Reklama

Siły zbrojne

Indyjskie myśliwce wystartują z drogi ekspresowej. Kolejny kraj korzysta z DOL

Fot. Tech. Sgt. Keith Brown/USAF.
Fot. Tech. Sgt. Keith Brown/USAF.

Indyjskie Siły Powietrzne planują po raz pierwszy w swojej historii wykorzystać drogę publiczną do operacji lotniczych. Z blisko trzykilometrowego odcinka powstającej drogi ekspresowej Agra – Lucknow mają operować samoloty bojowe. W 2010 roku starty i lądowania myśliwców z dróg publicznych pokazali podczas ćwiczeń piloci Sił Powietrznych Pakistanu.

Indyjskie Siły Powietrzne planują wykorzystanie jako zapasowego lotniska dla myśliwców blisko trzykilometrowego odcinka powstającej drogi ekspresowej Agra - Lucknow w stanie Uttar Pradesh na północy kraju. Przedstawiciele sił powietrznych i władz odpowiedzialnych za budowę trasy ekspresowej chcą w tym celu wybrać fragment trasy pozbawiony słupów elektrycznych, masztów czy wież telefonii komórkowej.

Jak pisze Defence News India, w rejonie ma zostać rozmieszczony przenośny system lamp do naprowadzania samolotów na pas startowy. Jako potencjalny problem przedstawiciele wojska wskazują szerokość drogi, która wynosi ok. 50 m i jest dwukrotnie węższa od lotnisk, z których na co dzień startują indyjskie myśliwce. Indie do tej pory nie korzystały z tej formy wykorzystywania dróg publicznych,  a jedną z przyczyn był ich bardzo zły stan techniczny.

Główny rywal Indii – Pakistan przeprowadził natomiast podczas ćwiczeń w 2010 roku próbne starty i lądowania myśliwców F-7P oraz Mirage z autostrady Islamabad – Lahore.

Koncepcja Drogowych Odcinków Lotniskowych na przykładzie Polski została opisana na łamach Defence24.pl.

Andrzej Hładij

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. an

    Pod Szczecinem jest na drodze idącej od S3 na Chociwel, jeszcze pare lat temu wykorzystywane do ćwiczeń. Następne w zach-pom jest nad morzem, pomiędzy Łukęcinem a Pobierowem.

  2. neo82

    Też powinniśmy zainwestować w samoloty zdolne do operowania z dróg ekspresowych czy autostrad w naszym położeniu geograficznym to konieczność absolutna, do tego dochodzi fakt że 2/3 naszego kraju jest w zasięgu rosyjskich systemów opl.

    1. Greenhead

      Kazdy samolot moze. Gripen chyba jest najlepiej do tego stworzony, zreszta niech ktoś powie ze,Szwedzi lipę robia:-)

  3. havoc82

    Panowie. Polska aktualnie nie ma żadnego DOLu zdatnego do użytku. Za czasów UW i w pierwszej połowie lat 90 było ich kilka. Piloci aktywnie szkoli się w działaniach z tego typu drogi startowej. Teraz można oglądać jedynie ich pozostałości. Do operowania z DOL wcale nie potrzeba specjalnej konstrukcji maszyny, jak napisałaś przedmówca.

    1. Grzegorz

      Ale potrzebny jest reżim "czystego pasa". Wówczas nawet szesnastki wykonają operację.

  4. qaz

    Ile polska ma DoR-ów i gdzie są?

    1. kroon

      naście

    2. fx

      Tyle ile autostrad czy dróg szybkiego ruchu. W dzisiejszych czasach przygotowanie lądowiska gdy ma się odpowiedni sprzęt to 5 minut.

    3. nikt2

      F16 nie wystartuja z "drogi" nie nadaje sie do tego. Migi, piloci nie cwicza, su22 tez...