Reklama
  • Wiadomości

Dron X-47B wylądował na lotniskowcu. Nowy rozdział ery bezzałogowców [wideo]

Bezzałogowy samolot X-47B Unmanned Combat Air System (UCAS) wykonał 10 lipca 2013 roku, nie jedno, ale dwa udane lądowania z użyciem lin hamujących na lotniskowcu USS George H.W. Bush. Wystartował też dwukrotnie z użyciem katapulty lotniskowca.

Bezzałogowy X-47B podczas pierwszego lądowania na pokładzie lotniskowca – fot. US Navy
Bezzałogowy X-47B podczas pierwszego lądowania na pokładzie lotniskowca – fot. US Navy
Był to pierwszy w historii przypadek lądowania bezzałogowego statku powietrznego na pokładzie lotniskowca z użyciem standardowego systemu lin hamujących, stosowanego przez standardowe odrzutowce pokładowe. Pierwsze próby hamowania za pomocą lin, lecz umieszczonych na lotnisku służącym do prób, odbyły się z udziałem tej maszyny w maju bieżącego roku. Więcej: Bezzałogowiec X-47B wystartował z amerykańskiego lotniskowca [wideo] 10 lipca samolot bezzałogowy noszący oznaczenie kodowe "Salty Dog 502" i numer boczny 502 wystartował z bazy US Navy w Patuxent River. Po 35 minutach X-47B precyzyjnie wylądował na pokładzie USS George H.W. Bush na wodach Atlantyku u wybrzeży Virginii. Hak Drona zaczepił za linę nr 3, która wyhamowała UAV poruszającą się z prędkością 145 węzłów na odcinku niespełna 100 metrów. http://youtu.be/cPaH8CCtRVU Maszyna została niezwłocznie obsłużona przez ekipy techniczne okrętu i wysłana ponownie w powietrze za pomocą pokładowej katapulty. Następnie wykonała drugie, perfekcyjne podejście do lądowania. Po drugim udanym starcie z katapulty system autodiagnostyczny X-47B wykrył zakłócenia w pracy sytemu nawigacyjnego i maszyna musiała lądować na zapasowym lotnisku, na wyspie Wallops. Po usunięciu usterek X-47B powróci na pokład USS Gorge H.W. Bush, z którego pokładu będzie wykonywał loty testowe, podczas co najmniej tygodniowego rejsu. Jest to element trzeciej, ostatniej fazy trwających od 8 miesięcy testów morskich, mających ostatecznie potwierdzić przydatność UAV tego rodzaju i ich zdolności do operowania z lotniskowców. Więcej: Dron X-47B wylądował z użyciem liny hamującej. Northrop Grumman zyskuje przewagę w konkursie US Navy X-47B nie stanie się nigdy maszyną bojową, lecz po testach jego eksploatacja się zakończy. Jednak doświadczenia i rozwiązania wypracowane podczas 6 lat trwania projektu zostana wykorzystane przy programie Unmanned Carrier-Launched Surveillance and Strike (UCLASS), czyli Bezzałogowego Pokładowego (pojazdu latającego) Rozpoznawczego i Szturmowego. (JS)      
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama