Reklama

Siły zbrojne

Malezja chce zabudować kolejne CN-235 do standardu MPA

CN-235 Malezyjskich Sił Powietrznych / Fot.MilborneOne/Wikimedia/CC BY-SA 3.0
CN-235 Malezyjskich Sił Powietrznych / Fot.MilborneOne/Wikimedia/CC BY-SA 3.0

Malezja planuje zabudowę kolejnych dwóch samolotów transportowych CN-235 do standardu MPA (Martime Patrol Aircraft). 

Dowódca malezyjskich sił zbrojnych, generał Affendi Buang poinformował, że ​​systemy, które mają zostać zabudowane na obu samolotach, zostaną dostarczone przez Stany Zjednoczone w ramach Inicjatywy Bezpieczeństwa Morskiego (MSI- Maritime Security Initiative) Pentagonu, ale nie podał żadnych dalszych szczegółów. Najprawdopodobniej będzie to system Merlin opracowany przez ISD (Integrated Surveillance and Defense Corp.) z siedzibą w Oregonie. Składa się on z radaru nadzoru morskiego, głowicy elektrooptycznej i systemów wsparcia elektronicznego. Wydaje się on naturalnym wyborem, ponieważ jest już stosowany w sąsiedniej Indonezji na trzech samolotach tego samego typu. Dwa z nich są na wyposażeniu w indonezyjskiej marynarki wojennej, a trzeci służy w indonezyjskich siłach powietrznych.

image
CN-235MPAindonezyjskichsił powietrznych/ Fot. Rafale20307/ WikimediaCC BY-SA 4.0

Gen. Affendi poinformował, że prace nad ulepszeniem dwóch CN-235 mają rozpocząć się jeszcze w tym roku, prawdopodobnie w zakładach PTDI (PT Dirgantara Indonesia) w Bandung na Jawie, gdzie firma prowadzi program wydłużenia przydatności do służby malezyjskich samolotów CN-235 w ramach podpisanych w kwietniu 2018 r. umów serwisowo-remontowych o wartości 30 mln USD. Możliwość przeprowadzenia takiej zabudowy była opcją w umowie, ale wcześniej z niej nie skorzystano z powodu braku funduszy. Planowano wtedy zastosować inne wyposażenie - PTDI początkowo oferował pokładowy system obserwacyjny AMASCOS firmy Thales. Możliwa jest też przebudowa dwóch kolejnych maszyn tego typu, ale jej warunkiem jest uzyskanie większego finansowania z programu MSI.

CN-235 to średni samolot transportowy, zaprojektowany w zakładach CASA (obecnie EADS). Produkowany w Hiszpanii oraz w Indonezji. Ma dwuosobową załogę, może przenosić 51 pasażerów, 35 spadochroniarzy, 18 poszkodowanych na noszach lub 4 palety transportowe - łącznie 6000 kg ładunku. Jego zasięg to około 4350 km. Malezja dysponuje obecnie ośmioma samolotami tego typu.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Navigator

    Zamiast kupić sobie Posejdona to tak kombinuja POMOSTOWO

    1. ito

      I za cenę jednego Posejdona będą mieli całą flotyllę patrolowców. Przy tak rozbudowanej linii brzegowej potrzebują wręcz floty.