Zakłady „Progress” produkujące śmigłowce Ka-52 znajdują się około 200 km od Władywostoku, na południowo-wschodnich rubieżach Rosji. Transfer maszyn nie będzie więc tak skomplikowany jak w przypadku innych okręgów wojskowych.
Ze względu na problemy z zastąpieniem krajowymi zamiennikami komponentów dostarczanych wcześniej przez ukraińskie zakłady, produkcja nowych śmigłowców szturmowych została poważnie ograniczona. Samych maszyn typu Ka-52 planowano dostarczyć w bieżącym roku kilkanaście, z czego osiem sztuk miało trafić do armii na początku 2014 roku.
Tymczasem brak było dotąd informacji o dostawach maszyn tego typu, choć rosyjskie media informują o przekazaniu do sił zbrojnych każdej sztuki nowego sprzętu. Niewykluczone jest więc, że te 6 śmigłowców Ka-52 stanowi znaczącą większość, jeśli nie całość tegorocznej produkcji. Łącznie w bieżącym roku rosyjskie wojska otrzymały około 20 nowych śmigłowców wszystkich typów. Większość stanowiły transportowe Mi-8AMTSz.
Śmigłowiec Ka-52 "Aligator" jest wariantem jednoosobowej maszyny szturmowej Ka-50 "Czarny Rekin", dzieląc z nią nietypowy układ napędowy z dwoma przeciwbieżnym wirnikami. Ka-52 posiada dwuosobowa kabinę z miejscami obok siebie, co obniżyło jego prędkość maksymalną z 310 do 300 km/h oraz zasięg do 460 km. Jednak dwuosobowa załoga może o wiele skuteczniej realizować zadania a umieszczenie jej członków obok siebie upraszcza pracę i pozwala dzielić część przyrządów pokładowych.
Ewenementem wśród śmigłowców jest wyposażenie Aligatora w fotele wyrzucane dla załogi. Uzbrojenie Ka-52 stanowi umieszczone na burcie działko 30mm oraz niekierowane i kierowane pociski rakietowe, w tym przeciwpancerne 9M121 Wichr (kod NATO AT-16) o zasięgu 8 km. Obecnie trwają prace nad wariantem morskim maszyny, noszącym oznaczenia Ka-52K.
rudi
no i się wyjaśniło to co wcześniej tu napisałem o liczbie śmigłowców dostarczonych w tym roku do sił zbrojnych FR. Redakcja nie doczytała w artykule military-industry.ru, że liczba 20 dotyczy TYLKO Wschodniego Okręgu Wojskowego.
Kolo
jak to jest z katapultowaniem, nie trafią w wirniki ???
tak właśnie
Kiedy pilot pociąga za dźwignię katapulty fotela łopaty wirnika głównego zostają odstrzelone co umożliwia bezpieczne katapultowanie się :). W ogóle sam fakt katapultowania się ze śmigłowca szturmowego wcale nie jest taki powszechny i jest to rozwiązanie dość rzadkie wykorzystywane głownie przez Rosjan Ka-50 Ka-52. Zastosowano tam fotel wyrzucany K-37 prod. Zvezdy. Może nie będę się rozpisywał bo temat wyrzucanych foteli i ogólnego bezpieczeństwa w śmigłowcach podczas awaryjnego lądowania to temat rzeka :)
Tyberios
W momencie uruchomienia katapulty specjalny ładunek wybuchowy niejako "odstrzeliwuje" wirniki które siłą inercji odlatują w siną dal a obaj załoganci ulatują do góry na rakietowym fotelu.
prorok
fotele katapultowe ma też Mi-28, więc nie jest to już "ewenement".
Adam
Mi-28 nie ma foteli katapultowych, a jedynie spadochrony i nadmuchiwane rampy dla załogi.
tak właśnie
w mi 28 można ostatecznie odstrzelić wirnik i wyskoczyć ze spadochronem
Seba
Caracal nie jest śmigłowcem szturmowym tylko transportowym.
esa
ale fakt pozostaje ,procedury się przedłużają.I to tylko dlatego ,żeby nie urazić Jankesów.Bo jak się obrażą to jeszcze nie będą nas bronić przed Rosją ,he,he.A pan Mroczek tak twardo odpowiedział,że to armia decyduje czego potrzebuje a nie dostawca.Jak widać harde słowa to jedno,a polityka to drugie , "murzyńskość" ma się świetnie.
hi hi hi
A u nas odwleka się przetargi na śmigłowce.Caracal ma czym odgonic przeciwnika ,kupmy ten śmigłowiec ,jest najlepszy dla naszych chlopakow
koks
Dlatego nie chca go lepsze armie świata :P nawet Francuzi ...
rudi
no to ile w końcu tych śmigłowców trafiło do służby, 20 czy 135 ? Bo dziś w artykule o sprawozdaniu z działalności sił zbrojnych FR napisaliście: cyt.: "Do sił powietrznych przekazano .... 135 śmigłowców (w tym 46 bojowych i 72 transportowo – desantowe)"
Lucek
Jak walnie w drezwo to przy wystrzeleniu fotela zaora łepetynom w gałąź :)
olo
Podobno płaty im pękają jak podali w niezawisłej gazecie :)