Reklama

Siły zbrojne

Dostawy nowej transzy samolotów F-16C/D do Omanu rozpoczęte

Samolot F-16C przeznaczony dla sił powietrznych Sułtanatu Omanu. Docelowo na ich wyposażeniu znajdzie się 24 samolotów F-16C/D w nowoczesnej konfiguracji, w tym 12 samolotów nowej partii oraz 12 zmodernizowanych, dostarczonych w latach 2005 – 2006. Fot. Elizabeth L. Kaszynski/Lockheed Martin
Samolot F-16C przeznaczony dla sił powietrznych Sułtanatu Omanu. Docelowo na ich wyposażeniu znajdzie się 24 samolotów F-16C/D w nowoczesnej konfiguracji, w tym 12 samolotów nowej partii oraz 12 zmodernizowanych, dostarczonych w latach 2005 – 2006. Fot. Elizabeth L. Kaszynski/Lockheed Martin

Lockheed Martin poinformował o zaakceptowaniu przez Sułtanat Omanu pierwszej partii zamówionych samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 50.

Ceremonia przekazania samolotów F-16 Królewskim Siłom Powietrznym Omanu (RAFO) odbyła się w zakładach Lockheed Martina w Fort Worth po przeprowadzeniu serii prób w locie. Zostaną one dostarczone do Omanu jeszcze w bieżącym roku. Na wyposażenie sił powietrznych Sułtanatu Omanu trafić ma łącznie 12 myśliwców F-16C/D Block 50.

Samoloty, które trafią do Omanu mają konfigurację charakterystyczną dla najnowszych serii F-16C/D Block 50/52 i są wyposażone m.in. w stacje radiolokacyjne AN/APG-68(V)9 o zwiększonym zasięgu wykrywania celów, zasobniki rozpoznawcze Goodrich DB-110, nahełmowe systemy celownicze JHMCS czy systemy walki elektronicznej AIDEWS. Istotną różnicą w ich wyposażeniu w stosunku do polskich Jastrzębi jest silnik General Electric F110-GE-129, standardowy dla samolotów wersji Block 50.

Oman jest użytkownikiem myśliwców F-16C/D od 2005 roku, kiedy to na wyposażenie RAFO trafiło łącznie 12 samolotów F-16C/D Block 50. Jednocześnie z zakupem drugiej transzy maszyn tego typu prowadzone są prace modernizacyjne obejmujące samoloty pierwszej partii. Docelowo wszystkie F-16 znajdujące się na uzbrojeniu sił powietrznych Omanu będą wyposażone według standardu przewidzianego dla najnowszych maszyn F-16C/D Block 50. Dostawy nowych F-16 do Omanu mają potrwać do 2016 roku.

(JP)

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Scooby

    Czas zmodernizować nasze F-16 .

    1. Senior

      Siły Powietrzne mają konfiguracje taką jak Oman (tylko silnik PW). Ale czas na krok do przodu, co by nie mówić te samoloty mają już 8 lat. Procedury przetargowe i zaraz stuknie 10 lat. Kraje, które kupowały F-16 tuż przed Polską (Singapur, Korea, Grecja) już modernizują lub prowadzą rozmowy na ten temat.

    2. jmw

      Niezbędna jest wymiana radaru na AESA typu SABR jakie mają w ramach modernizacji zostać zamontowane na amerykańskich F-16. Naszym F-16 przydałby się też pokładowy system IFTS. Te modernizacje są niezbędne aby w ciągu kilku następnych lat utrzymać wysoki poziom możliwości bojowych Jastrzębi.

  2. kktomek

    Silniki GE lepiej spisują się w gorącym klimacie i na małej wysokości, pewnie dlatego wybrali tą wersję. Z drugiej strony silniki Pratt&Whitney są chwalone za pracę w większych wysokościach i podczas dużych kątów natarcia.

    1. Scooby

      jaki jest średni pułap pracy f-16 i jakie wysokości stosuje się w poszczególnych fazach i zadaniach bojowych ? Chce sobie obliczyć optymalne parametry naziemnego zestawu OPL.