Siły zbrojne
Hinduski przetarg na lekkie samoloty transportowe pojedynkiem dwóch gigantów
![Jednym z dwóch kandydatów do zwycięstwa w Indiach jest europejski C-295M, eksploatowany m.in. w Polsce – fot. Łukasz Pacholski](https://cdn.defence24.pl/2021/05/23/800x450px/fGohEcQ2DKrLdyQasALtjTNu5yhPbwqnJl5ZZUJO.dfjr.jpg)
Ministerstwo Obrony Indii ogłosiło, że program zakupu 56 lekkich samolotów transportowych przeznaczonych dla lotnictwa wojskowego tego kraju rozstrzygnie się pomiędzy dwójką wielkich producentów – włoskiego Alenia Aermacchi oraz europejskiego EADS.
Wartość potencjalnej umowy może sięgnąć 2,5 mld dolarów. Nowe samoloty zastąpią dotychczas używane lekkie samoloty transportowe Avro HS-748. Po analizie przesłanych dokumentów przez producentów, okazało się iż tylko para z Europy spełnia wszystkie wymagania merytoryczne oraz techniczne. Alenia oferuje Indiom sztandarowy produkt – C-27J Spartan, a EADS produkowany przez hiszpańską CASĘ C-295M.
Przeczytaj także: Amerykanie poszukują następców dla afgańskich C-27A Spartan
Ze względu na chęć dywersyfikacji dostawców, Indie zrezygnowały z oferty rosyjskiej zakładającej budowę całkowicie nowej konstrukcji za fundusze hinduskie.
Przeczytaj również: Hindusi wybierają lekkie samoloty transportowe
Dla C-27J oraz C-295M walka o hinduski kontrakt będzie kolejnym pojedynkiem. Obie konstrukcje są obecnie dominatorami na rynku, walcząc w każdym przetargu na świecie. W przypadku Indii umowa ma opiewać na 56 samolotów, spośród których 16 ma dostarczyć producent, a pozostałe powstać na licencji w Indiach.
(ŁP)