Siły zbrojne

Daglezje do serwisu. Wsparcie mostów dla Leopardów

Most towarzyszący na podwoziu samochodowym MS-20 kr. Daglezja. Fot. Maciej Szopa/Defence24.pl
Most towarzyszący na podwoziu samochodowym MS-20 kr. Daglezja. Fot. Maciej Szopa/Defence24.pl

4. Regionalna Baza Logistyczna we Wrocławiu rozpisała przetarg na remont mostów MS-20 Daglezja – jedynych mostów przystosowanych do przerzutu Leopardów 2PL. Potencjalny wykonawca, który podoła się temu wyzwaniu będzie miał niewiele ponad 4 miesiące na wykonanie prac.

Jak czytamy w suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, 4. Regionalna Baza Logistyczna opublikowała ogłoszenie o zamówieniu usługi napraw mostów towarzyszących na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja. Czas prowadzonych prac określonych w Specyfikacji Warunków Zamówienia wynosi 126 dni od momentu udzielenia zamówienia.

Termin składania ofert upływa 16 sierpnia br. o godzinie 9:00, natomiast po upływie godziny nastąpi ich otwarcie w siedzibie zamawiającego we Wrocławiu przy ul. Pretficza 24–28. Do kryteriów wyboru najlepszej oferty zalicza się cenę (waga 90) oraz gwarancję (waga 10). Miejscem naprawy będzie zakład wykonawcy lub Rejonowe Warsztaty Techniczne bądź jednostki, gdzie Daglezje są przechowywane.

Most towarzyszący na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja od Bumar Łabędy zbudowany jest z ciągnika siodłowego Jelcz C662D.43, naczepy mostowej, układacza mostowego i przęsła mostowego PM-20. Przeprawa może zostać rozłożona w zaledwie 10 minut. Pozwala on pokonywać przeszkody wodne o szerokości do 20 metrów żołnierzom piechoty lub pojazdom gąsienicowych MLC70/110 (63,5 ton), jak i kołowym. W Daglezjach możliwa jest zmiana szerokości przęsła z 4 na 3 metry, dzięki czemu możliwe jest dopuszczenie do ruchu po drogach publicznych. To właśnie dzięki tej właściwości Daglezje jako jedyne z mostów towarzyszących używane przez Wojsko Polskie są dostosowane do przerzutu czołgów Leopard 2PL.

Warto zaznaczyć, że w sytuacjach kryzysowych most umożliwi przeprawę pojazdom gąsienicowym o znacznie większym obciążeniu według klasy MLC80/120 (do 72,6 ton, czyli mógłby wytrzymać przejazd najcięższych czołgów znajdujących się na wyposażeniu NATO). 

Mosty MS-20 są używane nie tylko w Polsce, ale również i za granicą. Niedawno cztery Daglezje trafiły do Wietnamu. Zostały one dostosowane do tamtejszych warunków, przechodząc liczne modyfikacje urządzeń elektronicznych jak i samego malowania kamuflującego.

Reklama
Reklama

Komentarze