Reklama

Siły zbrojne

Libijski MiG-23 zestrzelony przez islamistów

Samolot MiG-23 w barwach lotnictwa wojskowego Libii. Fot. Rob Schleiffert/wikipedia/CC BY-SA 2.0
Samolot MiG-23 w barwach lotnictwa wojskowego Libii. Fot. Rob Schleiffert/wikipedia/CC BY-SA 2.0

Libijskie lotnictwo wojskowe utraciło samolot myśliwski MiG-23 - podaje agencja Associated Press.

Libijskie lotnictwo wojskowe utraciło w miniony poniedziałek samolot MiG-23 - podała agencja Associated Press. Samolot miał zostać trafiony ogniem prowadzonym z ziemi w czasie ataku na pozycje bojowników islamskich.

Dowódca libijskiego lotnictwa wojskowego gen. bryg. Saqr al-Jaroushi przekazał, że samolot brał udział w ataku na pozycje islamistów położone w pobliżu miasta Darna na wschodzie kraju. Został trafiony ogniem artylerii przeciwlotniczej, pilot zdołał katapultować się i wylądować bezpiecznie na ziemi.

Zestrzelenie samolotu potwierdził rzecznik koalicji milicji islamistycznych walczących w pobliżu Darny. Wydarzenie świadczy o natężeniu walk w Libii, nie wiadomo na razie dokładnie, jakich środków przeciwlotniczych użyto w celu zestrzelenia myśliwca. Maszyny tego typu używają do ataków na cele naziemne przede wszystkim uzbrojenia niekierowanego, co ułatwia ich rażenie systemami artylerii lufowej czy przenośnymi pociskami przeciwlotniczymi klasy MANPADS.

Według raportu Flight Global 2015 myśliwce MiG-23 są używane w Angoli, Demokratycznej Republice Konga, na Kubie, w Etiopii, Kazachstanie, Libii (4 sztuki), Korei Północnej, na Sri Lance, w Sudanie, Syrii i Zimbabwe. Państwa prowadzące choćby ograniczone programy modernizacji sił powietrznych (jak np. Kazachstan) mogły jednak już wycofać myśliwce tego typu, trudno też potwierdzić czy we wszystkich wymienionych krajach kontynuowana jest ich czynna eksploatacja. Jednakże, zwraca uwagę fakt ciągłego użycia w konfliktach zbrojnych (Libia, Syria). W Polsce maszyny MiG-23 służyły w wariantach MF i szkolno-bojowym UB, ostatnie wycofano w 1999 roku.

Reklama

Komentarze (7)

  1. poznaniak

    Zamiast zostawić stosunkowo młode mig 23 w lotnictwie zostawiono zabytkowego su 22.Mig przeszkadzał wujowi samowi,bo ponoć mógł przenosić uzbrojenie atomowe.Nie wiem czy śmiać się czy płakać.

    1. MPL

      MIG-23 MF był samolotem myśliwskim, przeznaczonym do przechwytywania i zwalczania celów powietrznych, w pierwszej kolejności nad Bałtykiem. W pierwszej kolejności samoloty rozpoznawcze (AWACS, NIMROD etc.) oraz uderzeniowe z Niemiec Danii i Wlk. Brytanii, przenoszące taktyczną broń jądrową. 28 pułk lotnictwa myśliwskiego był w składzie Wojsk Obrony Powietrznej Kraju, a w istocie wchodził w skład systemu OP południowego wybrzeża Bałtyku, składającego się z pułków lotnictwa myśliwskiego w większości wyposażonych w samoloty MIG-23 i jednostek rakietowych OP, w tej liczbie trzy pułki rakietowe S-200 (ostatni, polski pułk w Mrzezynie został włączony do systemu w 1987 r.) . System rozciągał się od Kaliningradu do zachodniej granicy NRD. Przypuszczam, że był też zintegrowany z systemem OP wzdłuż republik bałtyckich, po granicę z Finlandią. Z kolei SU-22, pomimo zaliczenia do kategorii samolotów myśliwsko - bombowych, były w rzeczy samej samolotami bombowymi, przeznaczonymi do atakowania celów naziemnych. Ich uzbrojenie P-P stanowiły rakiety krótkiego zasięgi R-60 z głowicami termicznymi i służyły wyłacznie do samoobrony przed atakami z powietrza. Samolot nie miał i nie ma radaru pokładowego. Po rozwiązaniu Układu Warszawskiego najwidoczniej uznano, że mniejsze jest zagrożenie masowymi atakami z powietrza, a ważniejsze utrzymanie zdplności do zwalczania celów naziemnych. Tak więc były to dwa różne typy samolotów o zupełnie innym przeznaczeniu i właściwościach bojowych. A jeśli chodzi o wiek, to SU-22 były młodsze od MIG-23. Migi były dostarczone do Polski w latach 1979 - 1982. Pierwsze SU-22 dotarły do naszego kraju w 1984 roku

    2. dropik

      Raczej nie były już takie młode (14-17lat). Wymagały tzw II remontu głównego, a że było ich juz tylko 28(+szkolne) to je wycofano. Su było wiecej i nowsze (od ok 1985

  2. Maruda

    Instalacje związane z rzutem ładunków jądrowych przez nasze samoloty Su-7B Su-20/22, MiG-21PF/bis, MiG-23MF i MiG-29 zostały trwale usunięte po wejściu w życie traktatu rozbrojeniowego z połowy lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku i żadna z tych maszyn po rozpadzie UW nie dysponuje takimi możliwościami. Choć Mig-23 miał duże możliwości to pozbyto się bo były drogie w eksploatacji i skomplikowane w obsłudze a remonty wykonywano za granicą.

    1. dropik

      migów 29 tez nie robiono w PL. może i szkoda było się ich pozbywać choć było ich zaledwie ok 31 (szkolnymi) - mało porównaniu do su22. Wojsko chciało mieć bombowiec to dostało, a że nie miał on praktycznie żadnych możliwości to druga sprawa. Tak czy siak na dzień dzisiejszy i tak by już ich nie było w linii więc ich wycofanie nie było jakąś wielką stratą.

  3. Kruk77

    W gruncie rzeczy samolot bez "sukcesów" w walkach powietrznych. Ten libijski najpewniej ledwo zipiał.

    1. scorpion

      W czasie wojny iracko-irańskiej MiGi-23MF/MS walczyły z irańskimi F-4 i F-14 w pierwszym okresie wojny, ponosząc straty w ilości ośmiu samolotów przy potwierdzonych ośmiu zestrzeleniach. W drugiej połowie wojny powietrzne siły Iraku, wyposażone w MiGi-23ML, zestrzeliły siedem samolotów, w tym dwa F-14, tracąc dwie maszyny (dane irackie). Według amerykańskiego badacza T. Coopera irańskie F-14 spowodowały wyjątkowo ciężkie straty wśród irackich MiGów-23S, zestrzeliwując 58 samolotów ku rozczarowaniu irackich sił powietrznych, które traktowały MiGi-23 jako bicz na F-14, a 20 MiGów-23S, zdaniem Coopera, padło łupem F-4. Jednak w pierwszym przypadku potwierdzono zestrzelenie 15 maszyn, w drugim 16. Konflikty graniczne pomiędzy wojskami kubańskimi, a South African Air Force w czasie wojny domowej w Angoli, wykazały przewagę MiGa-23ML nad Mirage F1CZ. Kubańczycy twierdzą, że odnieśli sześć zwycięstw powietrznych, w tym jedno zestrzelenie i pięć uszkodzeń.

    2. chorąży

      Mig 23 działały na pograniczu Afgańsko-Pakistańskim w czasie interwencji ZSRR w tym kraju. Ścierały się z Pakistańskimi myśliwcami, np. po zestrzeleniu przez Pakistańczyków su-25 późniejszego vice Premiera A. Ruckoja itd... a więc nie był "bez sukcesów" ..

  4. Dropik

    " pilot zdołał katapultować się i wylądować bezpiecznie na ziemi" - gdzie już nie było bezpiecznie ;)

  5. Willgraf

    wycofane z 300 godzinami nalotu w Polsce Mig-23 i pozostawienie MIG-21 to był sabotaż ! w latach 90-tych !

    1. Aster

      Jeżeli wierzyć wikipedii, to lotnictwo syryjskie posiada/posiadało blisko 100 takich maszyn. Gdyby wykonać z polskimi 23mi modernizacje na wzór tych przeprowadzanych na migach w Rumunii (Lancer, Sniper)... Z drugiej strony, problemem był chyba krótki resurs płatowca.

    2. ig.

      Bo to był sabotaż. Su-22 nawet nie ma radaru.

  6. Arek

    Piekna maszyna.

  7. MACIUŚ

    staruszek ..ale sylwetkę ma piękną gdyby ubrać go w w gadżety V generacji

Reklama