Reklama

Siły zbrojne

Malezja chce zabudować kolejne CN-235 do standardu MPA

CN-235 Malezyjskich Sił Powietrznych / Fot.MilborneOne/Wikimedia/CC BY-SA 3.0
CN-235 Malezyjskich Sił Powietrznych / Fot.MilborneOne/Wikimedia/CC BY-SA 3.0

Malezja planuje zabudowę kolejnych dwóch samolotów transportowych CN-235 do standardu MPA (Martime Patrol Aircraft). 

Dowódca malezyjskich sił zbrojnych, generał Affendi Buang poinformował, że ​​systemy, które mają zostać zabudowane na obu samolotach, zostaną dostarczone przez Stany Zjednoczone w ramach Inicjatywy Bezpieczeństwa Morskiego (MSI- Maritime Security Initiative) Pentagonu, ale nie podał żadnych dalszych szczegółów. Najprawdopodobniej będzie to system Merlin opracowany przez ISD (Integrated Surveillance and Defense Corp.) z siedzibą w Oregonie. Składa się on z radaru nadzoru morskiego, głowicy elektrooptycznej i systemów wsparcia elektronicznego. Wydaje się on naturalnym wyborem, ponieważ jest już stosowany w sąsiedniej Indonezji na trzech samolotach tego samego typu. Dwa z nich są na wyposażeniu w indonezyjskiej marynarki wojennej, a trzeci służy w indonezyjskich siłach powietrznych.

image
CN-235MPAindonezyjskichsił powietrznych/ Fot. Rafale20307/ WikimediaCC BY-SA 4.0

Gen. Affendi poinformował, że prace nad ulepszeniem dwóch CN-235 mają rozpocząć się jeszcze w tym roku, prawdopodobnie w zakładach PTDI (PT Dirgantara Indonesia) w Bandung na Jawie, gdzie firma prowadzi program wydłużenia przydatności do służby malezyjskich samolotów CN-235 w ramach podpisanych w kwietniu 2018 r. umów serwisowo-remontowych o wartości 30 mln USD. Możliwość przeprowadzenia takiej zabudowy była opcją w umowie, ale wcześniej z niej nie skorzystano z powodu braku funduszy. Planowano wtedy zastosować inne wyposażenie - PTDI początkowo oferował pokładowy system obserwacyjny AMASCOS firmy Thales. Możliwa jest też przebudowa dwóch kolejnych maszyn tego typu, ale jej warunkiem jest uzyskanie większego finansowania z programu MSI.

CN-235 to średni samolot transportowy, zaprojektowany w zakładach CASA (obecnie EADS). Produkowany w Hiszpanii oraz w Indonezji. Ma dwuosobową załogę, może przenosić 51 pasażerów, 35 spadochroniarzy, 18 poszkodowanych na noszach lub 4 palety transportowe - łącznie 6000 kg ładunku. Jego zasięg to około 4350 km. Malezja dysponuje obecnie ośmioma samolotami tego typu.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Navigator

    Zamiast kupić sobie Posejdona to tak kombinuja POMOSTOWO

    1. ito

      I za cenę jednego Posejdona będą mieli całą flotyllę patrolowców. Przy tak rozbudowanej linii brzegowej potrzebują wręcz floty.

Reklama