Reklama

Siły zbrojne

Kanada wybrała koncepcje okrętu wsparcia działań połączonych. Lekcja dla naszej Marynarki Wojennej

Kanadyjski okręt wsparcia działań połączonych będzie zbudowany w oparciu o projekt niemieckich okrętów typu Berlin – fot. www.defenseindustrydaily.com
Kanadyjski okręt wsparcia działań połączonych będzie zbudowany w oparciu o projekt niemieckich okrętów typu Berlin – fot. www.defenseindustrydaily.com

Rząd Kanady poinformował, że ostatecznie wybrano, jaka będzie koncepcja przyszłego okrętu wsparcia działań połączonych dla krajowych sił morskich. Okręty te mają służyć do zabezpieczania swoich sił w paliwo, amunicję, części zamienne, żywność i wodę.

Potrzeba posiadania takiej jednostki została zaakcentowana w strategii narodowej i dla opracowania koncepcji okrętu wsparcia powołano specjalną międzyministerialną komisję. Do wyboru były dwie opcje: wybranie już istniejącej koncepcji okrętu wsparcia i stworzenie nowej - przez kanadyjskie przedsiębiorstwo BMT Fleet Technology.

Więcej: Kanada rozpoczyna zakup nowych maszyn ratowniczych

Zgodnie z analizą i oceną wykonaną przez członków rządu i specjalistów wojskowych uznano, że standard jednostki pływającej wykorzystywanej w marynarce wojennej Niemiec, zaproponowany przez koncern ThyssenKrupp Marine Systems Canada jest najbardziej optymalny biorąc pod uwagę tak potrzeby kanadyjskich sił morskich, jak i kanadyjskich podatników. Ocena była tym łatwiejsza, że Kanadyjczycy mieli możliwość osobistego zapoznania się z niemieckimi rozwiązaniami podczas wizyty w czerwcu 2012 r. w Quebec okrętu „Frankfurt am Main” typu Berlin.

Według wstępnych ocen wybranie już sprawdzonego rozwiązania jest o 15% tańsze od realizowania nowej koncepcji zaproponowanej przez BMT Fleet Technology. Ponadto podkreślono, że jeżeli w ciągu kilku lat ma pojawić się pierwsza z dwóch – trzech takich jednostek to nie można eksperymentować z samym okrętem, ale lepiej skupić się na przystosowania do własnych potrzeb tylko jego systemów pokładowych.

Więcej: Projektują oręż Kormorana

Kiedy ThyssenKrupp Marine Systems Canada przygotuje cały projekt zostanie on następnie przesłany do sprawdzenia przez stocznię Vancouver Shipyards Co. Ltd., która ma budować te okręty. Jeżeli projekt zostanie zaakceptowany, to Kanada otrzyma licencję, co ma jej pozwolić nie tylko na samodzielną budowę ale również na eksploatację i utrzymanie nowych jednostek.

Jak widać, kiedy ma się mało czasu i pieniędzy, często lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z doświadczeń innych niż budowanie czegoś od podstaw. Czy jest to prawda przekonamy się po zakończeniu pracy rozwojowej KORMORAN II.

Maksymilian Dura

 
Reklama
Reklama

Komentarze