Siły zbrojne
Lockheed Martin dostarczył 300. myśliwiec F-35 [WIDEO]
Do bazy lotniczej Hill w Utah trafił kolejny myśliwiec F-35A Lightning II. Myśliwiec o numerze 15-5175 to 300. wyprodukowany egzemplarz tego samolotu. Maszyna znajdzie się na wyposażeniu US Air Force.
Jak informuje Lockheed Martin, wśród pierwszych 300 myśliwców F-35 wyprodukowano 197 maszyn F-35A, 75 F-35B oraz 28 F-35C, które trafiły zarówno do USA, jak i klientów zagranicznych. Koncern podkreśla również, że szkolenie z obsługi maszyny 5. generacji odbyło ponad 620 pilotów i 5600 mechaników, a flota myśliwców Lockheed Martin odbyła w sumie ponad 140 tys. godzin nalotu.
Amerykański koncern informuje również, że jest na drodze do zmniejszenia kosztów produkcji jednej maszyny w wersji A do 80 mln USD, do 2020 roku (czyli do poziomu kosztów myśliwców 4. generacji). Przedstawiciele Lockheed Martin przypominają w tym miejscu, że do tej pory koszt pozyskania F-35A spadł do 60 proc. ceny początkowej, a czas produkcji - o 20 proc. w stosunku do roku 2015.
W 2017 roku do klientów dostarczono 66 maszyn F-35, czyli o 40 proc. więcej niż w roku poprzednim. W bieżącym roku do odbiorców trafić ma natomiast 91 myśliwców tego typu. Celem koncernu jest natomiast zwiększenie rocznej produkcji do 160 samolotów w 2023 roku.
Produkowany przez koncern Lockheed Martin myśliwiec wielozadaniowy F-35 to maszyna najnowszej, piątej generacji mająca spełniać wymagania wszystkich rodzajów amerykańskich sił zbrojnych. Projekt samolotu opracowywano w ramach programu Joint Strike Fighter, który finansowały rządy USA, Wielkiej Brytanii, Włoch i innych krajów zainteresowanych jego zakupem.
Czytaj też: Brytyjskie F-35B w macierzystej bazie [WIDEO]
Myśliwiec przeszedł już swój chrzest bojowy na Bliskim Wschodzie. W maju br. władze Izraela poinformowały o pierwszym użyciu maszyny w walkach na pograniczu z Syrią. Samolot będzie konkurencją dla innych konstrukcji piątej generacji: chińskich J-20 i J-31 i rosyjskiego Su-57.
Czytaj też: Debiut bojowy F-35. Sygnał dla Iranu [KOMENTARZ]
Fanklub Daviena
A Lockheed Martin poinformował, że z tych 300 dostarczonych 200 jest takimi bublami, że już dziś wiadomo, że NIGDY nie będą się nadawać do walki i zostały skierowane do celów szkoleniowych, a co z resztą to nie wiadomo? Poinformował, że główny audytor Pentagonu w raporcie dla senatu stwierdził, że na 17 stycznia 2018 roku F-35 ma prawie 1000 poważnych usterek, z tego 111 \"kategorii 1\" tj. zagrażającej życiu pilota i bezpieczeństwu maszyny i zalecił wstrzymanie zakupów dokąd Lockheed Martin ich nie usunie? Czy Lockheed Martin poinformował, że F-35 nie ma jeszcze gotowości operacyjnej a już wydano 97% środków przewidzianych w całym programie na przyszłe(!) modernizacje F-35?
vvv
ze co? kto ci takie glupoty naopowiadal? f-35 ma 3 wersje i kazda z nich (morska jako ostatnia osiagnela gotowosc bojowa). f-35 to obecnie najnowoczesniejszy mysliwiec na swiecie i kazdy kraj slini sie na jego widok i ustawiaja sie w kolejce aby je kupic. f-35 wygrywa w kazdym konkursie na nowy mysliwiec oraz Izrael bardzo je chwali i wykorzystal je bojowo w Syrii.
To tyle...
Informacja podana przez Jane\'s w dniu 3 kwietnia 2018r.:\"The US Joint Program Office (JPO) has begun the process for rolling out Block 4 (full combat) capabilities onto the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF). A USD 211.3 million contract for “pre-modernization efforts” related to a Block 4.1 software drop was awarded to the original equipment manufacturer (OEM) on 2 April, with work to be completed by the end of July 2019. Now known as Continuous Capability Development and Delivery (C2D2), Block 4 will enable the F-35 to employ its full panoply of sensors and munitions. With the wider Block 4 capability to be rolled out in four increments (Block 4.1, 4.2, 4.3 and 4.4), Block 4.1 is primarily software based, although it does also introduce some new capabilities as well as correcting deficiencies to older ones carried over from the system design and development (SDD) phase of the programme, which is shortly due to conclude.\" W dniu 2 kwietnia 2018r. została podpisana umowa z producentem oryginalnego sprzętu (OEM) na opracowanie pakietu modernizacyjnego samolotów F-35 do wersji block 4.1. Proces ma zostać zakończony do końca lipca 2019r. Jest to pierwszy krok z czterech jaki planuje się wprowadzić w ramach modernizacji wyprodukowanych samolotów F-35 do wersji block 4. Proces modernizacji maszyn F-35 wszystkich wersji zakończy się w 2024r. Standard block 4 umożliwi maszynie F-35 wszechstronne możliwości bojowe z pełnym wykorzystaniem wszystkich sensorów i szerokiej gamy uzbrojenia. Przy rozszerzeniu możliwości Bloku 4 w czterech krokach (Bloki 4.1, 4.2, 4.3 i 4.4), Blok 4.1 jest oparty głównie na oprogramowaniu, chociaż wprowadza również pewne nowe możliwości - pisze Jane\'s.. Jak widać na załączonym obrazku rozwój samolotu F-35 nabiera tempa i naprawdę hejtowanie programu przez rusofili niewiele tutaj pomoże i po prostu nie wypada. Szczególnie wobec poważnych problemów z Su-57. Szkoda wysiłku panie <Fanklub Daviena>.
POLAK
a kto bogatemu zabroni ? :P wy nawet nie możecie sobie pozwolić na kilkanaście samolotów :P a su 57 nie jest żadnej 5-tej generacji :P:P:P
dropik
za 5-7 lat bedzie jak znalazł dla nas. bo wtedy f16 to już bedzie mocno przeterminowany pomył. Jeszcze gdybysmy chcieli kupic coś teraz np ah64 to lepiej by było kupic f16v , ale natychmiast a nie za 5 lat
MAX
Na razie F-35 nie osiągnęły jeszcze pełnej zdolności operacyjnej wynikających z założeń projektowych, czyli następne setki milionów, a może i mld $ będzie trzeba wydać na dokończenie programu tego samolotu, oczywiście kosztem obecnych i przyszłych klientów.
Nieździwiony
Mylisz się. Osiągnęły pełną zdolność operacyjną, a mowił coś w tym temacie Izrael. Nawet tu na portalu o tym wspominano
Piotr
bla bla bla... a Izrael jakoś ciągle nimi wykonuje misje bojowe :P
vvv
f-35 wersji morskiej kolego. inne juz osiagnely oraz f-35 jest nadal rozwijany glownie softowo. to nie ruskie podejscie ze wyklepia 9 prototypow su-50 bez docelowych silnikow i uznaja je za cud techniki a jedynie co potrafia to wystartowac i wyladowac.
dada
\"będzie konkurencją dla innych konstrukcji piątej generacji: chińskich J-20 i J-31 i rosyjskiego Su-57\" A szczególnie tego ostatniego, którego tysięczny egzemplarz właśnie zszedł z linii. No to Yankee prawie doganiają...
Bolo
Wiesz jaka jest różnica między Su-57 a F-35? A no taka że gdy ten pierwszy wejdzie do służby będzie pełno wartościowym samolotem bojowym zaś F-35 nawet jak zostanie wprowadzony w tysiącach egzemplarzy to pełną wartość bojową uzyska może za 30lat.
