Reklama

Siły zbrojne

Indyjskie myśliwce wystartują z drogi ekspresowej. Kolejny kraj korzysta z DOL

Fot. Tech. Sgt. Keith Brown/USAF.
Fot. Tech. Sgt. Keith Brown/USAF.

Indyjskie Siły Powietrzne planują po raz pierwszy w swojej historii wykorzystać drogę publiczną do operacji lotniczych. Z blisko trzykilometrowego odcinka powstającej drogi ekspresowej Agra – Lucknow mają operować samoloty bojowe. W 2010 roku starty i lądowania myśliwców z dróg publicznych pokazali podczas ćwiczeń piloci Sił Powietrznych Pakistanu.

Indyjskie Siły Powietrzne planują wykorzystanie jako zapasowego lotniska dla myśliwców blisko trzykilometrowego odcinka powstającej drogi ekspresowej Agra - Lucknow w stanie Uttar Pradesh na północy kraju. Przedstawiciele sił powietrznych i władz odpowiedzialnych za budowę trasy ekspresowej chcą w tym celu wybrać fragment trasy pozbawiony słupów elektrycznych, masztów czy wież telefonii komórkowej.

Jak pisze Defence News India, w rejonie ma zostać rozmieszczony przenośny system lamp do naprowadzania samolotów na pas startowy. Jako potencjalny problem przedstawiciele wojska wskazują szerokość drogi, która wynosi ok. 50 m i jest dwukrotnie węższa od lotnisk, z których na co dzień startują indyjskie myśliwce. Indie do tej pory nie korzystały z tej formy wykorzystywania dróg publicznych,  a jedną z przyczyn był ich bardzo zły stan techniczny.

Główny rywal Indii – Pakistan przeprowadził natomiast podczas ćwiczeń w 2010 roku próbne starty i lądowania myśliwców F-7P oraz Mirage z autostrady Islamabad – Lahore.

Koncepcja Drogowych Odcinków Lotniskowych na przykładzie Polski została opisana na łamach Defence24.pl.

Andrzej Hładij

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. an

    Pod Szczecinem jest na drodze idącej od S3 na Chociwel, jeszcze pare lat temu wykorzystywane do ćwiczeń. Następne w zach-pom jest nad morzem, pomiędzy Łukęcinem a Pobierowem.

  2. neo82

    Też powinniśmy zainwestować w samoloty zdolne do operowania z dróg ekspresowych czy autostrad w naszym położeniu geograficznym to konieczność absolutna, do tego dochodzi fakt że 2/3 naszego kraju jest w zasięgu rosyjskich systemów opl.

    1. Greenhead

      Kazdy samolot moze. Gripen chyba jest najlepiej do tego stworzony, zreszta niech ktoś powie ze,Szwedzi lipę robia:-)

  3. havoc82

    Panowie. Polska aktualnie nie ma żadnego DOLu zdatnego do użytku. Za czasów UW i w pierwszej połowie lat 90 było ich kilka. Piloci aktywnie szkoli się w działaniach z tego typu drogi startowej. Teraz można oglądać jedynie ich pozostałości. Do operowania z DOL wcale nie potrzeba specjalnej konstrukcji maszyny, jak napisałaś przedmówca.

    1. Grzegorz

      Ale potrzebny jest reżim "czystego pasa". Wówczas nawet szesnastki wykonają operację.

  4. qaz

    Ile polska ma DoR-ów i gdzie są?

    1. kroon

      naście

    2. fx

      Tyle ile autostrad czy dróg szybkiego ruchu. W dzisiejszych czasach przygotowanie lądowiska gdy ma się odpowiedni sprzęt to 5 minut.

    3. nikt2

      F16 nie wystartuja z "drogi" nie nadaje sie do tego. Migi, piloci nie cwicza, su22 tez...

Reklama