Reklama

Siły zbrojne

Kolizja w fiordzie. Norweska fregata z systemem Aegis poważnie uszkodzona

Fot. Marit Hommedal / Scanpix via Ministerstwo Obrony Norwegii
Fot. Marit Hommedal / Scanpix via Ministerstwo Obrony Norwegii

Siedem osób zostało rannych w czwartek rano na skutek zderzenia się tankowca i fregaty KNM Helge Ingstad typu Fridtjof Nansen norweskiej marynarki wojennej u południowo-zachodnich wybrzeży Norwegii. Jednostka wyposażona w system AEGIS brała udział w ćwiczeniach NATO Trident Junture 2018. Okręt po kolizji zaczął nabierać wody.

Po kolizji fregata KNM Helge Ingstad zaczęła nabierać wody, co wymusiło ewakuację 137-osobowej załogi okrętu. Do zdarzenia doszło Hjeltefjorden niedaleko Bergen o godz. 4:26 nad ranem. Zdjęcia pokazują, że jednostka częściowo zatonęła. 

Jak podały służby ratunkowe cytowane przez norweską stację TV2, nie pojawiły się dotąd doniesienia o uszkodzeniach tankowca czy wycieku ropy naftowej. Według TV2 chodzi o tankowiec Sola TS. Agencja dpa pisze, że ze względów bezpieczeństwa zarządzono też ewakuację załogi tego statku.

KNM Helge Ingstad (F313) jest jedną z pięciu fregat rakietowych typu Fridtjof Nansen jakie zostały zbudowane, dla Norwegii w latach 2003-2011 przez hiszpański koncern stoczniowy Navantia za kwotę 2,6 mld USD. Pozostałe to Fridtjof Nansen(F310), Roald Amundsen (F311) Otto Sverdrup (F 312) i Thor Heyerdahl (F 314). W norweskiej flocie zastąpiły one długowieczne fregaty typu Oslo o napędzie turboparowym.

Okręty typu Fridtjof Nansen są najmniejszymi jednostkami wyposażonymi w amerykański system walki Aegis i posiadają trójwspółrzędny radar AN/SPY-1F z czterem płaskimi antenami ścianowymi wkomponowanymi w wielokątny maszt. Przy projektowaniu tych jednostek Hiszpanie wykorzystali swoje doświadczenia zdobyte przy budowie dla własnej marynarki wojennej nieco większych fregat typu Álvaro de Bazán również posiadających system Aegis. 

Fregaty mają 5290 t wyporności, a ich kadłub ma wymiary 134x16,8x7,6 m. Siłownia w układzie CODAG składa się z dwóch silników wysokoprężnych BAZAN BRAVO 12V o mocy 4,5 MW służących do rozwijania prędkości marszowych oraz turbiny gazowej General Electric LM 2500 o mocy 21,5 MW pozwalającej na osiągnięcie prędkości maksymalnej 27 w. Uzbrojone są one w jedną ośmiokomorową pionową wyrzutnię wyrzutnie Mk 41 mieszczącą 32 pociski przeciwlotnicze RIM-162 ESSM, osiem wyrzutni (2 x IV) rakiet przeciwokrętowych NSM, jedną armatę OTO Melara 76 mm Super Rapid, trzy zdalnie sterowane system strzeleckie 12,7 mm Sea PROTECTOR, cztery wyrzutnie torped ZOP 324 mm Sting Ray oraz jeden śmigłowiec NH90.

PAP/Defence24.pl

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (23)

  1. Davien

    Tak jeszcze do pana Stefka: Fregata ma przebity i zmiażdzony kadłub na prawie połowie długości zniszczona maszynownie wiec sam sobie odpowiedz o siłe tego zderzenia.

  2. Davien

    Panie Rafał, Kuzniecow ma dziure w burcie, a na pokładzie dzwig trafił w miejsce gdzie ten był zdjety. Zdjecie z drona z góry ci dziury w burcie nei pokaże:) A co do właczonych radarów nawigacyjnych, to jakos nigdy nie przeszkodziło to w kolizji jak juz do niej dochodziło, zaczynając od Andrei Dorii a kończąc na norweskiej fregacie. Do tego tu we fregate uderzył tankowiec a nie odwrotnie a całość miała miejsce we fiordzie gdzie manewrowość jest ograniczona.

  3. Davien

    Stefek , jak widzę znowu robisz z siebie... Panie stefek nie rozmawiamy o Ro-Ro- czy jakims pasażerskim ale o fregacie w którą uderzył okręt wiele razy od niej cieższy . Popatrz sobie jaka była siła takiego uderzenia, dwa razy wiekszy prawie od Nansenów AB zderzył sie ze sporo mniejszym od tego tankowca statkiem i wyszedł poważnie uszkodzony. Co ci dadza przedziały czy pompy wodoszczelne jak uderzenie rozerwało kilka przedziałów naraz, niszcząc strukturę wewnetrzną. Bajek rosyjskich trolli które tak chętnie przytaczasz komentowac nie mam zamiaru, zostawiam to tobie:)) PS Gdzie niby pisałem że to była wina AEGIS?? Naucz się czytac bo zmysleniem za kiepsko u ciebie:)

  4. Stefek

    @Davien, jak się nie znadsz na budowie statków to się nie udzielaj. Sa przedziały i drzwi wodoszczelne, awaryjne pąpowanie zęz za burtę. To czy on by się zderzeł z VLCC (taki najwiekszy tankowiec) czu z tym tutaj klasy Aframax (jakieś 100 tys. Ton DWT), czy z małą barką nie ma znaczenia. Musiało im się rozszczelnić kilka przedziałów albo stracili zasilanie i nie mogli pompowac żęz, chciaż są jeszcze awaryjne zespoły prądotwórcze. Zdarzały się przypadki że niewielkie stateczki zatapiały wielkie jednostki. Na przukład statki typu RO-RO, czy samochodowce, posiadają duże pokłady ładunkowe i w przypadku naruszenia integralności kadłuba strasznie szybko biorą wodę i toną. Tankowce są nardzo bezpiecznymi statkami. Posiadają konstrukcję double hull - double bottom. Czyli zbiorniki balastowe miedzy zbiornikowymiładunkowymi i bardzo mała szansa na przebicie kadłuba, aby uszkodzić zbiornik ładunkowy. Norwedzy mieli pecha. Tak że nie pisz jak się nie znasz. Na mostku jest też wachta. Jeżeli wchodzili do portu to był na mostku kapitan, na pewno jexen oficer i prznajmniej jeden marynarz. Działały radary i inne urządzenia nawjgacyjne. Na statku handlowym był dodatkowo pilot (nie taki od F-35 tylko pilot co wprowadza i wyprowadza statki do i zpirtu). Wiec jeżeli nie stracili zasilania i napędu i jeden ze statków szedł w dryfie, to napewno był to błąd ludzki. Czyli wyszkolenie norwegów. Bo na statku handlowym dowodzi pilot , a że było to we fjordzie to pilot tam był i na 100 % był to norweg. Ale piloci zwykle sa mistrzami w swoim fachu na akwenach na których pracują. Wielkość statków czy AEGIS nie ma z tą sytuacją nic wspólnego, z tym że doszło do kolozji.

  5. -CB-

    @Rafal - nie dalej jak kilka dni temu na skutek kolizji zatonął polski kuter z dziewiętnastoma osobami na pokładzie. Uważasz, że żadna z zamieszanych w to jednostek nie miała radaru?

  6. Rafal

    @Pirat co do Kuzniecowa to zadnej dziury nie bylo, wystarczy na zdjecia w sieci zerknac, dzwig lezy na pokladzie i tyle.

  7. 777

    Davien - skończ już ten blamaż . Słabo wygląda te NATO ? Norwegia to NATO - no nie ? Putin wyłączył radarki i ślepa fregata juz nie widzi? Cienko widze ten AEGIS !

  8. pytajnik

    I kto teraz będzie bronił przed Kalibrami ?

  9. Rafal

    @Davien "właczone sa radary nawigacyjne" tak sa i to wystarczy do unikniecia kolizji.

  10. sramzes

    ach te nowoczesne okrety nasycone elektronika. wiecej z nich szkody niz poytku. jakie to szczescie, ze polska marynarka nie ma takich.

  11. Pirat

    Zderzenie okrętów na zagęszczonym morzu to się często zdarza. Niech ruskie trolle się uspokoją. Lepiej niech wyjaśnią jak to się stało że rosyjski lotniskowiec dostał dziurę w burcie stojąc w doku pływającym? Poza tym dok zatonął a drugiego takiego dużego w Rosji nie ma. Remonty następnych okrętów floty północnej się opóźnią o kilka lat. To dopiero tragedia!

  12. Polski troll

    Gdyby ten tankowiec zderzyl sie z rosyjskim krazownikiem Moskwa na ten przyklad, to od razu by zatonął. I fiord też by zatonął. Bo rosyjska stal 'gniotsa nie lamiotsa'!

  13. red

    Miałeś rację, już ten jakiś "Davien" wypisuje bajki jak to akurat ten super system wyłączyli ... a poza tym tankowiec był za duży .... :D To jest totalna, TOTALNA kompromitacja i pokazuje jaki poziom mają te północne armie. Nawet na czas pokoju się nie nadają. Sprzętem szpanują, ale jak widać nie potrafią go używać z głową.

  14. dim

    Co nam tam jakaś fregata z systemem Aegis ! Oto co potrafi skromny grecki statek handlowy, obojętnej bandery. Ten tu, kolejny waleczny Grek był bandery maltańskiej :)

  15. Bubaśnik

    No to "heca". Zwykły statek zatopił i to podczas ćwiczeń NATO fregatę NATO wyposażoną w najnowszy we wszechświecie - bo amerykański - system AEGIS. Az się boje myśleć jakie bzdury zaprezentują tu różne Davieny i Buby aby "usprawiedliwić" te kompromitacje.

  16. Pim

    Porównując z "dzwonami" amerykańskich okrętów to Norwegowie wypadli blado. W Amerykańskim raporcie, dowodzenie, współpracę mostek BCI oceniono nisko. Natomiast obronę przeciwawaryjną oceniono wysoko. W tym przypadku chyba zawiodło i jedno i drugie. Mamy kolejny symptomatyczny wypadek: okręt nasączony sensorami polega w starciu z kontenerowcem/tankowcem. Za dużo elektroniki? Za mało doświadczenia morskiego? Czy może "zmieścisz się spokojnie"?

  17. Davien

    Do Rafała, Andrzeja i reszty: nikt nie uzywa AEGIS w czasie pokoju bo i po co, właczone sa radary nawigacyjne a nie systemy bojowe więc juz panie andrzej daruj sobie wypisywanie niedorzecznosci.

  18. Davien

    Willgraf we fregate uderzył tankowiec 2x dłuzszy i kilka razy cieższy wiec daruj sobie opowiadanie bajek.

  19. Andrzej

    Niesamowite jak tak zaawansowane z nazwy okręty potrafią mieć ślepą i nieodporną na zakłócenia elektronikę.

  20. Toż to szok.

    Tak doskonale wyposażona fregata i została upolowana przez zwykły tankowiec.

  21. Rafal

    Oj nie wyglda to ciekawie.

  22. Willgraf

    papierowe poszycie burty, brak odpowiednio zaplanowanych grodzi ...Okręty wyglądają ładnie ale sanie przygotowane do zwarcia

  23. XD

    Przypuszczam iż to sprawka tego barbarzyńcy Putina - zagłuszył ten pierwszej klasy system AEGIS i nie było widać tego małego tankowca na radarach . A obserwatorzy już na bocianym gnieżdzie wyszły z mody ????

Reklama