Reklama

Siły zbrojne

Śmigłowiec Black Hawk z zasobnikiem FN POD (pierwszy od lewej) może być wyposażony w celownik FN HUD - fot. ZM Tarnów

Eurosatory 2016: Celownik FN HUD dla Black Hawków oferowanych Polsce

Koncern FN Herstal zaprezentował celownik przezierny HUD dla śmigłowców, wraz z komputerem balistycznym, przeznaczony dla niekierowanego uzbrojenia podwieszanego. System ten jest proponowany również Polsce, jako element wyposażenia śmigłowca Black Hawk. Maszyna tego typu wraz z uzbrojeniem została zademonstrowana podczas ćwiczeń Anakonda 2016.

FN HUD może być skalowany do możliwości maszyny na jakiej zostanie zastosowany. Całość składa się z ważącego 3,5 kg wyświetlacza przeziernego HUD, wraz z układem zasilającym montowanym pod sufitem kabiny pilota, E-boxa mieszczącego komputer balistyczny i systemu przetwarzania danych (5,4 kg) oraz panelu sterującego (0,6 kg). Przy całkowitej masie poniżej 10 kg system poprawia precyzję prowadzenia ognia z niekierowanych rakiet i broni lufowej strzelającej ogniem na wprost.

W oparciu o dane balistyczne wprowadza wymaganą poprawkę punktu celowania, zależną od prędkości maszyny, zastosowanego uzbrojenia i innych czynników. Umożliwia to znaczne skrócenie czasu szkolenia pilota w zakresie prowadzenia ognia i zwiększa precyzję. Na wyświetlaczu przeziernym HUD mogą też być wyświetlane dane dotyczące amunicji, czy stanu uzbrojenia. Może on również prezentować najważniejsze dane dotyczące parametrów lotu czy awarii śmigłowca, o ile posiada on cyfrową awionikę i zostanie ona połączona z FN HUD. W takim wypadku komputer balistyczny może wykorzystać dodatkowe dane z pokładowych systemów, takie jak prędkość wiatru czy ciśnienie atmosferyczne, aby zwiększyć precyzję obliczeń balistycznych. System podaje również dane, takie jak pozostała amunicja, czy ryzyko przegrzania broni przy długotrwałym ogniu ciągłym.

W wariancie najprostszym FN HUD może działać samodzielnie, a dane dotyczące używanej broni, zasięgu i innych parametrów są wprowadzane manualnie przez pilota, z użyciem panelu sterowania. W wersji bardziej zawansowanej FN HUD łączy się z systemem sterowania uzbrojenia śmigłowca i jego awioniką, prezentując również dodatkowe dane i możliwości. Może korzystać z dalmierzy laserowych i danych z awioniki, a w przyszłości planowana jest również integracja z laserowymi wskaźnikami celów i pociskami kierowanymi laserowo jak np. APKWS.

Celownik typu FN HUD jest jedną z opcji proponowanych polskim siłom zbrojnym przez PZL-Mielec wraz ze śmigłowcem Black Hawk. Maszyna którą zaprezentowano podczas ćwiczeń Anakonda 2016 była również wyposażona w artyleryjsko-rakietowe zasobniki FN POD (uzbrojony w karabin maszynowy 12,7 mm oraz 3 rakiety 70 mm) firmy FN Herstal. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Bl@ckBirD

    Hforce w airbusie bije ten system o głowę . Może też sterować za pomocą monookularu zamontowanego do hełmu uzbrojeniem strzeleckiem i można używać do strzelania z ppk. I wszystko to na helmie thales scorpion.

  2. LeśnyDziad

    Dlaczego USA nie zaoferuje Polakom swoim sojusznikom najlepszego uzbrojenia? Dlaczego nie przedstawią śmigłowca w najlepszej konfiguracji i niezbędnym oprzyrządowaniem? Przecież jesteśmy jednymi z najwierniejszych sojuszników?

    1. Marek

      Nie zaoferowali, bo chcieliśmy produkować u siebie. Gdybyśmy chcieli kupić u nich gotowce, to sprzedaliby.

    2. Davien

      Bo najnowsze Blackhawki można kupić jedynie przez FMS Mielec ich ci nie sprzeda.

  3. AREK

    Jestem ciekaw czy je mon kupi?

  4. RR

    Jedyna forma dająca sens, to integracja z awioniką śmigłowca. Nie wyobrażam sobie wersji, w której pilot wprowadza ręcznie kierunek i prędkość wiatru oraz wilgotność powietrza. Zwłaszcza, że te rzeczy zmieniają się w czasie i miejscu.

  5. Mietek

    3,5 kg wyświetlacza? To jak pancerz na głowę czołgisty....

    1. Andrzej K.

      Ludziu ! Czytaj ze zrozumieniem. FN HUD to celownik podsufitowy zgrany z uzbrojeniem zamontowanym na śmigłowcu do strzelania na wprost, dlatego jest zarówno przeźroczysty, jak i montowany za przednią szybą kabiny, a nie na hełmie pilota. Rusz czasem mózgownicą, zanim zaczniesz klepać w klawisze.

Reklama