Reklama
  • Wiadomości

Laser umożliwi NH90 unikanie linii wysokiego napięcia

Włoskie siły zbrojne odebrały pierwszy śmigłowiec NH90 wyposażony w laserowy system antykolizyjny LOAM (ang. Laser Obstacle Avoidance and Monitoring) opracowany i wyprodukowany przez koncern Selex ES należący do konsorcjum Finmeccanica. 

Fot. Esercito Italiano
Fot. Esercito Italiano

Urządzenie zostało zweryfikowane i zatwierdzone do użycia przez włoskie ministerstwo obrony. System opracowano w zakładach Selex ES w Genui, bazuje on na wykorzystaniu lidaru (nazywanego też „radarem laserowym”), który jest w stanie wykryć również bardzo małe i cienkie przeszkody na torze lotu śmigłowca, takie jak przewody wysokiego napięcia, liny, kratownice czy słupy. Są to obiekty stanowiące śmiertelne zagrożenie dla nisko lecących śmigłowców.

System wykorzystuje bezpieczne dla oka lasery i nowoczesne systemy przetwarzania danych, pozwalając maszynie uniknąć zagrożenia poprzez zmianę wysokości lub toru lotu. W przyszłości urządzenie to będzie dostępne dla innych typów wojskowych i cywilnych maszyn. Pierwszy zatwierdzony do działania system zainstalowano na śmigłowcu NH90 TTH należącym do włoskich wojsk lądowych. Maszyny tego typu są obecnie wykorzystywane w wielu krajach NATO i produkowane w międzynarodowej kooperacji. Jednym z uczestników programu i producentów NH90 jest firma AgustaWestland, podobnie jak Selex ES należąca do koncernu Finmeccanica.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama