Siły zbrojne
Dwa specjalne CV-22 Osprey przystosowane do ekstremalnych warunków wylądowały w Anglii

Na lotnisku RAF Mildenhall w Anglii wylądowały pierwsze dwie maszyny CV-22B Osprey należące do elitarnej 7th Special Operations Squadron.
Maszyny te stanowią pierwszą falę spośród 10 CV-22B, które trafią przed końcem 2014 roku do 7 Special Operation Squadron, należącej do US Air Force 352nd Special Operations Group. Jest to specjalna grupa sił powietrznych, której podstawowymi zadaniami jest wsparcie, zaopatrzenie i transport amerykańskich jednostek specjalnych, oraz misje C-SAR (Combat Search And Rescue), czyli bojowe akcje ratunkowo-ewakuacyjne. Osprey’e zastąpiły w tej formacji wycofane śmigłowce MH-53 Pave Low, znacznie poprawiając możliwości operacyjne. Jest to element trwającego procesu modernizacji i przezbrojenia tej specjalistycznej formacji. Oprócz CV-22B jednostka wzbogaca się o specjalistyczną wersję samolotów C-130 Herkulesów oznaczoną MC-130J Commando II.
Więcej: Samolot pionowego startu i lądowania V-22 Osprey w służbie Symbol zmian w lotnictwie wojskowym XXI wieku
Wróćmy jednak do CV-22B Osprey. Jest to specjalna wersja wykorzystywanego przez Piechotę Morską samolotu pionowego startu V-22, przystosowana do wykonywania specjalnych zadań w ekstremalnych warunkach. CV-22B został wyposażony w radar śledzący rzeźbę terenu, system wizualizujący w podczerwieni, oraz system noktowizyjny, pozwalające maszynom tego typu operować na niskim pułapie w każdych warunkach, dniem lub nocą. Systemy ostrzegawcze i przeciwrakietowe pozwalają bezpiecznie operować na linii frontu, jak również poza liniami wroga. Uzbrojenie tego samolotu stanowi jedynie jeden karabin maszynowy, umieszczony na tylnej rampie. Możliwość tankowania w locie zapewnia niemal nieograniczony zasięg.
Więcej: Kontrakt na Ospreye
Dzięki połączeniu prędkości i zasięgu klasycznego samolotu ze zdolnością pionowego startu, maszyny typu CV-22B Osprey zapewniają znacznie większą wszechstronność niż stosowane dotychczas w tej roli ciężkie śmigłowce MH-53M Pave Low.
(JS)
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!