Siły zbrojne

Defender-Europe 20: Bradleye przekroczyły Wstęgę [FOTO]

Fot. U.S. Army
Fot. U.S. Army

W czasie trwających obecnie międzynarodowych ćwiczeń DEFENDER-Europe 20+ jednym z najważniejszych ćwiczonych zagadnień jest pokonywanie przeszkód wodnych oraz współdziałanie różnych rodzajów wojsk. Jednym ze ćwiczonych scenariuszy było przekraczanie przez amerykańskie bojowe wozy piechoty M2 Bradley przeszkody wodnej po polskim parku pontonowym PP-64 Wstęga.

Przeprawę mostową na jeziorze Zły Łęg w pobliżu Drawska Pomorskiego zbudowali żołnierze z 2 pułku inżynieryjnego, 2 pułku saperów i 5 pułku inżynieryjnego. Udział polskich wojsk inżynieryjnych ma kluczowe znaczenie dla szybkiego i sprawnego przemieszczania się na terenie naszego kraju wydzielonych komponentów sił sojuszniczych. Dotyczy to również tych ćwiczeń w których doskonalone jest międzynarodowe współdziałanie różnych rodzajów sił w pokonywaniu przeszkód wodnych. Znacząca ich liczba jest rozrzucona na terenie naszego kraju, co ma strategiczne znaczenie w czasie potencjalnych działaniach zbrojnych.

image
Fot. 12 SDZ
image
Fot. 12 SDZ

Jednym z kluczowych epizodów ćwiczeń DEFENDER-Europe 20 Plus było przygotowanie przez polskich saperów przeprawy głównych sił i środków, a także uchwycenie i umocnienie przyczółków podczas ich przeprawy. Biorące udział w ćwiczeniach amerykańskie bojowe wozy piechoty M2 Bradley ze względu na swoją masę oraz brak zdolności do pływania (w przeciwieństwie do polskich BWP-1) nie były w stanie samodzielnie pokonać przeszkody wodnej. Wsparcie inżynieryjne w zakresie przeprawy wodnej zapewnił im będący na wyposażeniu polskich saperów park pontonowy PP-64 Wstęga. Operacje pokonywania jeziora rozpoczęto 6 czerwca br., skutecznie przerzucając na jego drugi brzeg amerykańskie wozy bojowe.

image
Fot. 12 SDZ 
image
Fot. 12 SDZ 

PP-64 Wstęga, która jest obecnie nadal podstawowym systemem przeprawowym w rękach polskich saperów, jest już mocno przestarzały i mały efektywny. Od stycznia br. Inspektorat Uzbrojenia MON prowadzi postępowanie przetargowe na dostawy nowych parków pontonowych dla Wojska Polskiego. Do udziału w postępowaniu w ostatnim czasie zgłosiło się trzech wykonawców, a wśród nich francuski CNIM z mostem typu Upgraded Motorized Floating Bridge, konsorcjum HCP/PGZ/CEFA ze stalowym mostem pontonowym SRB i systemem Vedette F2 francuskiej firmy CETA, a także spółka Griffin Group Defence z rodziną mostów M3/IRB (Improved Ribbon Bridge) General Dynamics Land Systems. Wybór jednego z tych systemów na nowy, docelowy środek przeprawowy pozwoli na skokowe podniesienie zdolności Sił Zbrojnych RP i sojuszniczych sił NATO na terenie kraju w zakresie pokonywania przeszkód wodnych.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.