Przemysł Zbrojeniowy
Katar kupił europejskie śmigłowce. Kontrakt na 3 mld euro
Ministerstwo obrony Kataru zawarło umowę zakupu 16 śmigłowców wielozadaniowych NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) i 12 maszyn morskich NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) za sumę ponad 3 mld euro. Głównym wykonawcą umowy, odpowiedzialnym za dostawy oraz montaż, ale również za szkolenie i wsparcie eksploatacji, jest Leonardo Helicopters.
Umowa została zawarta podczas trwającej w Ad-Dauha targów DIMDEX 2018. Śmigłowce NH90 są oferowane przez firmę NHIndustries, która jest konsorcjum firm Airbus Helicopters, Fokker i Leonardo Helicopters. W kontrakcie katarskim głównym wykonawcą będzie ostatni z wymienionych koncernów, mający 32% udziałów. NH90NFH będą powstawać w weneckich zakładach Leonardo natomiast "lądowe" NH90TTH w zakładach Airbusa we francuskim Marignane. Dostawy maszyn mają być realizowane w latach 2022-2025.
NH90 jest wielozadaniową maszyną o modułowym wyposażeniu. Zasięg śmigłowca przy prędkości przelotowej 260 km/h to 982 km, a pułap działania wynosi 6 tys. metrów. W wersji morskiej NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) może przenosić sprzęt i uzbrojenie niezbędne do zwalczania okrętów podwodny, lub do realizacji misji SAR. Wariant lądowy NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) może zabrać do kabiny wyposażonej w obszerne drzwi boczne i tylną rampę do 20 żołnierzy, 12 noszy lub ładunek o masie 2,5 t.
Jacek
Qatar nie kupuje helikopterow tylko poparcie europejskich krajow I USA. Ceny ktore kraje zatoki perskiej placa as sprzet wojskowy ma sie nijak do jego wartosci.
dropik
na te śmigłowce jestesmy za biedni. koszty zakupu i eksploatacji by nas zabiły.
fefe
Skoro ten nh90 jest taki zuyyyyy to dla czego wszyscy się tak na niego rzucili i są takie kolejki po niego hmmmm?Pomimo jego wielkiej ceny i wielkiej liczby nie doróbek ?
nano
i takie powinna polska kupic. a nie zadne caracale czy black hawki.
vvv
to miej pretensje do LEONARDO czyli oferenta slabego aw149 a obecnie super drogiegi aw101 ze nie zgodzil sie na wspolne oferowanie z AH smigla nh-90. Airbus chcial zaoferowac nh-90 ale Wlosi chcieli nam wepchnac swojego aw149
Gts
Dostepnosc maszyn masz jasno napisane 2022, podejrxewam ze jest tak drogo bo Katar zaplacil za przyspieszenie montazu. Oficiajlnie linie byly zajete do 2024r. Smiglowiec jest znacznie drozszy od Caracala co widac po werjsach ktore zamowil Katar. Nasze smiglowce mialy byc dostarczane juz od 2018r. Gdzie widzisz mozliwosc dostarczenie takich smiglowcow? Pozatym NH90 nie jest jakas cudowna maszyna, w trakcie jej projektowania poelniono mase bledow, a maszyna dalej ma teudnosci z korozja w naszym klimacie. Moze na pustyni bedzie radzic sobie lepiej.
EUropa
Dziwisz sie? W NHI Aibus ma 68% a Leonardo tylko 32%, wiec woleli cala pule z AW149 zgarnac(szczegolnie biorac pod uwage, ze maja w Polsce Swidnik), niz tylko niecala 1/3! O terminach itp. nie bedziemy sie rozpisywac, bo jak widac teraz, nie bylyby one najwazniejsze. Jedyne to, co przemawialo przeciwko, to bardzo wysoka cena i brak wersji CSAR. Airbus zaoferowal jednak w zamian bardzo dobrego, chociaz wywodzacego sie ze starej(ale sprawdzonej) rodziny Puma, Caracala. I to na bardzo dobrych warunkach! Najlepszym wyjsciem byloby przeskoczyc swoj cien, zapomniec o tym co bylo, zrobic reset do momentu Oferta AIrbus Heli H225MCaracal PL i podpisac umowe!
Kozi
I co Panowie dużo mieliśmy przepłacić za nasze Carcale ?? Szkoda że Antoni z Mariuszem nie pochwalili się ceną za swój przetarg na 12-16heli
zdziwiony
Zrobił to podsekretarz stanu, marne 7,2 mld zł.
Kowalskiadam154
Pamiętam krytykę jaka płynęła z Bundeswehry po zakupie z NH90 z politycznego klucza Wysoka cena śmigłowca i części zamiennych których ciągle brak notoryczne awarie problemy z podwoziem tylna rampa rdza etc Krytyka została szybko ucieta przez polityków którzy zaczęli oskarżać oficerów Bundeswehry o sypanie piachu w tryby europejskiego przemysłu a nawet faszyzm co jest typowym zachowaniem gdy zaczyna brakować argumentów
Buba
Drożej niż za Caracale. Ciekawe
adrian
drożej bo mniejsza ilosć
Davien
NH-90 jest o połowę droższy od Caracala, do tego wiekszość maszyn dla nas miała być wersjami specjalnymi wiec za NH-90 wyszłoby tak ze 2x tyle co za Caracale przy tej samej ilośći.
NH90
drożej bo to najnwszyhelikopter który bedzię jeszzcze długo modernizowany i dopiero rozkreca się jego czas.minus taki ze duzo zamawiajacych<a wiec w gre wchodza opoznienia choc nie tylko z tego wzgledu> no i nie jest tani w utrzymaniu
Grzyb
A kiedy my się doczekamy helikopterów dla komandosów, operacji morskich i śmigłowców uderzeniowych? Moim zdaniem w dwóch pierwszych przypadkach najlepszy byłby AW101 a do zwalczania czołgów Viper. No bo jak brać Black Hawka z gorszym wyposażeniem exportowym i bez uzbrojenia to lepiej już może nieco gorszego ale też dającego radę AH1z. Oczywiście hipotetycznie, kiedyś w dalekiej przyszłości, kiedy skończą się fazy analityczne koncepcyjne.
vvv
aw101 kosztuje 1,5x wiecej niz caracal
Grzyb
AW101 jest także bardzo drogi w eksploatacji ale jak się popatrzy na to co ta maszyna potrafi, to raczej warta tych pieniędzy. Przynajmniej dla ratownictwa morskiego. Dla mnie nr 1. Nie wiem jak naprawdę jest z niezawodnością tych maszyn, bo to że ostatnimi czasy były trzy incydenty, może nic nie znaczyć. Trzeba by sprawdzić ilość wylatanych godzin w stosunku do wypadków.
Max
My mieliśmy za 2,1 mld euro netto 50 maszyn, w tym 34 wersje specjalne, do tego produkcja, serwis w Polsce, symulatory, części na 30 lat etc. i to była zła oferta ?
A.M.
Bardzo zla oferta caracale nie umywaja sie do nh 90
Loa
No jak widzisz zła. Może był to szmelc jak piszą jedni dziennikarze z Francji o uziemionych Caracalach a może przeczytaj list intencyjny i wyjaśnienia Airbusa (ja to zrobiłem) po rezygnacji z nich o przez MON. Francja gwarantowała montaż a szczególnie produkcję w 20% co pisały media a reszta to były obietnice bez gwarancji.
mati
jaka produkcja w Polsce ???? w których zakładach ???? produkcja to miała być we Francji, a u nas co najwyżej montownia. poza tym nie stawia się fabryki dla wybudowania 50 szt., skoro te karaczany są takie dobre to czemu nikt ich nie kupuje ???
Żenada
A my remontujemy Mi-2... i znowu zmieniamy specyfikację w przetargu... ha ha ha
Irek
Czytałem że koszty eksploatacji są ogromne problemy z częściami zamiennymi i opóźnienia z dostawami
iryda
Taniej nas wyszło F-16
Bo lek
F-16 bylo przed piramidami a nie w 2018, no i wcale nie tak taniej.
Irek
Trzy razy liczyłem ile to jest 16+12 straszne pieniądze 3 miliardy za 28
vvv
tyle to kosztuje.
Autor
Wcale nie tak drogo(szczegolnie jak porownamy z amerykanskimi cenami dla tych odbiorcow), poniewaz jest to pewnie full-opcja ze wszystkim na 20-30 lat(normalka w tych rejonach, poniewaz sami nic nie potrafia) a do tego dochodzi bonus(raczej handicap) arabsko-zatokowy - po polsku oznacza to, ze dla tych odbiorcow ceny sa zawsze kosmiczne.
Velasco
Katar 28 smiglakow za 3mld €, nasze 50 Caracali mialo kosztowac 3.1mld € Czy tonaprawde byl taku kiepski kontrakt? Odpowidzcie sobie sami..
Mielo
Nie porownuj NH90 TTH do Caracala,a poza tym 3mld euro to zdecydowanie za duzo za ta ilosc.
Vincold
nh90 jest nowoczesnym śmigłowcem, Caracal konstrukcja z lat 60 (Puma). Nie stać nas na zakup złomu.
LOL
\"Nasze\" 50 caracali miało kosztować ~2,44mld € Netto. Reszta to nasz VAT, czyli wyprowadzanie pieniędzy z MON do budżetu centralnego.
erergfrg
czy nie mozemy my ich kupić ?
LOL
A stać nas na kupno 28 śmigłowców za 3mld €? I na późniejsze utrzymanie (odsyłam do francuskiego raportu)?
ryszard56
a My mamy za to dialogi i nowe komisje ,plakać ,czy smiać sie??
Anty 50 C-cali przed 500+
hehe ...czekam na \"doradztwo\" w rodzaju : \"może przenosić sprzęt i uzbrojenie niezbędne do zwalczania okrętów podwodny, lub do realizacji misji SAR\" - to Bzdura, z czasu UW, orli intelekt itp A w sprawie siania propagady -cd- z Janes defence: The Kuwaiti government is to investigate the 2016 procurement of 30 Airbus Helicopters H225M Caracal multi-role helicopters