Reklama

Siły zbrojne

Koreański myśliwiec przyszłości z rakietami Meteor

Wizja artystyczna pocisków MBDA Meteor pod samolotem KF-X/ Fot. MBDA
Wizja artystyczna pocisków MBDA Meteor pod samolotem KF-X/ Fot. MBDA

Europejski koncern MBDA poinformował o otrzymaniu kontraktu na zintegrowanie pocisku powietrze-powietrze Meteor z powstającym samolotem wielozadaniowym KF-X.

Éric Béranger, prezes zarządu MBDA, określił to wydarzenie jako "kolejny ważny krok" we współpracy z państwami regionu Pacyfiku oraz podkreślił, że "Korea Południowa to nasz strategiczny partner. Jesteśmy dumni, że Meteor zapewni KF-X największe możliwości w zwalczaniu celów powietrznych".

image
Dassault Rafale z pociskami MBDA Meteor / Fot. MBDA

KF-X to wspólny projekt KAI (Korea Aerospace Industries) i IA (Indonesia Aerospace, w tym kraju nosi on oznaczenie IF-X) którego celem jest skonstruowanie samolotu wielozadaniowego o możliwościach przenoszenia uzbrojenia, środków ECM czy zastosowanych rozwiązań w zakresie aparatury wykrywczej lokujących go wśród maszyn 5. generacji. Konstruktorzy z góry zakładają jednak, że jego możliwości w zakresie stealth będą mniejsze niż np. F-35, ale większe niż samolotów generacji 4+ jak Dassault Rafale czy Eurofighter Typhoon. Będzie to samolot z jednoosobową załogą, napędzany dwoma silnikami GE Aviation F414. Jego oblot planowany jest na 2022 rok, a pierwsze dostawy do jednostek - na rok 2026.

Meteor  jest produkowany przez konsorcjum MBDA, Thales Airborne Systems i kilku innych firm europejskich. Należy do kategorii BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missle). Pocisk jest naprowadzany metodą aktywną i napędzany przez, pracujący w trybie ciągłym, silnik strumieniowy (pozwala to na lepsze manewrowanie pocisku w locie, także w końcowej jego fazie), który jest uruchamiany przez silnik rakietowy na paliwo stałe. Meteory są obecnie użytkowane przez siły powietrzne Szwecji (na samolotach Saab J-39 Gripen C/D/E), Francji (Dassault Rafale) oraz Wielkiej Brytanii, Hiszpanii czy Niemiec (Eurofighter Typhoon). Kolejnym krokiem będzie zakończenie prac nad integracją Meteora z systemami naprowadzania i kierowania ogniem F-35.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (18)

  1. ...

    Ciekawe ze MBDA dla Indii zapowiedzieli odmowe integracji Meteora z ich nowym Tejasem bo hindusi wybrali radar aesa izraelski. Meteor jesr w trakcie lotu naprowadzany radarem z samolotu i zadali by radar tez byl z europy

    1. Davien

      Meteor panie ichtamniet nie jest naprowadzany radarem ale leci na autopilocie z ewentualna korekta połozenia celu przez datalink a w fazie końcowej naprowadza sie aktywna głowica radarową.

  2. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

    Koreańczycy z miniaturyzowali F22, widać nie wierzą w jednosilnikowego nielota.

    1. Davien

      I dlatego korzystaja z technologii z F-35 by opracowac swoja maszyne generacji 4+:)A te dwa"potezne "silniki sa słabsze niz pojedyńczy f135 do F-35

    2. Emdeem

      Nieprawda, porównaj specyfikacje obydwu silników. Poza tym porównywanie tych maszyn nie ma sensu. To tak samo jakbyś porównywał F 15 i F 16.

    3. Emdeem

      Nieprawda, sprawdź specyfikacje obydwu silników. Poza tym porównywanie tych obydwu myśliwców nie ma sensu. To jak porównać F 15 i F 16.

  3. ggjh

    2 silniki jak w f-15 i bardzo dobrze

  4. Zaq

    I pomyśleć że Korea w latach pięćdziesiątych XX w. była krajem wyniszczonym wojną, z analfabetami gdzie panował głód.

  5. mobilny

    Brawo Korea Brawo Turcja Brawo Szwecja widzę ich dokonania i choć z innego pułapu startowali posiadając inne możliwości i efektu to wynik godny podziwu a wszyscy dążą do samodzielności a więc suwerenności w jak największym stopniu tylko się da. Godne naśladowania. Praca na lata

    1. Th

      KF-X zostanie zbudowany w oparciu o technologie przekazane przez LM. O jakiej samodzielności więc piszesz?

    2. Antex

      A nam co LM przekaże ??

    3. Tyle

      Gotowe samoloty bez żadnego konkretnego offsetu oraz bez jakiejkolwiek technologii.

  6. Mateusz Miroś

    Gdyby nie zniszczono polskiego przemysłu lotniczego i rozwijano Irdydę to dziś też tworzylibyśmy własne myśliwce i to 5 generacji.

    1. Vvv

      Iryda była przestarzała nawet na papierze i z czym do ludzi?

    2. miś

      A nawet 55 gen.

    3. Antex

      Zależy która Iryda, z jakim skrzydłem, z jakimi silnikami i z jaką awioniką. Bo było kilka wersji. Pierwsze wg jeszcze komunistycznych koncepcji z lat 70/80 były fatalne, dalsze z zachodnią awioniką i silnikami już całkiem niezłe. No ale PZL nie zapewniał decydentom takich benefitów jak koncerny zagraniczne więc trzeba było uwalić ...

  7. edkum

    Spokojnie, na ten moment nie ma jeszcze nawet prototypu tego samolotu. Co więcej w Korei zaczynają kręcić nosem, bo okazuje się że projekt jest bardzo, bardzo drogi a Indonezja niespecjalnie kwapi się żeby do całej zabawy dokładać (chcieliby mieć ciastko i zjeść ciastko). W wątpliwość poddawana jest też zasadność posiadania takiej maszyny (przypominam, że Korea niedawno przyjęła do służby F-35). Także zanim KF-X wejdzie do produkcji (jeżeli w ogóle wejdzie) miną lata.

    1. Antex

      Koreańczycy są zbyt mądrzy aby zrezygnować z opracowania swojej samodzielnej technologii...kręcić nosem będą, ale wiedzą ze w dłuższym horyzoncie czasowym im się to opłaci. w przypadku technologii pancernych też narzekali, poddawali w ,wątpliwość ... ale K1 powstał a potem K2, K9, K21 - efekt synergii (pierwsze prace projektowe, konstrukcyjne i technologiczne są najdroższe, kolejne już coraz tańsze). Japończycy tez krecą nosem, mają wątpliwości . ale ciągną projekt bo nie dostali f-22.

  8. dywersant

    Tak sobie myślę i gdyby się wkręcić w taką spółkę joint-venture budującą maszynę 5 generacji. Weźmy na to wchodząc poprzez offset za Harpie na przykład. Eeee... w MON i tak nikt by na to nie wpadł i trzeba trochę pojeździć i się po płaszczyć przed kooperantami i to rozmawiać trzeba, oraz negocjować.... eeee tam... F35 z półki nie wymaga tyle główkowania.

  9. dropik

    pozazdrościć meteorów. Na szczęście do F35 zapewne bedzie można ich użyć ;)

    1. Davien

      Jest integrowany z brytyjskimi F-35B wiec raczej za integracje z polskimi trzeba będzie zapacić oddzielnie. Ale po co ,AIM-120D jest równie dobry

    2. Fanklub Daviena

      Bajarz Davien nie wspomniał, że Meteory są tylko na zewnętrze podwieszenia więc F-35 traci pseudostealth a oczywiście mający 2x mniejszy zasięg skuteczny AIM-120D ma się nijak do Meteora.

    3. R

      Rownie dobry wg. Ciebie.

  10. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

    Ładne ma kanty od razu widać że 5 generacja a nie jakieś tam okrągłości czwartej.

    1. R

      5 generacja? a uzbrojenie tylko i wylacznie na zewnatrz, ten samaolot nie ma komor uzbrojenia.

  11. Kamil

    Nikogo chętnego do komentowania? Nic nie powicie o samolocie 5 generacji w cenie gripena? Za tani dla Polski?... Tak samo jak lekkie myśliwce FA 50.

    1. Paweł

      Bo nie amerykański. Nasze nierządy są zawsze (od1944r) pod wpływem obcych i mają w duszy Polskę, tylko mniej lub bardziej jawnie, wręcz bezczelnie, służą obcym. Opcja polityczna czy feudał nie ma znaczenia, zasada ta sama.

    2. Davien

      No popatrz Kamil, jest taka maszyna, nazywa sie f-35A i est tańsza od Gripena E A KF-X nie jest maszyna V gen, sami Koreańczycy go klasyfikuja jako gen 4+

    3. Marek

      Na "nieco" więcej niż 4+, choć przyznają, że będzie mu brakowało do F-35. Poza tym oni przewidują dalszy rozwój tego samolotu. Na przykład o taki detal jak komora na uzbrojenie.

  12. jjj

    Może takie maszyny były by lepszym rozwiazaniem dla nas cena dostawy serwis i logistyka można by było to przeanalizować nim wybrany zostanie ostatecznie F 35

    1. mosze

      Proszę nie żartować. Nikt nie będzie nic analizować. Ogłoszonej już decyzji o zakupie F35 (bez żadnego postępowania konkursowego!!!) nikt też specjalnymi analizami nie podpierał (chyba, że chodzi o analizy polityczne).

    2. rED

      Przecież ich jeszcze nie ma. A cykl projektowy + budowa prototypu + testy zajmie jeszcze wiele lat.

    3. Rafff

      A co tu chcesz analizować? Czy F35 ma jakiegoś konkurenta? Można zrobić pseudo przetarg, ale po co robić taką szopkę i odkrywać koło na nowo? F35 jest jedynym dostępnym samolotem 5-tej generacji.

  13. asd

    Tania podróbka F35.

    1. Vvv

      Ani tania, ani podróbka. Japonia jest partnerem a ci wiedza jak budować samoloty

    2. Infernoav

      Ale ich własna. Lepsza niż maszyna z Rosji w każdym razie

    3. Gnom

      Uzupełnienie, a właściwie główna siła obrony kraju, dostosowana do lokalnych potrzeb, z której większość pieniędzy zostanie w kraju, zatem pozwoli zakupić i utrzymać jeszcze więcej samolotów. A dodatkowo z nadzieja na eksport dla innych krajów, które niekoniecznie stać na F-35 lub chcą go sobie kupić. To się nazywa rzeczywista polityka proobronna i propaństwowa wobec własnego kraju, a nie wysyłanie ile się da kasy do USA i oddawanie za bezcen zakładów produkcyjnych jak od ponad 30 lat u nas.

  14. Bies

    No akurat w przypadku Korei Południowej to potencjalny jej wróg ma na wyposażeniu tylko kilkanaście samolotów Mig-29 a cała reszta lotnictwa bojowego oparta jest już na archaicznych Migach serii 23, 21 i 19 więc wróg nie za bardzo wymagający. Więc wymagania stawiane pociskom raczej nie będą zbyt wygórowane.

    1. Olo

      właśnie się okazało że KP i KPłn mają tego samego "przyjaciela", czyli Chiny...

    2. Paweł

      Chiny też nie są przyjazne wobec Korei Płd, a i Japonia to taki sam dla nich sojusznik, jak Niemcy dla nas, a chyba nawet gorszy.

  15. LMed

    Niezły samolocik się szykuje

  16. stary Wit

    Ten samolot, chcę, po prostu chcę z szachownicą na polskim niebie.

  17. Adam

    Idealny następca naszych MiG-29

  18. Lelum polelum

    No i z Koreą trzeba wejść w układy zbrojeniowe. Najlepiej z nimi się dogadywać. Niemcy niepewni, USA tylko interesują zyski a nie współpraca, Francja nie udostępnia swoich technologii....

Reklama