Siły zbrojne
Kanadyjskie Leopardy strzelają na łotewskim poligonie
Kanadyjska armia za pośrednictwem swojego konta w serwisie X (dawniej Twitter) przedstawiła kilka ujęć ze strzelań poligonowych w wykonaniu swoich Leopardów 2A4M, które obecnie znajdują się na terenie Łotwy.
Decyzja o wysłaniu do Łotwy 15 kanadyjskich Leopardów 2A4M została ogłoszona w czerwcu zeszłego roku przez tamtejszą minister obrony Anitę Anand w ramach wzmacniania bezpieczeństwa państw bałtyckich. Oprócz samych czołgów wraz z ich załogami Kanada oddeleguje zaplecze logistyczne potrzebne do ich funkcjonowania w tym dwa wozy zabezpieczenia technicznego (Bergepanzer 2/3). Łącznie na Łotwę do końca listopada zeszłego roku trafiło 50 pojazdów, wliczając w to czołgi. Kanadyjscy żołnierze będą stacjonować na terenie garnizonu Ādaži, będącym jednym z czterech utworzonych przez NATO tego typu obiektów na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. Obecnie na terenie Łotwy ma stacjonować 1000 kanadyjskich żołnierzy, ale do 2026 roku liczba ta ma się zwiększyć do 2200 osób.
The Leopard on the prowl, a winter warrior packing a powerful punch💥
— Canadian Army (@CanadianArmy) January 12, 2024
Members of the Lord Strathcona's Horse (Royal Canadians) unleash the Leopard 2A4M's firepower amidst the snowy expanse of Camp Ādaži, Latvia on December 7, 2023. pic.twitter.com/TgSAR5E9EE
Leopard 2A4M CAN to modernizacja czołgów Leopard 2A4 poprawiająca znacząco poziom ochrony załogi, poprzez dodanie modułów pancerza specjalnego na wieży i kadłubie. Poprawiono odporność czołgu na wybuchy min oraz IED, między innymi dodając system zakłócania ich zapalników radiowych. Uzbrojenie główne pozostało bez zmian i dalej jest nim armata gładkolufowa Rh-120 L/44 kal. 120 mm z jednostką ogniową wynoszącą 42 naboje. Ulepszony jednak został system kierowania ogniem, pozwalający na strzelanie efektywne (według producenta) na 4000 m. Poprawie ulec miała także mobilność czołgu oraz wytrzymałość układu jezdnego z racji na zwiększenie masy czołgu. Wymianie miał ulec napęd wieży, z hydraulicznego na elektryczny (np. jak w polskich Leopardach 2PL). Łącznie zmodernizowano tylko 20 pojazdów.