Reklama

Siły zbrojne

Samolot Textron Scorpion w locie nad Wielką Brytanią - fot. Textron

Farnborough: Lekki samolot Scorpion przebył Atlantyk

Prototyp lekkiego samolotu bojowego Scorpion przebył Atlantyk w drodze na salon lotniczy Farnborough w Wielkiej Brytanii. Maszyna przeleciała niemal dziewięć tysięcy kilometrów z zakładów w Wichita w stanie Kansas, do bazy lotniczej RAF Fairford.

Samolot 1 lipca opuścił USA i przez Kanadę, Grenlandię i Islandię dotarł do Edynburga w Szkocji, skąd ostatecznie przeleciał do bazy lotniczej Fairford. W sumie to ponad 8,7 tysięcy kilometrów które Scorpion przebył bez większych problemów, pokonując tym samym Atlantyk. Jedyne opóźnienie, jak mówią przedstawiciele firmy Textron, było spowodowane złymi warunkami atmosferycznymi.

Jest to kolejny dowód na dojrzałość konstrukcji, która powstała w ekspresowym czasie. Pierwszy lot samolotu Scorpion miał miejsce w grudniu 2013 roku. Obecnie jest on już w stanie pokonać niemal 9 tysięcy kilometrów i zaprezentować się podczas jednej z największych imprez lotniczych na świecie.

Lekki samolot bojowy Scorpion powstał w firmie Textron Air Land. Jego konfiguracja przypomina klasyczny myśliwiec 4. generacji. Jest on jednak maszyną mniejszą gabarytowo, posiadającą proste skrzydła, oznaczające zdolność jedynie do lotów poddźwiękowych (prędkość maksymalna 833 km/h i pułap 14.000 metrów). Udźwig Scorpiona będzie stosunkowo niewielki i wyniesie 2,8 tony.

W założeniu Scorpion będzie wykorzystywany do wsparcia działań antyterrorystycznych, przeciwpartyzanckich lub zwalczania przemytu narkotyków, a także ochrony granic i patrolowania akwenów morskich. W porównaniu do klasycznych myśliwców wielozadaniowych, ma się on charakteryzować znacznie niższymi kosztami zakupu i eksploatacji, jednak nie będzie kwalifikował się do udziału w pełnoskalowym konflikcie zbrojnym.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (7)

  1. Adam

    Dlaczego by nie wznowic programu PZL-230 ? 80-120 sz dla lotnictwa by sie przydalo zeby zastapic suki w ciagu czterech lat moglibysmy miec wlasny POLSKI samolot bojowy ! skad wziasc pieniadze na to ? czy nas naprawde nie stac na przeznaczenie 0.02 % budrzetu na Polski przemysl ? napewno samolot bojowy bardzie przydal niz nowe okrety dla MW co jak co ruskie z wody nas atakowac nie musza (Krolewiec).

    1. BieS

      Pisz po polsku i zwracaj uwagę na ortografię, a z PZL-230 daj sobie spokój.

  2. polmurzyn

    Zwrócę uwagę na ciekawy samolot Bielik pana Margańskiego, który to odrzutowiec nawet latał. Kolejna zmarnowana szansa. W tym mamy mistrzostwo świata, tak jak w marnowaniu potencjału ludzi na rzecz osobników z tzw.plecami. Stare układy zniszczyły potencjał Polski i nią samą.Może Ukraińcy wykorzystają swą szanse; robią właśnie lustrację i wycinkę szpiegów,zwalczyć chcą korupcję i nawet się modlą.Ostatnio polityka do śmietnika wrzucili.

  3. Obywatel IV RP

    Trochę przypomina naszą Irydę.

    1. rabarbarus

      Bo to klasyczny płatowiec z wlotami powietrza po bokach kadłuba? Iryda za to dziwnie przypominała Alpha Jeta...

  4. Mirosław Znamirowski

    Gdyby nie typowa dla polskich władz postawa typu "w Polsce nie da się", "u nas to się nie opłaci" itp. to ten artykuł mógł by być o naszym PZL-230F SKORPION.

    1. say69mat

      Zgadzam się z Panem całkowicie. Nasz PZL P-230 nie miał tyle szczęścia aby objawić swe walory w Farnborough. Choć stoi również na wystawie ... w Muzeum Lotnictwa i Kosmonautyki. To lata statycznie, tak po ... polskiemu. Wydaj się, że historia Skorpiona doskonale ilustruje obszary niewydolności instytucjonalnej naszego państwa. W zakresie promowania i czerpania korzyści z innowacyjności. Zgodnie z następującą dewizą, jak stoi, to nie lata. Jak nie lata to nie ma ... problemu.

  5. z prawej flanki

    stara ,argentyńska turbośmigłowa Puccara przenosiła dwa razy wiecej uzbrojenia ,aniżeli ten zgrabny bez wątpienia samolocik. Do walki z partyzantami czy latynoskim narkobiznesem (czyli;jedno w drugim) - w sam raz ; po co wymyślać jakieś kosztowne konstrukcje?

  6. gość

    I już wiadomo komu Hiszpańska firma sprzedała projekt polskiego PZL-230F SKORPION.

    1. Jozek123

      Co ty gadasz? Polski skorpion był w układzie kaczki!

    2. nie

      Człowieku, gdzie tu widzisz podobieństwo do skorpiona? Bo ma skrzydła? Pomyśl, to naprawdę nie boli.

  7. obserwator

    Lekki samolot wsparcia w warunkach europejskich przy niskich kosztach i wsparciu włąsnej obrony pplot.

Reklama