Siły zbrojne
Euronaval 2012 - Tanan 300 konkurentem dla Camcoptera?
Na Euronaval pojawił się nowy konkurent dla bezzałogowego miniśmigłowca Schiebel S-100 Camcopter. Firma Cassidian (wchodząca w skład koncernu EADS) zaprezentowała swój VTOL UAV typu Tanan 300.
Wcześniej firma ta oferowała pionowzlot wielkości małego śmigłowca - Orka 1200 (o długości 6,22 m, średnicy wirnika 7,2 m, wadze 680 kg, przenoszonym ładunku 180 kg, prędkości maksymalnej 195 km/h i długości lotu 8 h).
Zapotrzebowanie na bezzałogowce mniejsze, które mogłyby działać nawet z niewielkich okrętów spowodowało, że Cassidian zaprojektował VTOL UAV typu Tanan 300, którego wyróżniającą cechą jest zastosowanie niespotykanego na tej klasy aparatach silnika diesla (opracowanego przez EADS). Tanan 300 ma długość 4,3 m, wysokość 1,2 m i średnicę wirnika 5 m. Silnik ten pozwala na osiągnięcie prędkości 150 km/h, pułapu 2 km i długości lotu 8 h przy prędkości marszowej 100 km/h. System łączności zabezpiecza działanie bezzałogowca w odległości 180 km. Tanan 300 waży mniej niż Orka 1200 (300 kg) i może przenosić ładunek 50 kg. Standardowo jest to głowica optoelektroniczna z tym, że zamontowana inaczej niż na innych VTOL (została przesunięta pod koniec kadłuba). Pozostały przenoszony ładunek zależy jedynie od woli zamawiającego.
Propozycja EADS jest o tyle interesująca, że pojawia się w momencie, gdy w programie Camcopter zaczęły pojawiać się problemy. Najpierw w majowym wypadku miniśmigłowca Schibel S-100 w Południowej Korei zginęła jedna osoba i dwie inne zostały ranne, następnie w sierpniu u wybrzeży Afryki zaginęła maszyna wykorzystywana przez francuski okręt L’Adroit (której nazwę zamieniono na Serval).
(MD)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie