Reklama

Prezes Krystowski stwierdził na Twitterze, że dostawy śmigłowców AW-149 oferowanych przez PZL Świdnik zgodnie z ofertą miały się rozpocząć w 2017 roku (zgodnie z wymaganiami MON). Wcześniej sekretarz stanu w resorcie Czesław Mroczek informował, że powodem odrzucenia propozycji spółki była deklaracja rozpoczęcia dostaw w 2019, a nie w 2017 roku.

Fot. Twitter

W odpowiedzi szef resortu obrony Tomasz Siemoniak stwierdził, że w „formalnej” ofercie PZL Świdnik pierwsze wiropłaty miały zostać przekazane w 2019 roku. Rzecznik MON płk Jacek Sońta doprecyzował, że spółka PZL Świdnik zapowiedziała dostarczenie Siłom Zbrojnym „pierwszego wymaganego śmigłowca AW149PL w 2019 roku”.

Fot. Twitter

Płk Sońta zaznaczył, że w oryginalnej ofercie znalazł się śmigłowiec w cywilnej wersji, określonej jako „niepotrzebna wojsku”, z terminem dostaw od 2017 roku. 

Fot. Twitter

Sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek powtórzył na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, że oferty konsorcjum PZL Mielec i Sikorsky oraz PZL Świdnik zostały odrzucone z uwagi na niespełnienie wymogów formalnych. Czesław Mroczek zaznaczył na posiedzeniu Komisji, że w postępowaniu na wiropłaty wielozadaniowe Sikorsky „przedstawił ofertę śmigłowca nieuzbrojonego”. Z kolei PZL Świdnik miał zaproponować dostawy wiropłatów w cztery lata od podpisania kontraktu, podczas gdy resort obrony wymagał przekazania pierwszych śmigłowców w 2 lata od sygnowania umowy.

lt;1429778074958=21618646451-2840360349@mail=1projektitan=1com>.2:1"> 
lt;1429778108958=22475807867-2840360349@mail=1projektitan=1com>">
lt;1429778108958=22475807867-2840360349@mail=1projektitan=1com>.2:0">
lt;1429778108958=22475807867-2840360349@mail=1projektitan=1com>.2:0.0">
lt;1429778108958=22475807867-2840360349@mail=1projektitan=1com>.2:0.0.0"> 
Reklama
Reklama

Komentarze (37)

  1. lpu

    Trapi mie kwestia desantu z tej maszyny na foto ? Jak z niej szybko opuścić pokład nie rozbijając się o te pylony i zasobniki ?

    1. Marcin

      Carcal ma otwierany luk w podłodze

  2. Marcin

    Bardzo rzadko się tutaj wypowiadam, ale to typowo Polskie malkontenctwo naprawdę potrafi doprowadzić do szału. Zawsze źle, układy, wasalstwo...tak myślą tylko ludzie z bardzo niską samooceną, którą przekłądają na niską samoocenę własnego kraju. Otóż jest dokładnie na odwrót niż większość tutaj pisze. 1. Sam śmigłowiec. Deklasuje konkurencję we WSZYSTKICH kryteriach. Dużo większy zasięg, dużo większa przestrzeń ładunkowa (28 żołnierzy). Przy nim BH i AW wyglądają zabawki. 2. Decyzja o wyborze tego producenta TWORZY trzeci zakład produkujący nowoczesne śmigłowce w Polsce. Myślicie, że AW z powodu przegranego jednego przetargu zawiesi program AW149 w który władowała kupę pieniędzy? Oczywiście, że nie. Żeby wygrać jakiś przetarg muszą projekt rozwijać i stworzyć pełnowartościowy latający produkt, dopóki będzie tylko prototypem nie wdrożonym do produkcji NIKT tego śmigłowca nie kupi, więc jęczenie prezesa PZL-Świdnik to czysta polityka. S70i i zakład w mielcu też ma się dobrze i będzie isę miał, bo na te maszyny zawsze będą chętni. Natomiast powstanie zakładu Airbusa pod Łodzią to nowe możliwości dla regionu, miejsca pracy itd, ponieważ po zrealizowaniu kontraktu również nikt nie będzie myślał o likwidacji zakładu, którego powstanie również swoje kosztuje. 3. Polska armia. Mamy latać na gorszym sprzęcie aby któreś lobby było zadowolone? Wygrałby Mielec, prezes PZL-Świdnik mówiłby to samo co teraz, wygrałby Świdnik, prezydent Łodzi by piał, że stracili możliwość powstania nowoczesnego zakładu...Naprawdę tak wam przeszkadza, że Polsce będą produkowane 3 nowoczesne maszyny a nie 2? I nie mówcie o Polskim interesie, bo ŻADEN z wymienonych zakładów nie jest własnością Polski, czy polskiego kapitału. 4. Sokół. Po modernizacji te maszyny prawie niczym nie będą różniły się od AW czy S70, Jedyną różniecę robi dużo większy Caracal. Jak przetarg miałyby wygrać wspomniane wcześniej maszyny, nie wiem czy nie lepszym wyborem nie byłoby dokupienie przez Polską armię 100 Głuszców za tą samą cenę co 50 AW czy BH. Jako średni śmigłowiec wsparcia Głuszec sprawdza się doskonale i może po modernizacji być śmiało zamawiany w małych partiach co jakiś czas. 5. Umowa z Ukrainą. NIe wiem czy coś jest na rzeczy ale zmniejszenie liczby zamówionych maszyn może zwiastować modernizację MI-17, którą jakiś czas temu zaoferowali nam Ukraińcy. Po konflikcie w Donbasie ich orientacja polityczny jest już określona i niepodatna na rosyjskie wpływy, więc jest to partner przewidywalny pod tym względem, dlatego współpraca wojskowa jest wręcz pożądana.

  3. Norway

    Fakty dotyczące przetargu! 1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy) 2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły! 3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce). 4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań. 5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne. 6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki. 7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec. 8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać. 9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój. 10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę. 11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie. 12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego 13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzynarodowej! Należy też się zastanowić co by później zrobili z tymi cywilnymi śmigłowcami. Przerobili na wojskowe? Wstyd i krętactwo wychodzi. PZL Świdnik w swojej ofercie nie zaproponował pełnego przekazania zdolności serwisowych śmigłowców do należących do Państwa Polskiego zakładów WZL1. Powodem tego była chęć dyktowania warunków cenowych, opóźnianie prac serwisowych (tak jak w przypadku modernizacji śmigłowców Sokół) i niedopuszczenie aby Państwo Polskie uzyskało zdolności nacisku na PZL Świdnik w kwestii posiadanych śmigłowców. Co więcej PZL Świdnik nie sprecyzował gdzie i ile bedzie produkował śmigłowców AW 149 gdy wygra kontrakt. Należy pamiętać, że obecnie linia produkcyjna tego śmigłowca jest we Włoszech! 14. Oferta Sikorsky (PZL Mielec) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów jednak bez uzbrojenia. Jest to sytuacja niedopuszczalna z dwóch powodów: 1 - Dodatkowy koszt zakupu uzbrojenia windujący cenę do góry; 2 - Znaczne opóźnienia wprowadzenia śmigłowców do Polskiej armii ze względu na konieczność przeprowadzenia atestów po integracji uzbrojenia ze śmigłowcami. Wybierając tą ofertę nasze Wojska otrzymałyby "wojskowy, nieuzbrojony śmigłowiec" co brzmi jak chory żart. Oferta także nie obejmowała przekazania kontroli nad serwisem w ręce Polskich władz co powtarzałoby sytuację opisaną w punkcie wyżej. 15. Oferta Airbus – Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów. Firma Airbus zobowiązała się do wybudowania fabryki w Łodzi. Produkcja jednak będzie ograniczona na kształt znany z PZL Świdnik i PZL Mielec. Airbus w ramach umowy przekaże do WZL 1 w Łodzi należącego do Państwa Polskiego pełne zdolności serwisowe śmigłowców Caracal, oraz zdolności budowy i serwisowania silników w Dęblinie. Śmigłowce będą uzbrojone i pierwsze sztuki otrzymamy w 2017 roku. 16.Offset czyli co zyskamy? PZL Świdnik oraz PZL Mielec zaproponowały zainwestowanie tych pieniędzy w fabryki w Świdniku i Mielcu zwiększając ich możliwości. Słowa pięknie brzmią ale gdy weźmiemy pod uwagę, że jedynymi ich właścicielami są właśnie te firmy taki offset w ich wykonaniu będzie oznaczał wyciągnięcie sobie pieniędzy z prawej kieszeni i przełożenie ich do lewej – kreatywna księgowość godna pozazdroszczenia. Airbus nie posiada fabryk w Polsce w związku z tym będzie musiał zainwestować w należące do państwa Polskiego zakłady WZL1 w Łodzi. Z tego powodu jest to jedyny offset który może nam – Polsce coś więcej dać.

    1. Willgraf

      102% racji:) - ciekawy jestem czy ta banda w końcu to pojmie- bo jak widać po wpisach... maja trudności z dodaniem dwóch do dwóch i tzw. Who is Who

    2. swd

      Zgadzam się z tobą w 100% Pochodzę ze Świdnika i cały czas słyszę że ten przetarg to przekręt, bardzo mnie to denerwuje bo ludzie nawet nie chcą się zagłębić w informacje co dany uczestnik przetargu chciał zaoferować WP mając o wiele lepszy sprzęt w ofercie (mowa o AW i Sikorsky) . Ludzie powtarzają to co wyczytają w lokalnych gazetach (nawet władze lokalne) które z klapkami na oczach stoją po stronie AW. Oczywiście wygranie przetargu przez AW dało by wiele nowych miejsc pracy dla regionu tylko pytanie na jaki czas ? A potem po zrealizowaniu zamówień znowu masowe zwolnienia ? Teraz jeszcze AW nakręca związkowców do strajku. Mam nadzieję że MON się nie ugnie no chyba że AW przedstawi inną ofertę śmigłowca który spełni wymagania przetargu.

    3. haz

      Świetny i rzeczowy komentarz. 100% racji. Niech każdy zanim napisze jakieś głupoty najpierw go przeczyta

  4. Pret56or

    po co nam następne helikoptery wielkości W3 sokół bo AW 149 jest tej wielkości

  5. Bakcyll

    Krystowski skończ już tą szopkę, ośmieszasz się jako Prezes.

  6. [sic!]

    Aukcja jak widać na daty podczas dialogu technicznego się odbyła Który z oferentów wpisze wcześniejszą Krystowski niedolicytował, nie to co Francuzi (jest zatem jakiś harmonogram dostaw czy wpisywali we formularzu tak jak napisałem powyżej, najwcześniejszą datę dostawy pierwszej sztuki i tyle?)

  7. 8p

    “Kraj, który nie ma WŁASNEGO przemysłu obronnego, nie może nazywać siebie niepodległym". - Ahmet Davutoglu, premier Turcji, 2015 (obchody 100 rocznicy bitwy o Gallipoli). Oczywiście dobrze, że WP będzie mieć nowe maszyny (i akurat dobrze, że te), ale to tak naprawdę detal. Prawda z cytatu powyżej pozostaje.

    1. [sic!]

      Nieprawda, jest mnóstwo przykładów Bajeruje Turków bo niezłe lody też tam na etatach i zamówieniach kręcą Poza tym bogate na innym polu kraje nie posiadające własnego lobby zbrojeniowego często dzięki temu sensowniejszych zakupów dokonują (czy przypadkiem obsuwa z Krabem nie wynika z faktu polonizacji tego zamówienia? a czy krajowy zakład produkcyjny przyszłego BWP, nie jest bardziej narażony na zniszczenie podczas wojny z udziałem Polski, od takiego powiedzmy we Francji/Niemczech/Hiszpanii?)

  8. tajoj

    Ciekawe...... Niech mi ktoś to wytłumaczy jak taki ktoś ..jak Pan K. Krystowski po tylu wpadkach (choćby ten nieszczęsny F-16), tylu po działaniach /albo i zaniechaniach/ jest nadal "niezatapialny". Skoro on może tak rządzić to ja chętnie tez poprowadzę jakąś firmę zbrojeniową. Zapewniam, że gorzej by nie było

    1. Willgraf

      bo w Polsce nie jest ważne co pan prezes sp...ył tylko ,że był już prezesem -to podstawa referencji - taki zawód za Gierka dyrektor, a w najjaśniejszej styropianowej prezes ...

    2. abcde

      Człowiek jest związany z PIS i PSL.

    3. [sic!]

      "Zapewniam, że gorzej by nie było" - no właśnie, więc po co mieliby Cię niby mianować?

  9. Willgraf

    chcieli sprzedać taksówki w wersji cywilnej i jeszcze się pultają ! WP nie potrzebuje śmigłowców z dykty i kartonu

  10. poinformowany

    Krystowskim powinna sie zainteresowac ABW nie dosyc ze doprowadzil do upadku zaklady zbrojeniowe Bumar Labedy i narazil na straty finansowe Hute Stalowa Wola to teraz probuje oslabic zdolnosci obronne Polski oferujac armi produkt ktorego niema i dezinformujac opinie publiczna, pozatym pojawiaja sie sygnaly ze Swidnik nie wywiazuje sie z okresowych przegladow sprzetu juz dostarczonego odbiorcom.Mozna domyslac sie ze Swidnik ma powazne problemy z wywiazywaniem sie z juz zawartych umow.

    1. Podbipięta

      Abstrachując od tego pana, Problemem pewnych jegomości nie jest wbrew pozorom głupota , To cwane/choć tumanowate /złodziejskie twory czujące tylko kasę. Ale myśmy zdaniem ich głupcy są ,bo nie kradniemy i wierzymy w Ojczyznę. P.

    2. a-i

      Dokładnie, wystarczy porozmawiać z pilotami i technikami obsługującymi "Kanie" Straży Granicznej. Serwis nie dość, że horrendalnie drogi to jeszcze na byle drobiazg trzeba czekać bardzo długo.

  11. kowalski jan

    Ej co tam sie z Wami dzieje wykasujcie ten artykul albo przestancie blokowac komentarze.

    1. Podbipieta

      E , zawsze blokują wpisy o matołach i złodziejach różnej maści....... tvn 24 BIS.....

  12. qqqq

    Dwie firemki założyły montownie szmelcu bo liczyły na ten przetarg i się zawiodły :) Teraz kiedy ich akcje spadną Skarb Państwa powinien je wykupić spowrotem za bezcen.

    1. anakonda

      jestem za i wraz z nowa technologia od caracala mzna pracowac ad usprawnieniem konstrukcji jak i na jego bazie opracowac wlasna konstrukcje

    2. drutkolczasty

      Popieram wykup ale...pod pewnymi warunkami.: 1. żadnych związków zawodowych!!!! 2. wojskowa dyscyplina 3. managerski system zarządzania ukierunkowany na...zyski!

  13. Podbipięta

    Jak słyszę nazwisko Krystowski to się zastanawiam jakim pseudointeligentnym, niedouczonym .tumanowatym ćwierćinteligentem jestem.Staruje na prezesa kaźdej firmy od dziś .Wszak jestem bardziej głupowaty.

  14. Tomek27

    Caracal to dobry śmigłowiec z którego korzysta najlepsza armia europy w postaci SZ Francji... A te protestujące MONTOWNIE niech polityki nie prowadzą bo są żenujący... A Amerykanom i brytolą i tak się opłaca miec tutaj zakłady...

    1. Tyberios

      "najlepsza armia europy w postaci SZ Francji" No i do tego zdania wiemy już że trolujesz.

    2. xXx

      14 śmigłowców ... korzysta...

    3. ak

      francja ma kilkanaście sztuk i właśnie planuje je sprzedać, bo się do niczego nie nadają. jeżeli podajemy fakty to w całości

  15. obywatel

    PANOWIE Z DEFENCE PROSZE NIE BLOKOWAC KOMENTARZY ZWLASZCZA NIEPRZYCHYLNYCH KRYSTOWSKIEMU !!!!!!!

  16. zbulwersowany

    Kto w koncu rozliczy tego gamonia za straty finansowe jakie ponosi nasz najwiekszy zaklad zbrojeniowy HUTA STALOWA WOLA do sierpnia pracuja tylko 4 dni w tygodniu !!!! Kto pokryje te straty ja sie pytam.

  17. gosc

    Przeciez wiadomo, ze skoro Wlosi podpisali kontrakt z ruskami na 160 smiglowcow AW189, cywilnej wersji AW149 to nie maja wystarczajacych mocy produkcyjnych aby dostarczyc nam smiglowce. Nie mowiac o tym, ze nie maja jeszcze nawet prototypow wszystkich wersji specjalistycznych jakie zamawialismy. Pytanie jeszcze co Wlosi sprzedali w pakiecie ze 160 smiglowcami AW189. Czy rowniez technologie silnikow i nowoczesna awionike, ktora mozna wykorzystac w smiglowcach bojowych? Czy przy problemach z silnikami z Ukrainy beda teraz mogli produkowac silniki wloskie? Nota bene. Kupno Mistrali to tez kupno pewnych technologii.

    1. gosc

      Oczywiscie Wlosi sprzedali cala technologie. Od 2025r. ruscy beda mogli produkowac samodzielnie wszystkie czesci do tego smiglowca. Czyli rowniez nowoczesne silniki i awionike. A z w zwiazku z wojna na Ukrainie maja wielkie problemy wlasnie z silnikami z Motor Sicz.

    2. Kilroy

      Wersja wojskowa różni się od cywilnej awioniką silnikami i posiada opancerzenie finalny aw149 ma mieć małe zmiany w kadłubie. Aw189 jest większym aw139.

  18. Tyberios

    Wiecie co... gdyby tak upubliczniono te dane to by rozwiązało wiele sporów. Bo tutaj jakiś kit jest nam wciskany że niby AgustaWestland chciała AW189 oferować? Za dużo jest niejasności w tym postępowaniu, za dużo. Co do uzbrojenia jakie miał nie oferować Sikorsky... to dawno temu zapowiedzieli że chcieli by za ten element odpowiadały Polskie podmioty które by dołączyły w kooperacji i zaoferowały własne wyroby. A z tym źle nie jest, mamy akurat tego rodzaju podzespoły na światowym poziomie. No ale widać MON nie chciał Polskich wyrobów tylko w pakiecie same zagraniczne. Opublikować informacje dotyczące całego przetargu, niech się dowiemy kto tu robi przekręt bo jakiś w tym jest.

    1. Qba

      Przecież to polskie uzbrojenie nie jest zintegrowane z S70i. Trzeba by za to zapłacić, kupić je a to przecież dodatkowe koszty.

    2. ADHD

      dokładnie tak ... im dalej w las tym ciemniej ... - widocznie nie chcemy sprzętu produkowanego w kraju ( nie piszę o końcowym montażu ) i mamy być tym czym jesteśmy - naszą pozycję widać chodzby w konflikcie na Ukrainie gdzie za czasów chodzby A.Kwaśniewskiego byliśmy równoprawnym jeżeli nie najważniejszym partnerem ... stan obecny lepiej przemilczeć ... i nie wiemy podstawowej rzeczy że tylko produkcja uzbrojenia przez swój przemysł daje realną niezależność ...

    3. Wojtek 39

      Przecież jest to powtarzane wielokrotnie. Są informacje oficjalne i wiadomo dlaczeog wybrano caracal i odrzucono konkurencyjne oferty. AW i Sikorski olały wymagania i to czego potrzebuje wojsko a teraz się obrażają.