Myśliciel
He he. Jestem laikiem jesli chodzi o lotnictwo zwykle czy bojowe, ale nawet ja wiem, że poleciałeś ostro po bandzie. Ubawiłem się
Tipi
F-35 już jest pełnowartościowym samolotem bojowym. Nawet już wykonywał z sukcesem misję bojowe. Su-57 za to dalej nie posiada docelowego płatowca, silników, radaru czy awioniki. O przepaści w sukcesie sprzedażowym który dzieli te konstrukcje nie ma co wspominać. Su-57 nie zostanie zapewne wyprodukowany w 1000 egzemplarzy nigdy.
adam
już 300 :P a ruskie od 30 lat mają sru-57 9 szt, czy 11 ? hahaha ! I do tego sru-57 nie jest 5-generacji :P
droma
nic to w rosji skamielinie maja zato 350-te opoznienie w wytwarzaniu broni super,hiper naj do tego dochodzi,produkcja ram do obrazow putina z makulatury dziel lenina -wot technika ...
PRAWDA
Właśnie pochwalili się, że ten najlepszy na świecie superlotniskowiec Sztorm który miał być już dawno wodowany znowu zaliczył obsuwę, tym razem na czas nieokreślony, zamiast tego do 2030 i później morza będzie zdobywał doskonały i sprawdzony Kuźniecow. Nowy projekt nie wyszedł co prawda poza stadium plastikowego modelu w gablotce ale nic to, towarzysze. Wszak D24 głosi że już praca wre nad potężnymi kosmicznymi laserami które wkrótce unicestwią wraże satelity i wszystko inne co lata. Po co komu lotniskowiec skoro już za chwilę Rosja podbije kosmos? Chwała Putinowi, towarzysze!
mati
no jeśli to będzie 80 mln usd za sztukę to chyba nie będzie się opłacało zamawiać nowych F16 dla nas, bo one w wersji V by kosztowały z 70 mln usd. najlepiej będzie wziąć od USA za półdarmo ze 2 eskadry używanych F16 i je zmodernizować. USA podobno ma kilkaset F16 (nie licząc tych najstarszych co stoją gdzieś na pustyni), więc te 32 szt. pewnie by nam sprezentowali. zapłacilibyśmy tylko za ich modernizację.
Gts
Dalej sa to pobozne zyczenia LM, bo LM ciagle siega po nowe dotacje. Co do samego zakupu, nie nalezy isc w modele z low rate initial production bo nie ma tam komputera zdolnego przyjac software Block 3F, a napewno juz nie Block 4 czyli c2d2. Co do F-16 zmagazynowanych na pustyni, to koszt modernizacji bedzie duzy i jak juz zbadalismy nie oplacalny w stosunku do nabycia nowych maszyn.
Davien
Panie GTS, jedynie pierwsze 108 maszyn nie zostanie doprowadzonych do standardu 3F/4, cała reszta jest do tego zdolna juz obecnie. Nawet ta pierwsza setka spokojnie by osiagneła ten standard ale USA sie to nie opłaca i wola je zostawić do szkolenia. Obecnie cena F-35A to ok 93mld$ na eksport
gregorx
Wszystkie samoloty wczesnych bloków zostaną doprowadzone do poziomu 3F, wariant A do końca tej dekady, maszyny w wersji B i C będą modernizowane nieco wolniej. Czasowe odłożenie modernizacji było tylko propozycją. Nic więcej. Obecny komputer jak najbardziej radzi sobie z oprogramowaniem 3F bo takie jest implementowane na nowo produkowanych maszynach od końca ubiegłego roku. Modernizacja komputera misji (i systemy optoelektronicznego) związana jest z wdrożeniem wersji block 4. Co ma nastąpić do połowy lat 20 czyli dokładnie wtedy kiedy planuje się pozyskanie nowych maszyn dla naszych SP.
Lenny
Za 30 lat Polska wymieni je na F16
Stary Grzyb
\"Samolot będzie konkurencją dla innych konstrukcji piątej generacji: chińskich J-20 i J-31 i rosyjskiego Su-57.\" To jakiś żart? F-35, będących w rzeczywistości samolotami V generacji, dostarczono dotąd 300 sztuk, samoloty są w służbie, natomiast tak rosyjskie Su-57, jak chińskie J-20 i J-31 z V generacją mają tyle wspólnego, że z Su-57 zrezygnowały Indie, gdyż \"docelowo ma on mieć\" charakterystyki gorsze, niż Rafale (nie będący samolotem V generacji) ma już dzisiaj, konstrukcje chińskie podobnie, zaś jedne i drugie istnieją w postaci prototypów. I to F-35 będzie konkurencją dla tych wybitnych osiągnięć rosyjskiej i chińskiej myśli technicznej? To jest poważny portal militarny, czy jakiś \"Pudelek Bojowy\"?
Fun funów USA
Oj \"grzybie\" \"grzybie\" To nie żart. Ta \"wydmuszka\" wygląda tak: \"Samolot ten wciąż zalicza się do partii powstających na etapie wstępnej produkcji małoseryjnej (Low-Rate Initial Production). Z trzech setek egzemplarzy 197 reprezentuje wersję F-35A, 75 – wersję pionowego startu i lądowania F-35B, a 28 – wersję pokładową F-35C. Większość z nich dysponuje na razie podstawową wersją oprogramowania Block 2B lub Block 3I i nie uzyska pełnych możliwości bojowych do czasu upgrade’u co najmniej do wersji Block 3F lub nawet Block 4, określanej też jako C2D2 (Continuous Capability Development and Delivery)\" - czyli praktycznie nigdy. Wy łykacie jak pelikany historyjki o \"gotowości bojowej\" F-35 i to \"jest żart\". I to jest jak na razie ten \"Pudelek bojowy\" grzybie. I zaklinanie przez Ciebie czy innego Daviena rzeczywistości wywołuje u racjonalnie myślących nie \"żart\" tylko \"uśmiech politowania\".
Davien
No cóz fun dawno sietak z twoich bajek nie usmiałem:) Co do F-35 to jedynie pierwsze 108 maszyn nie osiagnie standardu 3F/4 i zostają do szkolenia całą reszta zostanie doprowadzona do tego standardu( izraelsie juz osiągneły pełna gotowość bojowa). Na tym tle wasze próby złozenia choc jednego kompletnego prototypu Su-57 juz nawet nie są smieszne:)
dred
No ale za to Su-57 jest już wszechstronnie bojowy wszystkomajacy i gotowy do działania, ma nawet upgrad\'e Block 7 a może nawet i Block 8. Jest \"kosmiczny\" a może nawet komiczny, entuzjaści sowieckiej technologii.
grześ
I to powinien być kolejny myśliwiec dla naszego wojska.
Kto w to wierzy?!
\"Samolot będzie konkurencją dla innych konstrukcji piątej generacji: chińskich J-20 i J-31 i rosyjskiego Su-57.\" To ile już jest tych sukoi-zbukoi zbudowanych że dopiero powyżej 300 innych samolotów ma szansę z nimi zaledwie konkurować? 10, 12 sztuk każda poskładana według innej instrukcji... To musi być rzeczywiście prawdziwe wunderwaffe skoro każdy jeden unikat weźmie na klatę minimum 30 najnowszych latadeł plus setki starszych. Tylko pytam skąd ta pewność o niezwyciężonym boskim zbukoju kiedy informacje płynące zza żelaznej kurtyny to zazwyczaj goły tekst oczywiście zawsze potwierdzający że ich samolocik jest naj naj albo raz na ruski rok kilka sekund nagrania przedstawiającego wielkie nic. Wszystko oczywiście w jakości retro, wczesne lata 90.
Adams
My też kupimy kilka F-35 za jakieś 35 lat