Reklama

Siły zbrojne

Fot. US Air Force

Dodatkowe Super Tucano dla Afganistanu

US Air Force zamówiły dodatkowe 6 lekkich samolotów szturmowych A-29 Super Tucano, które przeznaczone są dla afgańskich sił powietrznych. Samoloty dostarczy firma Sierra Nevada Corp. wraz z producentem, brazylijskim koncernem Embraer. Tym samym liczba zakupionych przez USA maszyn Super Tucano dla Afganistanu wzrosła do 26. 

Firma Sierra Nevada Corp. poinformowała o zamówieniu ze strony US Air Force na kolejne 6 samolotów Super Tucano w wariancie bojowym przeznaczonych dla Afganistanu. Nie podano terminu dostawy ani jej wartości. Jest to poszerzenie zakresu programu Light Air Support, mającego na celu dostawy samolotów wspierających afgańskie siły zbrojne w walce z rebeliantami. Wcześniejszy kontrakt o wartości 427 mln dolarów obejmował szkolenie personelu, wsparcie eksploatacji oraz dostawę 20 samolotów A-29 do końca 2018.

Czytaj też: Szturmowe Super Tucano przyleciały do Afganistanu [WIDEO]

Pierwsze cztery samoloty dostarczono do Afganistanu w styczniu 2016 roku. Afgańskie dowództwo wykorzystuje A-29 Super Tucano głównie do wykonywania precyzyjnych uderzeń na punkty oporu, wykorzystując broń kierowaną laserowo. Maszyny mają stanowić trzon afgańskiego lotnictwa, które będzie odpowiedzialne za wsparcie jednostek rządowych w walkach z ugrupowaniami terrorystycznymi.

A-29 Super Tucano jest modernizacją brazylijskiego samolotu EMB 314, produkowanego przez koncern Embraer.  Uzbrojone są w dwa karabiny maszynowe kalibru 12,7 milimetra w skrzydłach, a do tego dysponują węzłami pod skrzydłami i kadłubem, gdzie mogą przenosić 34 rodzaje amunicji, wykorzystując jednocześnie trzy spośród nich. Przy czym, jak zapewnia producent, samolot może przenosić uzbrojenie o masie do 1500 kilogramów (bomb, rakiet kierowanych i niekierowanych). 

W przyszłości Super Tucano ma szanse trafić nie tylko dla sił powietrznych Afganistanu ale także na wyposażenie US Air Force. Brazylijski samolot jest obok AT-6B Wolverine jedną z dwóch maszyn, które spełniły podstawowe wymagania postawione w programie lekkiego samolotu szturmowego OA-X. Jeśli producenci wydadzą na to zgodę turbośmigłowe maszyny szturmowe AT-6B oraz A-29 będą mogły już w przyszłym roku wziąć udział w faktycznych działaniach przeciwko różnym grupom terrorystycznym – w tym przede wszystkim przeciwko tzw. Państwu Islamskiemu. 

Lekkie samoloty szturmowe mają umożliwić Amerykanom ograniczenie kosztów prowadzenie misji bezpośredniego wsparcia wojsk, które dziś realizują wielozadaniowe myśliwce takie jak F-15E, F-16 czy F/A-18. Maszyna wybrana w programie OA-X będzie też mogła wykonywać niektóre zadania, które dziś realizują uzbrojone drony MQ-1 i MQ-9. 

Czytaj też: Dwa typy lekkich szturmowców polecą na wojnę z Państwem Islamskim?

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. skdorirjrr

    Embraer miał więcej samolotów wsparcia ogniowego vel lekkich szturmowców. Swoją drogą USA miało kiedyś AD-1 Skyraider pewnie by się przydały

Reklama