Reklama

Siły zbrojne

Katastrofa egipskiego MiG-29

Fot. Egyptian Air Force
Fot. Egyptian Air Force

Egipski samolot MiG-29M rozbił się podczas lotu szkoleniowego w miniony czwartek. Pilot zdołał się katapultować i został odnaleziony. Nie odniósł poważniejszych obrażeń.

W tej chwili przyczyna incydentu nie jest jeszcze znana, media lokalne przekazują jednak wiadomości o "nagłej usterce w systemach sterowania samolotem". Opinie te tonuje rosyjski "Kommiersant", który z kolei pisze o "usterce lub błędzie pilota". Ponieważ nadal nie pojawił się oficjalny komunikat można założyć, że obie wersje są równie prawdopodobne, a w mediach Egipt będzie się starał bronić pilota, a Rosja - swojej konstrukcji.

MiG-29M to jedna z licznych wersji rozwojowych tej wielozadaniowej konstrukcji. Określany jest przez producenta jako samolot generacji 4++ (tak jak Dassault Rafale czy Eurofighter Typhoon). Zakres modernizacji objął m.in. zastosowanie nowych silników RD-33MK, stacji radarowej "Żuk-ME" pozwalającej na śledzenie do 10 celów jednocześnie, nowych systemów kierowania ogniem oraz zastosowaniem systemu fly-by-wire. Egipt zamówił łącznie 46 maszyn tego typu, dostawy mają się zakończyć planowo w przyszłym roku. W listopadzie ub. r., w podobnych okolicznościach utracono pierwszy samolot. Przyczyną okazała się usterka techniczna. 

Reklama
Reklama

Komentarze (43)

  1. gnom

    Nie bądź taki pewien. Wieść gminna głosi, że dotarły co najmniej te z Wenezueli.

  2. Gnom

    To nie zawody, a dyskusja. Nie idzie o to aby wygrać lecz dzielić się przemyśleniami, zapienione dziecię. Z naszymi efami nie jest wcale tak pięknie, ale nie gorzej niż w innych krajach poza USA. Migów zakupionych w 1989 nie spisano do czasu ostatnich katastrof. Popieniłeś sie , ale na pytanie o porównanie przyczyn katastrof nie odpowiedziałeś. Nie pasują ci wyniki czy nie wiesz?

  3. Gnom

    "Z powodu wad to rozbija się" wiele samolotów, pomimo usilnych działań konstruktorów, ostatnio sztandarowym jest 737MAX (bynajmniej nie ruski) . Tak samo dotyczy to MiG-29 co F-16 jak zauważył rycky. Jak byś raczył zauważyć od 1989-2017 lub 18 już nie pamiętam w Polsce nie spadł żaden MiG-29. A z F-16 parę razy niewiele brakowało. Aktywny układ sterowania ma pewną poważną wadę (nieważne w jakim samolocie) pozbawia pilota kontroli, gdy uznaje że przekroczył parametry krytyczne i oddaje mu gdy wyprowadzi do stanu bezpiecznego, tyle, że nie zawsze wie o wymaganym zapasie wysokości, bo ziemia choć okrągła, to nie wszędzie jest płaska, zdarzają się je nierówności. Wspomnienie "rycky" o silnikach F-16 też nie jest bez powodu kilka/kilkanaście lat temu zapalały się na potęgę, szczególnie w lotach na małej wysokości, ale to było pewnie przed twoim urodzeniem.

  4. Gnom

    Nie twierdzę, że spadają częściej, Znam te statystyki. Jedynie delikatnie zaznaczam, ze każdy samolot, w tym efy różnego rodzaju, spada z przyczyn technicznych. A w przypadku F-16, pomimo wielu zamian ciągle są problemy z system sterowania lotem. Zresztą JAS 39 też miewa takie problemy, bo nie da się przewidzieć każdego stanu lotu, chociażby z powodu czynnika ludzkiego. Dlatego w F-35 pilot jest dodatkiem do samolotu.

  5. R

    Jakie Migi? polskie? z przyczyn technicznych spowodowanych przez czlowieka.

  6. GB

    Dawid jezeli liczysz odsetek maszyn to nie ma znaczenia.

  7. GB

    W 2019 roku rozbiło się już 5 MiG-29: egipski (to już drugi utracony), indyjski, słowacki, azerski, polski. W 2019 rozbiło się 4 F-16. Uwzględniając iż F-16 jest znacznie więcej i do tego więcej latają to F-16 są zdecydowanie bezpieczniejsze, na co wskazują też katastrofy w przeliczeniu na godziny lotów.

  8. GB

    Gołym okiem widać że nie. A do tego nie umiesz liczyć.

  9. Pomyślcie

    Migi spadają z przyczyn technicznych a samoloty amerykańskie zazwyczaj przez błędy pilota. To różni te konstrukcje że rosyjskie maszyny są awaryjne a że pilot coś źle zrobił tp nie wina maszyn.

  10. GB

    Gołym okiem widać, że płatowiec F-35 jest zgapiony z MIGA-29.

  11. mig29smt

    jakie 3-1 a migi rozbite ostatnio niedawno słowacki zmodernizowany,wczesniej jednego musieli wycofac ,kolejny indijski morski ci połowe eskadry rozbili + zwykłe a ubs co jakis czas ,a egipt to 2 stracił nowego 29m a jeszcze nie majom pełnej gotowosci bojowej,nie liczac 2 rozbitych i jednego spalonego naszego ,a ruskie tesz cos straciły niedawno...-ac reszte 21 13smt chcom indiom sprzedac to jak narazie.

  12. Sssssssssss

    Pierwszy 29M też nie był modernizacją a od nowa zaprojektowanym płatowcem że zmienioną areodynamiką tyle, że cały czas w tym samym układzie i ogólnej bryle samolotu. De facto był nową konstrukcją na bazie poprzedniej lecz nie był jej modernizacją.

  13. Davien

    Akurat MiG-29 powstał jako odpowiedż na F-16 i miał spełniac dokładnei te same zadania. Tyle że F-16 juz od wersji C stał sie maszyna w pełni wielozadaniowa a Mig dopiero ostatnio. A co do zaawansownia technicznego to Mig-29/35 jest tam gdzie był F-16C bl 52+ 20 lat temu.. W Egipcie rozbił sie nowy Mig-29M a w Korei ponad 20-sto letni F-16 bo najnowse wersje tej maszyny w USa sa starsze od naszych Jastrzębi. Tyle ze to nic nie znaczy, awarie zdarzały sie i zdarzają a F-16 lata kilka razy więcej od Mig-ów.

  14. BUBA

    Polska lezy w barzo dobrym geopolitycznam miejscu.Ze tego nasi stratedzy jeszcz nie wykorzystali. nie rozumie tego

  15. Davien

    A ile lata MiG-29, a ile lata F-16 i F-18? Podpowiem ci, kilka razy więcej.

  16. Davien

    Oznaczenia egipskich MiG-29M to 9.41SM i 9.47SM. W ogóle sadząc po oznaczeniach i informacjach to jakaś wersja MiG-35.

  17. Dinnggo

    Bo etaty nie mają resursu

  18. ehh

    A ile lata f16 i f18, a ile lata (lub stoi uziemione) mig29?

  19. gregorx

    Wypadkowość MiG-29: rzędu 10 rozbitych maszyn na 100 tys h nalotu. F-16: lekko powyżej 3,5 rozbitych maszyn na 100 tys h nalotu. F-35: poniżej 1 rozbitej maszyny na 100 tys h nalotu. Radzę zastanowić się nad tymi liczbami...

  20. Gal

    My mamy 30-o letnie a Egipt nowe. My nie mamy dostępu do nowych części...

  21. fryz5

    "Biedny" Egipt! Co za banialuki, dostaje kilka mld od USA rocznie na swoją armię plus kilka mld od Arabii Saudyjskiej. Wypadki się zdarzają, szczegolnie jak się dużo lata. Tu chyba to nowe maszyny Mikoliana, więc kolejny problem dla firmy, a to daje podstawy sądzić że reputacja MIGa będzie broniona przez Rosjan - jak zwykle zresztą, tylko jeszcze bardziej.

  22. GB

    Dociera od dawna. My nie kupujemy rosyjskiego złomu id dawna. A Egipt kupił te migi całkiem niedawno i teraz się przekonuje że są nic niewarte.

  23. Szrek.

    No właśnie lata 3000 a wyprodukowano tego podobno około 4500. Czyli pospadało około póltora tysiąca. To dopiero wynik.

  24. Gnom

    Porównaj powody strat z ostatnich 40 lat dla F-16 i 35 dla MiG-29. To będzie dużo ciekawsze. Bo efy od wielu lat mają problemy ze sterowaniem.

  25. Gnom

    A może raczej z jakich powodów. Bo efy od ponad 40 lat często spadają z przyczyn technicznych, w tym zazwyczaj związanych z system sterowania lotem, czasem silnikiem.