Reklama

Siły zbrojne

Irlandia: Łodzie uzbrojone w technologii stealth

fot. Safehaven Marine
fot. Safehaven Marine

Irlandzka stocznia Safeheaven Marine Ltd. opracowała trudnowykrywalne dla radarów, szybkie i uzbrojone łodzie motorowe – inteceptory.

Reklama

Stocznia Safehaven Marine wdrożyła do produkcji wielozadaniową jednostkę nawodną „Barrakuda” SV-11-13, zdolną do przerzutu komandosów i wyprodukowaną w technologii i technice stealth. Została opracowana z myślą o działaniach w rejonach przybrzeżnych (zwłaszcza do ochrony jednostek pływających na redach, kotwicowiskach i w portach), do zwalczania zagrożeń asymetrycznych oraz patrolowania na morzu i w ujściach rzek.

Jest to więc łódź, która może być zaadoptowana dla potrzeb „Zintegrowanego systemu ochrony sił morskich w portach, redach i na kotwicowiskach pk. Ostryga” planowanego do zbudowania dla Marynarki Wojennej RP.

Szczegółowe parametry taktyczno-techniczne jednostek „Barrakuda” oraz możliwości ich uzbrojenia są niejawne i mogą mieć do nich dostęp jedynie upoważnieni przedstawiciele sił zbrojnych. Wiadomo jednak, że uzbrojenie (zdalnie sterowany karabin 12,7 mm lub granatnik 40 mm) jest ukryte we wnętrzu nadbudówki i wysuwane tylko w momencie, gdy trzeba go użyć (technika stealth). Kadłub jest zbudowany z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym. Interceptor jest napędzany dwoma silnikami strumieniowymi i ma prędkość maksymalną większą niż 30 w.

Stocznia Safehaven Marine jest zlokalizowana w Irlandii jednak jej właścicielami oraz pracownikami w 90% są Polacy. Wcześniej dostarczyła Marynarce Wojennej cztery motorówki hydrograficzne WILDCAT 40.

Reklama
Reklama

Komentarze (16)

  1. krymek

    to będziecie mieli teraz dużo pracy,słyszałem o pewnym kontrakcie na barrakudy,niedawno byłem u chłopaków i widziałem łodzie są super,gratulacje

    1. albert

      to ciekawe ja słyszałem,że nie mają zamówień,ostatnio były zwolnienia i mają dużo reklamacji na złą jakość wykonywania kadłubów i innych prac

  2. MaxiKing

    Wszystko idzie nie tak

  3. Pikuś

    to nie tak

  4. mops

    Mój znajomy,też mówił,że stocznia w Irlandii należy do polaka ze Stryszawy,podobno jest to bardzo mądry człowiek.Jest po studiach,ma tytuł inżyniera szkutnictwa i jest w trakcie robienia doktoratu,niedługo ma wydać swoją książkę i wykładać w Irlandii na uczelni.

    1. Paweł

      Ze Stryszawy pracuje tam kilka osób jednak właściciel urodził się w Anglii ale od 35 lat mieszka w Irlandii. Pan Kowalski to syn polskiego żołnierza Szczepana Kowalskiego -uczestnika walk pod Falaise czyli żołnierza 1 dywizji pancernej gen.Maczka. Historia zatacza koło.

    2. misiek

      ale namieszane. Ze Stryszawy pracuje tam Kazek Bury. Super gościu i może ktoś pomylił bo on faktycznie zarządza brygadami ludzi i pracą. A stocznia należny do Franka. Super ludzie. pracowałem tam przez chwile ale żona zarządziła powrót do domu. teraz mogę tylko oglądać jak chłopaki działają.

  5. emerytowany oficer MW

    miałem zaszczyt poznać pana Kowalskiego, właściciela stoczni, polskiego przedstawiciela stoczni i jej polskich pracowników. Uważam, że to wyjątkowo zdolni i pracowici ludzie. Proszę zresztą wejść na stronę stoczni Safehaven Marine i zobaczyć co potrafią. Może właśnie dlatego że są w Irlandii i nie są niszczeni przez system podatkowy i ZUS mają takie osiągnięcia.

  6. Molibden

    nareszcie coś nowego. Z tego co wyczytałem, to istnieje wersja bezzałogowa. Jeśli tak to możemy mieć istotny argument przeciw wrogim planom FR.

  7. Jester

    Panie redaktorze! Kto będzie adoptował łódź? Jaki sąd zgodzi się na takie przysposobienie? Czy jest to zgodne z prawem?

    1. szpunk

      Jakiś krążownik ją przysposobi a sąd klepnie, najważniejsze jest dobro dziecka.

    2. Kilo

      Matki chrzestne w wieku produkcyjnym wyjechały za granice (do Irlandii między innymi), to co zostaje? Adopcja.

  8. Ed

    W Irlandii zarejestrowałem własną działalność gospodarczą i firmę w 10 minut przez internet i w miesiąc po zamieszkaniu tam. Przeczytajcie to biurokraci z UrzSk. oraz specjaliści od "przyjaznego państwa" i zacznijcie myśleć...

  9. Kilo

    "zwalczania zagrożeń asymetrycznych " - jakie zagrożenie asymetryczne jest wyposażone w radar? Chyba, że to my mamy być asymetryczni jak, nie przymierzając, niedobitki armii Saddama...

  10. roger

    Silnik strumieniowy? To bedzie ze 3Ma, a nie 30w.

  11. roger

    Silnik strumieniowy? To bedzie ze 3Ma, a nie 30w.

  12. Olender

    To jest "PARODIA"... stocznia w Irlandii założona przez Polaków... Ciekawe dlaczego nie mogli jej założyć w Polsce?

    1. Franek Kimono

      Bo w Irlandii kolego państwo pomaga przedsiebiorcom a nie ich niszczy. Tutaj wszystko jest latwiejsze i przyjemniejsze (oprócz pogody :/ )

    2. knp

      Podatki i biurokracja

    3. Vertigo

      Może przez nasz system podatkowy i urząd skarbowy, który niszczy podobne firmy dla czystej satysfakcji

  13. Adaptacja

    Łódź nie może być "zaadoptowana" - adoptuje się dzieci. Adopcja i adaptacja to różne sprawy :)

  14. grogreg

    Ten reling to aż tak bardzo stealth nie jest

    1. kuba W

      Mam nadzieje ze jest wykonany z jakiegos plastiku a nire z metalu.

  15. zdzich

    Super koncepcja.Brawo.Po dopracowaniu będzie to coś.

  16. KDT

    Powinien mieć jeszcze silnik hybrydowy, żeby na elektryku podejść cichaczem w nocy do celu, na który komandosi mieliby robić abordaż...

Reklama