Reklama
  • Wiadomości

Kanadyjski wóz wsparcia bojowego zaprezentowany

Jak poinformował koncern General Dynamics Land Systems, jego kanadyjska spółka-córka GDLS Canada zaprezentowała pierwszy seryjny egzemplarz kołowego wozu wsparcia bojowego (Armored Combat Support Vehicle) dla kanadyjskiej armii.

Fot. GDLS
Fot. GDLS

Choć uroczysta ceremonia prezentacji nowego kanadyjskiego kołowego transportera opancerzonego w zakładach GDLS w Londynie miała charakter wirtualny, to jednak wziął w niej udział m.in. minister obrony Kanady Harjit Sajjan. Przedstawiony oficjalnie pojazd reprezentuje wariant transportera piechoty i zjechał z linii produkcyjnej w grudniu 2020 roku otwierając tym samym produkcję seryjną wozów ACSV i ich dostaw dla kanadyjskich wojsk lądowych.

O rozpoczęciu produkcji tych transporterów władze Kanady poinformowały w sierpniu ub.r. Wcześniej, we wrześniu 2019 roku kanadyjski resort obrony przyznał spółce GDLS-Canada kontrakt na 360 nowych kołowych wozów bojowych z rodziny LAV 6.0 wraz z pakietem wsparcia dla kanadyjskiej armii za kwotę 2 miliardów USD. Według przyjętego harmonogramu pierwszy pojazd ma zostać dostarczony jeszcze w br., a dostawy mają ostatecznie zakończyć się w lutym 2025 roku.

Nowo pozyskane transportery mają zostać wyprodukowane w kilku różnych wersjach specjalistycznych takich jak wóz: dowodzenia i łączności (97 egzemplarzy), ewakuacji medycznej (49 egzemplarzy), rozpoznania inżynieryjnego (19 egzemplarzy), pojazd transportowy (13 egzemplarzy), walki elektronicznej (18 egzemplarzy) oraz zabezpieczenia technicznego (54 egzemplarze), a także kołowego transportera opancerzonego piechoty (41 egzemplarzy). Nowe wozy mają zastąpić i pozwolić na wycofanie ze służby liniowej obecnie eksploatowanych 135 egzemplarzy gąsienicowych transporterów opancerzonych TLAV (lokalna wersja amerykańskiego M113) i 199 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych LAV II Bison.

image
Reklama

LAV 6.0. to zmodernizowana wersja LAV III stworzona na potrzeby armii kanadyjskiej. Zmiany w ramach tej modernizacji polegają przede wszystkim na: modernizacji układu napędowego (wymianie silnika na nowy, mocniejszy o mocy 450 KM, a także wzmocnieniu zawieszenia, podwozia i układu hamowania), zwiększeniu odporności balistycznej i przeciwminowej (montaż nowego opancerzenia i zmodyfikowanego, podwójnego dna kadłuba) oraz poprawie bezpieczeństwa i komfortu pracy załogi (montaż foteli załogi redukujących skutki wybuchu min i improwizowanych ładunków wybuchowych, a także zmiana aranżacji przedziału załogi). Oprócz tego program obejmuje modernizację systemów łączności i kierowania ogniem (w wersji kołowego bojowego wozu piechoty).

Co warte podkreślenia modernizacji do standardu LAV 6.0 zostało poddanych 550 z 638 używanych obecnie w kanadyjskich wojskach lądowych wozów rodziny LAV III. Program ich modernizacji o wartości ponad 1 mld USD rozpoczął się w 2011 roku. Zgodnie z jego zapisami 409 egzemplarzy miało przejść modernizację kadłuba i wieży, a pozostałe 141 egzemplarzy tylko wieży. Pierwszą partię modernizacji 409 wozów do tego standardu zrealizowano do końca 2016 roku, a pozostałe 141 egzemplarzy ulepszono do końca roku ubiegłego. Zakup 360 nowych LAV 6.0 oznacza uzupełnienie i wyraźne wzmocnienie potencjału kanadyjskiej armii, dzięki wprowadzeniu rodziny transporterów specjalistycznych opartych o to samo podwozie, co "bojowa" odmiana transportera.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama