Reklama

Siły zbrojne

Euronaval 2014: Dron Camcopter z nowymi sensorami

Austriacka spółka Schiebel zaprezentowała po raz pierwszy na targach Euronaval 2014 bezzałogowy miniśmigłowiec S-100 Camcopter z zupełnie nowym, unikalnym w skali światowej zestawem pokładowych systemów obserwacji technicznej.

Prezentowany na wystawie Euronaval 2014 Camcopter był wyposażony w zestaw trzech najważniejszych sensorów, jakie mogą posiadać bezzałogowe statki powietrzne: radar, system rozpoznania elektronicznego oraz głowicę optoelektroniczną.

Bezzałogowy śmigłowiec S-100 Camcopter z antenami radaru PicoSAR oraz systemu rozpoznania elektronicznego – fot. M.Dura

Nowością nie jest jednak wykorzystanie omówionego zestawu sensorów, ale użycie ich na tak małym bezzałogowym systemie powietrznym. Miniśmigłowiec Camcopter ma bowiem niewielkie rozmiary (długość 3,11 m, szerokość 1,24 m, wysokość 1,12 m i średnica wirnika nośnego 3,4 m) oraz ważąc 110 kg może zabrać 50 kg ładunku użytecznego.

Spółka Schiebel zdołała zmieścić na bezzałogowcu Camcopter:

  • podwieszoną pod kadłubem głowicę optoelektroniczną L3 Wescam MX-10;
  • umieszczony na lewej burcie radar z syntetyczną aperturą PicoSAR włoskiej firmy Selex ES, pracujący w modach SAR i GMTI;
  • system rozpoznania elektronicznego SAGE (ESM/ELINT) firmy Selex ES z antenami umieszczonymi na obu burtach dronu.

Zestaw trzech sensorów na śmigłowcu S-100 Camcopter– fot. M.Dura

Tak więc na małym, bezzałogowym śmigłowcu udało się zintegrować zestaw sensorów, który do tego czasu można było zainstalować jedynie na największych dronach klasy HALE i MALE (wysokiego i średniego pułapu oraz dużej długotrwałości lotu).

Bezzałogowy śmigłowiec S-100 Camcopter z widoczną na prawej burcie jedną z dwóch anten systemu rozpoznania elektronicznego – fot. M.Dura

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama