Siły zbrojne
Kanada przerwie program Cyclone?
Kanadyjski rząd jest blisko podjęcia decyzji o anulowaniu coraz bardziej opóźniającego się programu śmigłowca morskiego CH-148 Cyclone i powoli skłania się do zakupu brytyjsko włoskich helikopterów HM-1 Merlin.
Opóźnienia w programie Cyclone są na tyle duże, że Kanada stworzyła zespół ekspertów, który ma się rozejrzeć za alternatywnym rozwiązaniem. W zespole tym jest m.in. oficer z kanadyjskich sił powietrznych, który ostatnio wizytował w Wielkiej Brytanii bazę lotnictwa morskiego, by obejrzeć śmigłowiec Royal Navy HM1 Merlin.
Sprawa jest o tyle poważna, że Merlin wywodzi się ze śmigłowca CH-149 Cormorant, który już jest wykorzystywany przez kanadyjskie służby SAR, a obie te maszyny są rozwinięciem śmigłowca EH-101.
Oficjalnie rząd odmawia podania szczegółów poza deklaracją, że będzie robił wszystko by kanadyjskie siły zbrojne otrzymały sprzęt, który jest im potrzebny i za najlepszą cenę.
To następne ostrzeżenie dla koncernu Sikorsky, który nie potrafi dostarczyć zamówionych u niego 28 śmigłowców Cyclone. Propozycja producenta by odebrać helikoptery nie w pełni wyposażone i dopiero później je doprowadzić do stanu zgodnego z wymaganiami nie uzyskała aprobaty władz Kanady.
Producent Merlina – europejski koncern AugustaWestland oficjalnie twierdzi, że nie otrzymał od Kanadyjczyków zapytania w sprawie śmigłowców, ale podkreślił, że jest gotowy do współpracy. Tym bardziej, że startował w tym przetargu prawie 10 lat wcześniej i wygrał z Sikorskym, by później, po zmianie rządu w Kanadzie stracić ten kontrakt na rzecz konkurenta.
Ja
Przyklad ze nieracjonalnosc nie zna narodowosci. Kanadyjczycy uzywaja smiglowcow AW101 juz jako ratownicze wiec zakup wersji bojowej bylby racjonalny, podejrzana wrecz wydaje sie zmiana stanowiska wowczas po zmianie rzadu..