  19. OMEN

    Taa... Wybór 'Caracala" był najlepszym wyborem w tym przetargu.WA149 to raczej VIP-TAXI, którym możma wozić generałów ,a nie drużynę specjalsów na akcję.BH70i jest taki "zajefajny", że nawet US ARMY go NIGDY nie kupi. Chcę, by polski żołnierz na polu bitwy posługiwał się najlepszą bronią, na jaką nas stać , a nie bronią, jaką chce nam "wcisnąć" nasz "najlepszy" sojusznik. Kimkolwiek by był...

  20. Arek

    U W A G A M E G A Przekręt Wytwórnię śmigłowców PZL Świdnik sprzedano , na dwa lata przed ogłoszeniem przetargu na wielozadaniowe śmigłowce. Sprzedano zakład za UWAGA 339 mln zł Już wtedy wiedziano że będzie przetarg na śmigłowiec dla naszej armii. Kontrakt szacowany na 13 miliardów PLN Dodam że były prace nad sokołem 2 prawie identycznym jak obecna AW 149 ( więc idealnie wpisującym się w potrzeby armii) Zakład sprzedano za 1/33 wartości kontraktu słownie JEDNĄ TRZYDZIESTOTRZECIĄ Kto zarobił na tym MEGA PRZEKRĘCIE ?!?!?!?!?!?!

    1. Oj

      Dodać należy,że zakład nie produkuje żadnego nowego śmigłowca ( w całości ) tylko drobne elementy i wydmuszki prócz sokoła i puszczyka ( konstrukcje polskie ) i na nich zarabia + serwis.......

    2. ja

      jak widać nikt nie zarobił bo świdnik przegrał. A przez te 5 lat do przetargu to z czego miała by się utrzymywać fabryka z tysiącami ludzi? z samego projektowania Sokoła - 3 , z którego ponadto mogłoby nic nie wyjść.....

  21. gostek

    Już powoli zaczynam się gubić.Czy chodzi o śmigłowce dla vip-ów na wypady za miasto,czy dla wojska na wypadek wojny.USA traktuje nas jak trzeci świat,dlatego wybór uważam za słuszny.

    1. Autor komentarza

      A co mają USA do oferty od włochów?

  22. faber

    Jestem urzędnikiem samorządowym na stanowisku kierowniczym od kilkunastu lat i twierdzę że w moim otoczeniu nie ma korupcji. Wierzę też że przetarg odbył się zgodnie z procedurami i wybrano najlepsza ofertę. Rzygać się chce od ciągłego oskarżania i straszenia strajkami osób decyzyjnych przez dyletantów i nieudaczników.

  23. PW

    To w jaki sposób nasi politycy traktują polskie społeczeństwo urąga osobą średnio inteligentnym. Więc w zbliżający się wyborach możemy wszyscy pokazać jak jesteśmy niezadowoleni z tych kleptokratycznych rządów .

    1. Jo

      Takim jak ty nisko inteligentnym to nie powinno przeszkadzać.

  24. Kilroy

    Jak airbus wybuduje zakłady przygotuje linię produkcyjną, wyszkoli personel i wyprodukuje śmigłowiec w 2 lata to ja jestem... airbus kręcił i będzie kręcić. Drogi Qba gdzie są inwestycje airbusa które miały być po wygranej casy, gdzie są inwestycje Airbusa które miały powstać po wygranej przetargu na śmigłowce, i gdzie jest ta fabryka w łodzi. Żołnierze już mówią że wolą latać na śmigłowcach produkowanych we francji, a nie w łodzi. Siły powietrzne nawet się nie wypowiadają na temat wyboru miały otrzymać maszyne typu bh nastepnie ch-47, a nie coś pośr3dniego.

  25. Lucek

    Brawo MON nie można doić naszych podatków na zabawki nie spełniające podstawowych wymogów.

    1. Tyberios

      No to Lucku będziesz bardziej niż radosny że zapłacimy worki kasy za to że amerykanie opracują najnowszą wersję Patriota dla siebie a przy okazji dla nas. Bo teraz nie spełnia nawet podstawowych wymagań... BRAWO MON! Czujesz się już dobrze wydojony?

    2. ADHD

      naucz się matematyki jedna sztuka Caracala kosztuje nas 260 000 000 ... o jakim dojeniu piszesz i przez kogo ...??