik ma to remontować ? Z W-3 już się wywiązali. Po tych wszystkich problemach, podpisywanie kontraktu z tą firmą to przestępstwo !!

  25. dawo

    ufff... Dobrze, że używanych AH-1 nie wzięliśmy. Po co nam te zalatane złomy.

Reklama