Reklama

Artillery Gun Module to projekt modułowego, łatwo wymiennego pomiędzy nośnikami, zintegrowanego systemu artyleryjskiego. Jest on w pełni zautomatyzowany i zapewnia duże bezpieczeństwo załodze, która może obsługiwać system bez opuszczania pojazdu. AGM posiada zdaniem producenta dużą zdolność do integracji na różnego typu nośnikach kołowych i gąsienicowych. 

KMW finansuje ten program z własnych środków. Dotąd zbudowano trzy prototypu, uzbrojone w haubice 155 mm z lufą 52 kalibrów identyczne jak zastosowane w działach samobieżnych PzH 2000. Producent zdecydował się na zbazowanie systemu na transporterze kołowym Boxer po udanych testach AGM na podwoziu gąsienicowym artyleryjskiego systemu rakietowego MLRS.

Ciężki transporter kołowy Boxer w układzie 8x8 powstał na zamówienie niemiecko-holenderskie i te kraje mogą być pierwszymi odbiorcami pojazdu w wariancie artyleryjskim. W bieżącym roku maja zostać przeprowadzone testy na niemieckim poligonie Meppen. Ciężkie podwozie kołowe Boxera, o masie ponad 30 ton, jest zdaniem specjalistów z Krauss-Maffei Wegmann na tyle stabilne, że umożliwi strzelanie w zakresie 360 stopni bez dodatkowych wsporników. Zapewni to możliwość szybkiego zajęcia stanowiska i opuszczenia go po oddaniu serii strzałów. 

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. asd

    Niemcom nie wyszło. Taka wielka wieża a mogli zamontować włoską z pojazdu Centauro 155 mm ale oczywiście Niemiecka duma i wielkopańskość nie pozwalają im na korzystanie z rozwiązań Południowych i Wschodnich które są o wiele lepsze. Niemieckie całe musi być Niemieckie bo my Niemcy potrafimy = wszystko spartolić. Ta Niemiecka wieża to jakaś pokraka artyleryjska, wielka i z daleka widoczna niepasująca kompletnie do obrysu pojazdu.

    1. Lol

      To nie ma pasowaći ładnie wyglądać, a być skuteczne... skąd takie barany się biorą? ... -.-

  2. kapral

    A co to za pokraka :/

  3. Zulu

    Czy nie lepszym i tańszym rozwiązaniem jest umieszczenie takiej wieży na opancerzonej ciężarówce, niż drogim transporterze?? Zasięg haubicy nie zmusza takiego pojazdu do wjeżdżania w teren daleko od drogi, a i miejsca w ciężarówce może być więcej.

    1. Wojtekus

      Sadze iz transporter oferuje lepsza ochrone zalogi. Podwozie ciezarowki takze zwieksza rozmiary takiego pojazdu. Jesli chodzi o lepsza ochrone i mniejszy rozmiar, to KTO wygrywa. Ciezarowka byla by o wiele tansza ale czy lepsza?

    2. podbipięta

      zgadzam się.Kto kupi to monstrum?

  4. Wojtekus

    Fajnie, Niemcom jak zwykle wszystko sie udaje i to jeszcze szybko. Napewno bedzie w produkcji o wiele wczesniej niz nasz Kryl. No i moze do tego czasu wkoncu WP zakupi amunicje o zasiegu 40 KM dla Kraba. Szkoda patrzec jak na Eurosatory przybylo konkurencji dla polskiej artyleri. Lekcja dla MON i Ministerstwa Gospodarki, nie czekajcie az wszystke procedury wdrozeniowe sa zakonczone z cala biurokracja, tylko juz dwa lata wczesniej oglaszajcie przetarg aby odrazu mozna kupowac nasz sprzet zanim sie zestarzeje. Tak na marginesie bardzo dobry pomysl bezzalogowej wiezy z automatem na platformie KTO. Ogranicza to zaloge a w tym koszta. Szkoda ze nie zobaczymy czegos takiego na Rosomaku bo nie bedzie "plywal"!